  • 1. Data: 2003-03-19 13:06:53
    Temat: PIT osoby zmarłej
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Moja sprawa wygląda następująco:

    W grudniu 2002 zmarł mój tata. Jak powinno wyglądać jego zeznanie
    podatkowe?. Do tej pory zawsze rozliczał się wraz z mamą. W okresie
    styczeń - listopad 2002 miał dochody z różnych źródeł,

    prosze o porade
    Piotr

  • 2. Data: 2003-03-19 13:45:11
    Temat: Re: PIT osoby zmarłej
    Od: "Justysi@W" <j...@p...fm>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podatkowe?. Do tej pory zawsze rozliczał się wraz z mamą. W okresie
    > styczeń - listopad 2002 miał dochody z różnych źródeł,

    Osoba zmarla sie nie rozlicza. Moj tata tez zmarl w grudniu 1999r. i nikt
    sie za niego nie rozliczal bo to fizycznie nie mozliwe. Wszystkie faktury,
    itp. wystawione na niego sa juz bez wiekszej wartosci(jezeli chodzi o
    wszelkie ulgi, z ktorych by skorzystal). Przepadaja wszystkie odliczenia,
    ktore Twoj tata mial na siebie.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-03-19 14:05:29
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Justysi@W" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > itp. wystawione na niego sa juz bez wiekszej wartosci(jezeli chodzi o
    > wszelkie ulgi, z ktorych by skorzystal). Przepadaja wszystkie odliczenia,

    Nie przesadzaj...

    Bogusław

  • 4. Data: 2003-03-19 21:21:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Mar 2003, Justysi@W wrote:
    [...]
    >+ Osoba zmarla sie nie rozlicza.

    Prawda. Zdaniem Ordynacji ma to za nią zrobić Urząd Skarbowy.

    [...]
    >+ itp. wystawione na niego sa juz bez wiekszej wartosci(jezeli chodzi o
    >+ wszelkie ulgi, z ktorych by skorzystal). Przepadaja wszystkie odliczenia,
    >+ ktore Twoj tata mial na siebie.

    Hm...
    Czy ty sugerujesz że jego podatki też "przepadają", czyli
    jakby miał dopłacić to Skarb Państwa machnie na to ręką ?? ;)
    Nie sądzę ! (taki podejrzliwy jestem ;>, no i ta Ordynacja... :))

    Inna sprawa jeśli ktoś do biura podatkowego (a US mniej
    więcej taką rolę darmowo spełni ;)) *nie* zaniesie podstawy
    do ulg - no to biuro ulg nie rozliczy, niby na jakiej
    podstawie ?

    >+ Pozdrawiam

    wzajem ! - Gotfryd

  • 5. Data: 2003-03-19 21:35:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Mar 2003, Piotrek wrote:

    >+ Moja sprawa wygląda następująco:
    >+
    >+ W grudniu 2002 zmarł mój tata. Jak powinno wyglądać jego zeznanie
    >+ podatkowe?

    Daj się namówić na poczytanie Ordynacji podatkowej.
    Szczególnie okolice art. 100 i 200.
    Leży np. tu (tekst ujednolicony, czyli "dla ludzi"):
    http://www.rp.pl/prawo/prawo_podatki.html

    Tam znajdziesz m.in.:
    ++++++
    Art. 97. § 1. Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują
    przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki
    spadkodawcy.
    Art. 98. § 1. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe
    spadkodawcy stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o przyjęciu i
    odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe.
    [czyli - przyjmujesz spadek - to razem z zobowiązaniami, istnieje
    "przyjęcie z dobrem inwentarza", a możesz jeszcze odrzucić]
    Art. 104. § 1. Jeżeli spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego od
    osób fizycznych, organ podatkowy informuje spadkobierców, na podstawie
    posiadanych danych, o wysokości dochodu lub przychodu spadkodawcy oraz o
    wysokości wpłaconych zaliczek na podatek lub podatku, podając równocześnie
    przypadającą do zapłacenia kwotę podatku lub kwotę nadpłaty.

    § 2. Jeżeli spadkodawca poniósł wydatki uprawniające do ulg podatkowych,
    spadkobierca w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której
    mowa w § 1, zawiadamia organ podatkowy o wysokości poniesionych wydatków.

    § 3. Po upływie terminu, o którym mowa w § 2, organ podatkowy doręcza
    spadkobiercom decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego lub
    stwierdzającą nadpłatę.
    -------

    >+ prosze o porade

    A to do doradcy poproszę.
    Ja tylko skomentowałem :) przepisami.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-03-20 07:18:17
    Temat: Odp: PIT osoby zmarłej
    Od: "Milosz" <m...@w...pl>

    A co w sytuacji kiedy osoba zmarła w styczniu? Czy ulgi na nią za poprzedni
    rok podatkowy przepadają?
    Czy też współmałzonek może złożyć daklarację na wspólne opodatkowanie.
    Teoretycznie jest możliwe że sporządzili deklarację razem w styczniu ( choć
    informazja o dochodach przyszła z Zus po śmierci.)

  • 7. Data: 2003-03-20 11:21:35
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Milosz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    choć
    > informazja o dochodach przyszła z Zus po śmierci.)
    Raczej nie bardzo praktycznie można było wypełnić pit bez rozliczenia z ZUS.
    Wiola

  • 8. Data: 2003-03-20 21:01:44
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > poprzedni
    > choć
    > Raczej nie bardzo praktycznie można było wypełnić pit bez rozliczenia z

    "nie bardzo" ale możliwe.
    Poza tym zmarły mogł złożyć podpis na czystej deklaracji.

    Karol