    From: "W.R." <h...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pelna ksiegowosc nauka PART1
    Date: Sat, 23 Oct 2004 20:27:29 +0200

    Dnia Sat, 23 Oct 2004 13:39:54 +0200, Przemek R. napisał

    > Witam!
    > Czysto teoretycznie pytam (ucze sie)
    >
    > Jaka jest roznica pomiedzy
    > a)spis z natury
    > b)inwentaryzacja
    > (jak na moje oko spis z natury to inwentaryzacja)

    Spis z natury to jeden z trzech sposobów inwentaryzacji - obok
    uzgodnienia sald i weryfikacji dokumentów.

    > c)inwentarz
    Inwentarz to "to co jest na stanie" :) Czyli składnikie rzeczowe majątku
    ujawnione drogą spisu z natury

    > d)bilans
    A bilans to sposób prezentacji stanu majątku (czyli aktywów) i
    źródeł jego sfinansowania (pasywów).

    > No dobrze dochodze do wniosku ze po to by wykazac roznice
    pomiedzy
    > stanem faktycznym a stanem jaki wykzaly ksiegi, ale teraz co ja
    > zamieszczam w bilansie, czy to co wykazala inwentaryzacja czy ksiegi,
    > jak to wyglada? (pomijajac kwestie kar pienieznych i pozbawienia
    > wolnosci).

    Inwentaryzacja ma na celu właśnie sprawdzenie czy to co w skięgach jest
    zgodne ze stanem faktycznym. Np. inwentaryzując środki pieniężne w
    kasie sprawdzasz czy jest ich faktycznie tyle, ile wynikałoby z salda
    obrotów na koncie "kasa". Np. możesz mieć w księgach zakup 100 sztuk
    ubrań, a podczas inwentaryzacji może się okazać, że część z nich
    zostałą zjedzona przez mole albo zaginęla.
    Mogą też wystąpić np. różnice kursowe niezrealizowane, które co
    prawda nie wpłyną na wysokośc dochodu podatkowego, ale powinny być
    ujęte w księgach. Możesz też mieć do czynienia ze zmianą
    wartości zapasów w skutek zastosowania przyjętych zasad wyceny.
    Czyli -to co w księgach nie zawsze odpowiada stanowi rzeczywistemu. A bilans ma
    odzwierciedlać rzeczywistą sytuację jednostki gospodarczej. No i
    oczywiście w bilansie powinien być odzwierciedlony stan faktyczny, więc
    neleży dokonać odpowiednich zapisów w księgach, tak aby uzgodnić
    wartość aktywów wykazaną w księgach z tą, która wynika z inwentaryzacji.

    > Acha i czy slynny remament jaki jest czasami ja wiem, np w kioskach, czy
    > pubuch przeprowadzany czy to wlasnie to jest inwentaryzacja?

    Raczej tak. A ściślej - spis z natury.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski