  • 1. Data: 2007-03-31 07:00:17
    Temat: POMOCY NIP ! - problem z otrzymaniem numeru - student prosi o informacje!
    Od: "Mateusz S" <m...@g...com>

    Witam serdecznie,

    Jestem studentem pedagogiki, i o ile wcześniej nie miałem potrzeby
    uzyskania tego magicznego numeru, o tyle za miesiąc podpisze umowę o
    zlecenie z fundacją i będę pracował w zawodzie. Wszystko super tylko
    nie mam numeru NIP. A że studiuje w Łodzi, a zameldowany jestem w
    Piasecznie, to wycieczka do Urzędu Skarbowego jest czasochłonna. Były
    już dwie.

    Dwa miesiące temu, udałem się do US, wypełniłem NIP-3 i powędrowałem
    do okienka. Powiedziała, że musi być pośrednik przekazujący ten
    formularz i mam jej nie zawracać czasu i jak wypełnię punkt E to mam
    przyjść.

    Zrobiłem rekonesans wśród studentów, pracowników fundacji i wszyscy
    byli zaskoczeni.

    Dwa tygodnie temu, byłem przypadkiem w Warszawie i zadzwoniłem do
    Biura Krajowej Informacji Podatkowej - tam uzyskałem informacje o
    tym, że teoretycznie pani powinna mi dać numer nip. Udałem się więc do
    siedziby głównej urzędu skarbowego w piasecznie i pani kierownik
    ( kolejny raz ta sama twarz ... ) powiedziała, że jak niby znam się
    lepiej na przepisach to mam się przespacerować na Warszawską 1 - do
    Urzędu skarbowego w Piasecznie - drugiego. Tam powiedzieli, że jak
    pani kierownik tak mówi to tak jest. Zadzwoniłem do BKIP i tam również
    powiedzieli, że skoro pani kierownik tak mówi to tak jest.

    Nie chciała mi udzielić jakiejkolwiek informacji temat tego, czy
    fundacja ma podpisać i przekazać formularz po podpisaniu umowy i teraz
    nic nie wiem. Punkt E z którym mam kłopoty -

    E. DANE PODMIOTU, ZA POŚREDNICTWEM, KTÓREGO PRZEKAZYWANY JEST
    FORMULARZ
    wypełnia podmiot, który przekazuje formularz w sposób określony w art.
    8 i 9 ust. 1a i 1b ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z
    dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie trybu składania zgłoszeń
    identyfikacyjnych oraz aktualizacyjnych przez podaników podatku
    rolnego, leśnego i od nieruchomości. ( Dz. U. Nr 111, poz. 1291)

    67. NIP:
    68: Pieczęć, nazwa pełna lub imię i nazwisko podmiotu

    Przeczytałem rozporządzenie MF i nic, a art 8 i 9 nie znalazłem...

    Czy można złożyć NIP - 3 w innym urzędzie skarbowym ?
    Czy musi być podmiot pośredniczący ( 3 źródła mówią, że tak , 1 w BKIP
    i normalni ludzie, że nie )
    Czy ewentualny podmiot - fundacja - może podpisać mój nip jeżeli nie
    ma podpisanej umowy o zlecenie ?
    Mam nadany Social Security Number - w US - i czy prawnie na tej
    podstawie mogę ubiegać się o NIP?

    Dziękuje za ewentualną pomoc - życie w Polsce już na wstępie serwuje
    mi niespodzianki - i muszę przyznać, że ciężko tu być terapeutą przez
    sztukę... . Jeszcze raz dziękuje.

    Mateusz S.

  • 2. Data: 2007-03-31 08:38:30
    Od: Rafał Prasał <r...@g...com>

    Te panie w tych okienkach w US to są ogólnie bardzo niemiłe i zachowują
    sie jakby co najmniej jakąś władzę miały, a tak naprawdę gówno mogą.

    Generalnie Jeśli chodzi o NIP, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby z
    wnioskiem wystąpił Twój pracodawca, tuż po podpisaniu z Tobą umowy...
    Możesz oczywiście zrobić to sam jak już będziesz posiadał umowę z Twoim
    pracodawcą,... bo US żąda potwierdzenia tego, że gdzieś pracujesz,
    czyli, że niejako nip jest Tobie potrzebny. W normalnym kraju
    wystarczyłby pesel/ nr ubezpieczenia, ale jak już ktoś, gdzieś zauważył
    to jest POLSKA...

    Jeśli chodzi o złożenie wniosku o NIP w innym niż wynikający z Miejsca
    zameldowania stałego US, to nie powinno być z tym problemów. Sam
    składałem wniosek w Gdańsku a zameldowany na stałe jestem w Giżycku.
    Będzie to wymagało z Twojej strony uśmiechu i ściemy(lub nie)...

    "Ja tak rzadko bywam w domu i nie ma szans na to, zebym pojechał tam na
    jeden dzień, tylko po to, żeby złożyć odpowiedni wniosek w US. W sumie
    to strata jednego dnia dla mnie. Czy nie ma możliwości, aby mój wniosek
    został tam przesłany wewnętrzną korespondencją?"

    następnie około 2ch-3ch tygodni czekasz na NIP... i tu uwaga - musisz go
    odebrać osobiście :], w miejscu zameldowania stałego.

    ja tak miałem, bo całą korespondencję kieruję do domku ;).

    Powodzenia. I nie przejmuj się...

  • 3. Data: 2007-03-31 12:56:04
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Mateusz S" <m...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > Wszystko super tylko
    >nie mam numeru NIP. A że studiuje w Łodzi, a zameldowany jestem w
    >Piasecznie, to wycieczka do Urzędu Skarbowego jest czasochłonna. Były
    >już dwie.

    NIP składa się w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania.
    Pies z kulawą nogą sie nie zapyta co masz w dowodzie.

> [...]
    >do okienka. Powiedziała, że musi być pośrednik przekazujący ten
    >formularz i mam jej nie zawracać czasu i jak wypełnię punkt E to mam

    No i miała rację. Art. 8 ustawy o NIP.

    >Zrobiłem rekonesans wśród studentów, pracowników fundacji i wszyscy
    >byli zaskoczeni.

    Tradycyjnie. Wszyscy najmniej znają się na tym w czym mają najwięcej do
    powiedzenia.

    >Dziękuje za ewentualną pomoc - życie w Polsce już na wstępie serwuje
    >mi niespodzianki - i muszę przyznać, że ciężko tu być terapeutą przez
    >sztukę... . Jeszcze raz dziękuje.

    Fundacja ma ci dostarczyć NIP-3 do wypełnienia w ciągu 7 dni od dnia
    pobrania pierwszej zaliczki na podatek. Potem w ciągu 14 dni od dnia
    otrzymania tym masz go obowiązek wypełnić, ona ma obowiązek to wypełnianie
    dokończyć, wrzucić w kopertę i wysłać. Nip przyjdzie do domu.

    Teraz praktyka:
    1. Druk NIP-3 załatw sobie sam.
    2. Wypełnij łącznie z tą częśćią E
    3. Kup kopertę i zaadresuj na adres US w Łodzi odpowiedni do towjego miejsca
    zamieszkania.
    4. Złap panią zosię w firmie, każ je to podpisać podbić, zaklej kopertę,
    przywal pieczątkę na kopercie, naklej znaczek i wrzuc do pierwszej z brzegu
    skrzynki.
    Nip przyjdzie pocztą w ciągu dwóch tygodni.

    Jakbyś chociać raz przeczytał ustawę o NIP to byś nie wydzwaniał tam gdzie
    nic nie wiedzą.

  • 4. Data: 2007-03-31 13:00:04
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Rafał Prasał" <r...@g...com> wrote in message
> [...]
    >
    > Generalnie Jeśli chodzi o NIP, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby z
    > wnioskiem wystąpił Twój pracodawca, tuż po podpisaniu z Tobą umowy...

    raczej muszą

    > Jeśli chodzi o złożenie wniosku o NIP w innym niż wynikający z Miejsca
    > zameldowania stałego US, to nie powinno być z tym problemów.

    Skąd wyście wymyślili ten adres zameldowania?

    > następnie około 2ch-3ch tygodni czekasz na NIP... i tu uwaga - musisz go
    > odebrać osobiście :], w miejscu zameldowania stałego.

    przychodzi pocztą.

  • 5. Data: 2007-03-31 13:47:43
    Od: "DarkStar" <p...@g...com>

    Ja swój NIP uzyskałem 230km od miejsca zameldowania, gdyż tam podjąłem
    pracę. Więcej - sam złożyłem wniosek, nie za pośrednictwem pracodawcy.
    Powiedziałem, że zaczynam pierwszą pracę na umowę zlecenie (wtedy taką
    miałem) i pani przyjęła druczek bez mrugnięcia okiem (to nie tylko
    inne miasto było, ale nawet inne województwo) - gwoli ścisłości -
    mówię o Wrocławiu, urząd Stare Miasto.
    Najlepsze jest to, że później nie chcieli przyjąć mojego PITa w
    miejscu zameldowania, bo NIP miałem wrocławski, a rozliczałem się u
    siebie. :D Teraz wiem, że PITa należy składać tam gdzie się mieszka, a
    niekoniecznie tam, gdzie się jest zameldowanym (nawiasem mówiąc,
    powinni o tym w szkole mówić, lekcje wychowawcze by się przydały na
    coś), ale wtedy nie wiedziałem i nikt nawet z US nie raczył o tym
    poinformować, mimo że wiedzieli z czym mam problem. Ktoś kompetentny
    od razu by powiedział "chłopie, idź złóż tego PITa we Wrocławiu, tam
    ci go przyjmą, bo tam mieszkasz i pracujesz, to nic, że jesteś tu
    zameldowany", ale usłyszałem tylko "my go nie przyjmiemy, to nie nasz
    NIP".

    Przez trzy lata dowiedziałem się, że 95% urzędników jest
    niekompetentnych, a każdy interpretuje przepisy na swój sposób (bądź
    po prostu ich nie zna, ale lepiej zjechać petenta i odprawić z niczym,
    wtedy jesteśmy górą - broń Boże nie przyznawać się do własnej
    pomyłki!).

    Podsumowując - US powinien wystawić Ci NIP nawet bez uzasadnienia,
    wystarczy, że powiesz, iż zaczynasz pracę i potrzebujesz NIPa. To
    teoria oczywiście, a jak się ma do praktyki, to każdy wie...

    Pozdrawiam i życzę szczęścia.

  • 6. Data: 2007-03-31 14:34:55
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "DarkStar" <p...@g...com> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    >miałem) i pani przyjęła druczek bez mrugnięcia okiem (to nie tylko
    >inne miasto było, ale nawet inne województwo) - gwoli ścisłości -

    A wystarczyłoby, żebyś poszedł do innego US i nic byś nie załatwił.
    Czasami US olewają art. 8 bo i tak wiedzą, że ten druk NIP-3 wróci do nich
    za kilka dni w kopercie od pracodawcy.
    Ale formalnie nie powinni ci go przyjąć.

    >Najlepsze jest to, że później nie chcieli przyjąć mojego PITa w
    >miejscu zameldowania, bo NIP miałem wrocławski, a rozliczałem się u
    >siebie.

    Bo pit składa się nie tam gdzie się jest zameldowanym, tylko tam gdzie jest
    złożony ostani NIP-3
    Mieli dwa wyjścia, odesłac cię do "twojego" urzędu lub poprosić cię o
    złożenie NIP-3 ze wskazaniem na ich US.

[...]

    to fakt, podstawowa wiedza na temat prawa jest poniżej jakiejkolwiek normy.

> [...]
    >ci go przyjmą, bo tam mieszkasz i pracujesz, to nic, że jesteś tu
    >zameldowany", ale usłyszałem tylko "my go nie przyjmiemy, to nie nasz

    Ciągle jeszcze "pokutuje urzędnik nasz pan" ale zauważyłem, że młode
    dziewczyny mają już inne podejście.

    >Podsumowując - US powinien wystawić Ci NIP nawet bez uzasadnienia,
    >wystarczy, że powiesz, iż zaczynasz pracę i potrzebujesz NIPa.

    Nie powinny.
    Powinny uzasadnić na jakiej podstawie odmawiają wydania NIP.

  • 7. Data: 2007-03-31 14:51:28
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    witek nabazgrolił na ekranie:
> [...]
    > za kilka dni w kopercie od pracodawcy.
    > Ale formalnie nie powinni ci go przyjąć.

    Dlaczego?
    Czy aby wyrobić nip trzeba zacząć pracodawcę/zleceniodawcę itp?

    A jak ktoś kupił rzecz za 1 zł, a za 3 miesiące sprzedał ją za 2 zł?
    Wtedy taki dochód ma obowiązek opodatkować i złożyć w tym celu zeznanie
    roczne. Wtedy jak ma sobie nip wyrobić?

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 8. Data: 2007-03-31 16:16:41
    Od: t...@p...fm

    On 31 Mar, 09:00, "Mateusz S" <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > nie mam numeru NIP. A że studiuje w Łodzi, a zameldowany jestem w
    > Piasecznie, to wycieczka do Urzędu Skarbowego jest czasochłonna. Były

    trzeba bylo powiedziec, ze zamierzasz grac na gieldzie,
    a do rozliczenia z zyskow z gieldy potrzebny bedzie nip i juz.

    pzdr
    tomek

  • 9. Data: 2007-03-31 18:26:02
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Nikiel ;)" <n...@p...fm> wrote in message
    > witek nabazgrolił na ekranie:
    >

    > Dlaczego?
    > Czy aby wyrobić nip trzeba zacząć pracodawcę/zleceniodawcę itp?

    A przeczytaj art 8 ustawy o NIP.

    > A jak ktoś kupił rzecz za 1 zł, a za 3 miesiące sprzedał ją za 2 zł?
    > Wtedy taki dochód ma obowiązek opodatkować i złożyć w tym celu zeznanie
    > roczne. Wtedy jak ma sobie nip wyrobić?

    Ale wtedy nie idziesz do US i nie mówisz że potrzebujesz nip bo zacząłeś
    pracę.
    Wysyłasz NIP-3 z załączonym wyjaśnieniem po co ci NIP.

  • 10. Data: 2007-04-02 17:45:01
    Od: Yarek <y...@o...pl>

    Rafał Prasał napisał(a):

> [...]

    > następnie około 2ch-3ch tygodni czekasz na NIP... i tu uwaga - musisz go
    > odebrać osobiście :], w miejscu zameldowania stałego.

    Coś się zmieniało w ustawie o NIP, ostatnio?

    Ja o numer wystąpiłem jakieś 2 lata temu. Sam, po prostu dlatego, żeby
    go mieć. A po 3 tygodniach numer otrzymałem pocztą na adres podany
    przeze mnie w NIP-3.

    --
    Yarek