    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT 8C i praca za granica
    Date: 2 Feb 2008 16:57:46 +0100

    Polskiej

    >   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > [...]
    OSIĄGNĄŁ

    >  IMO rozpędziłeś się co nieco.
    >  Primo, określa przychody, bo "obowiązek PIT" może być wtórny (znaczy
    > jest możliwe, że MIMO osiągnięcia przychodów które "podlegają"
    > może nie byc "obowiązku PIT").

    A co ja piszę ?

    "ŻE NIE OSIĄGNĄŁ W POLSCE PRZYCHODU POWODUJĄCEGO KONIECZNOŚĆ (OBOWIĄZEK)
    ZŁOŻENIA W RP PIT" nie piszę ,że nie podlegają , rozważam stan faktyczny
    pytacza.

    >  A co ważniejsze, to secundo pominąłeś słowa "w szczególności", które
    > o ile wiem oznaczają ni mniej ni więcej, tylko "zbiór otwarty".
    >  Jest to wyłącznie uściślenie, że niżej wymienione przychody NA PEWNO
    > są "uzyskane w .pl", a nie że inne przychody *nie* są uzyskane
    > (albo lepiej: zaliczone do uzyskanych) w .pl.

    Nie pomijam - cytuję przepis w całości - popatrz uważnie.

    UNIKANIU

    >  Coś kiedyś pisałeś o krzyczeniu ;>

    Nie krzyczę na Ciebie.

    > BTW: nie odnoszę się do tego, czy w przedstawionym stanie prawnym
    >  konkretny przychód:
    > - podlega uznaniu za uzyskany w .pl
    > - niezależnie od powyższego wymaga zlożenia PIT.
    >
    >  Jedynie zastrzegam, ze pewne jest, iż przepis ktory zawiera słowa
    > "w szczególności" nie stanowi jednoznacznego określenia, ze
    > inne przypadki nie są objęte listą.

    Katalog przychodów wymienionych w tym przepisie - jest co prawda "otwarty"
    przez słowa "w szczególności" - ale w sytuacji w której inne przepisy tej
    samej ustawy okreslajace żródła przychodu (szerzej ) dla osób nie
    korzystających z omawianego przepisu - nie można go swobodnie, dowolnie i
    rozszerzajaco interpretować. Jeśli ustawa podaje kilka definicji - jednego
    słowa - i jedna z tych definicji jest szersza ale także dość szczegółowo
    opisana co do zakresu ale także "otwarta" , to brak słowa "inne" w treści tej
    pierwszej jest celowy, to raz, a dwa ; logicznie uzasadniony.
    Ustawodawca ; po pierwsze - dostosował ustawę do konwencji modelowej i innych
    umów miedzynarodowych , po drugie wymienił w katalogu tych przychodów , które
    zwyczajowo i zgodnie z tradycją opodatkowuje się w kraju żródła bez wzgledu na
    status rezydencji beneficjenta.
    Przychody z nieruchomości , pracy , działalności wykonywanej osobiście i
    gospodarczej.
    Prościej ; z tych żródeł (w RP) płacisz podatek (rozliczasz się) w RP - bez
    wzgledu na to czy masz miejsce zamieszkania w RP czy w Irlandii zgodnie z
    definicją ustawową.
    To czy w związku z tym , że powstał w RP obowiązek rozliczenia się - implikuje
    obowiązek rozliczenia wszystkich dochodów w RP - zależy od dodatkowych
    czynności i zachowania określonych terminów przez podatnika ale dotyczy to
    tylko precyzyjnie i nie rozszerzajaco wymienionych żródeł przychodu- zwróć
    uwagę - nie wszystkich z czterech omawianych.

    Umowy międzynarodowe (w dużym uproszczeniu) określają w zakresie tych czterech
    kategorii przychodów "możliwość" ich opodatkowania w państwie żródła i sposób
    w jaki druga strona (państwo)- traktować będzie na zasadzie wzajemności u
    siebie (w państwie rezydencji) dochód i zapłacony przez rozliczajacego się w
    tym drugim państwie (żródła)podatek.
    Pozostałe kategorie przychodów i dochodów typu ; dywidendy , prawa
    autorskie,licencje, stypendia, wolne zawody, odsetki i inne - są różnie
    traktowane i co do zasady albo traktowane jak zwolnione - przez jedną
    stronę,albo opodatkowane "u żródła" ale według stawki określonej "umową" a nie
    ustawą wewnętrzną.

    Gotfryd!
    Cieszę się , że są jeszcze tutaj ludzie , których opozycja pogladów(bez
    wzgledu na jej racjonalność czy brak tejże ) poparta jest merytorycznym
    uzasadnieniem i przekonaniem , czasem wątpliwościami - a nie tylko idiotycznym
    zadęciem i czepiactwem , o wulgarnym i agresywnym prostactwie nie wspomnę.

    Pzdr-Kriss