  • 11. Data: 2013-08-28 22:10:49
    Temat: Re: Podatek od darowizny - wytłumaczcie
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    > Jak się raz zgłosi darowiznę domu, to potem już trzeba każdy prezent
    > gwiazdkowy zgłaszać? I cukierek?
    >
    > Tyle w tym sensu, co w noszeniu notarialnych kwitów na spacerze z
    > dzieckiem.
    Doświadczenie mnie nauczyło, że sens i logika do przepisów ma się tak,
    jak pięść do nosa.
    Jacek

  • 12. Data: 2013-08-28 23:02:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > Jak się raz zgłosi darowiznę domu, to potem już trzeba każdy prezent
    > gwiazdkowy zgłaszać? I cukierek?

    literalnie wg ustawy tak. przez nastepne prawie 6 lat tak dlugo jak
    darowizna domu wpada w piecioletnie okienko.
    przepisu pozwalajacego wykluczyc sumowanie darowizn zgloszonych na SD-Z2
    nie widzę.

    tu jest przepis.

    4. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:
    1) wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej
    osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie
    nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio
    nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1

    wiec jak dostaniesz cukierka, to obowiazku zgloszenia nie masz jesli
    wartosc darowizn ... i tak dalej ... nie przekracza kwoty

    a wartość darowizn przekracza ewidentnie.

    jesli chcialbys skorzystac z art 9 zamiast z art 4A to tam masz

    Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby
    następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych
    ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych
    od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających
    rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od
    łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek
    przypadający od opodatkowanych poprzednio
    nabytych rzeczy i praw majątkowych.

    no mercy

    Bubel prawny ale aktualny.

    > Tyle w tym sensu, co w noszeniu notarialnych kwitów na spacerze z
    > dzieckiem.

    w prawie nie szuka sie sensu tylko sie go stosuje jakim jest.

  • 13. Data: 2013-08-28 23:07:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2013-08-28 23:02, witek pisze:

    > w prawie nie szuka sie sensu tylko sie go stosuje jakim jest.

    No właśnie w tym rzecz, że tego przepisu w takiej formie nikt nie stosuje.

    MJ

  • 14. Data: 2013-08-29 00:02:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > No właśnie w tym rzecz, że tego przepisu w takiej formie nikt nie stosuje.
    >
    > MJ

    wiesz pies tez nie gryzie za kazym razem, co nie znaczy, ze nikt nie
    został pogryziony.

  • 15. Data: 2013-08-29 10:41:17
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.08.2013 00:02, witek pisze:

    > wiesz pies tez nie gryzie za kazym razem, co nie znaczy, ze nikt nie
    > został pogryziony.

    Pokaż jeden przypadek takiego zastosowania przepisu.

    MJ

  • 16. Data: 2013-08-29 22:44:57
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Dzięki za pomoc.
    Mam jeszcze jedną prośbę o wyjaśnienie:
    jeżeli robimy darowizny dziecku- raz żona, raz ja, to jak ten limit
    przyjąć? Po 9637 na mnie i tyle samo na żonę, czy wspólnie podwójny
    limit? Jeżeli wspólnie to czy ma znaczenie, że np. ja dam 4000 a żona 14000?
    Rozdzielności majątkowej nie mamy ale osobne konta już tak.
    Jacek

  • 17. Data: 2013-08-29 23:56:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Aug 2013, Jacek wrote:

    > Rozdzielności majątkowej nie mamy ale osobne konta już tak.

    Ani jedno ani drugie o niczym nie przesądza.
    Jest możliwe, że np. macie jakieś pieniądze otrzymane w wyniku
    spadku lub spieniężenia spadku - one by default są majątkiem
    odrębnym.
    Z kolei fakt trzymania wspólnych pieniędzy na imiennym koncie
    nie implikuje odrębności majątku.
    Uprzedzając - taka "usługa depozytowa" jest zwolniona z podatku
    dochodowego, jak każde "świadczenie w naturze" między małżonkami :)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2013-08-29 23:59:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Aug 2013, Michal Jankowski wrote:

    > No właśnie w tym rzecz, że tego przepisu w takiej formie nikt nie stosuje.

    Czasem problem pojawia się, jak US sobie "przypomni" znienacka że
    można jakiś przepis tak interpretować.
    Może wtedy zacząć sięgać 5 lat wstecz (z dokładnością do definicji
    "początku", co może skutkować 7 latami albo i więcej, jeśli "stwierdzenie
    pismem" miało miejsce długo po wykonaniu darowizny).

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2013-08-30 00:18:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:
> [...]
    > jeżeli robimy darowizny dziecku- raz żona, raz ja, to jak ten limit
    > przyjąć? Po 9637 na mnie i tyle samo na żonę, czy wspólnie podwójny

    Limit jest "od osoby"
    Czyli od kazdej osoby z rodziny po 9637

    A od kazdej obcej osoby po 4 tys z groszami (razy np ilosc sasiadow)
    razem mozna dostac prawie nielimitowana darowizne od wielu osob.

    Jeżeli wspólnie to czy ma znaczenie, że np. ja dam 4000 a żona
    > 14000?
    > Rozdzielności majątkowej nie mamy ale osobne konta już tak.
    > Jacek

    pare rzeczy

    istotne jest to czy dajecie ze wspolnych pieniedzy zarobionych w czasie
    trwania malzenstwa, czy tez pieniadze pochodzą z majatku oddzielnego np
    oszczedznosci sprzed slubu lub pochodzęce ze spadku lub darowizny.

    Jak dajecie wspolne pieniadze to jak ty dajesz 4000 wspolnych
    pieniedzy, to znaczy, ze 2000 dajesz ty a 2000 daje zona.

    jak zona daje 14000 wspolnych pieniedzy to ty dajesz z tego 7000 a zona
    7000 Razem mamy CZTERY darowizny.
    od ciebie raz 2000 raz 7000 od zony 2000 raz 7000.

    juz tu padlo pytanie ile druków SD-Z2 nalezy zolzyc w takim przypadku i
    nikt do madrych wnioskow nie doszedl.
    Ja twierdzę, że formalnie 4.
    To ze robi sie inaczej nie znaczy, ze robi sie dobrze.

    Jak któras darowizna pochodzi z majatku oddzielnego to oczywiscie
    traktuje sie ją jak pojedynczą darowizne i wowczas nie ma problemu.

    Tylko bardzo porszę w umowie darowizny wyraznie napisac, że pieniądze
    pochodzą z majątku oddzielnego. No i, że ta osoba jakoś też potrafiła
    wykazać, że to faktycznie majątek oddzielny (to tak na zapas, zeby
    uniknac sytuacji pod nazwa "urzad nie dal wiary").

  • 20. Data: 2013-08-30 10:47:37
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > "początku", co może skutkować 7 latami albo i więcej, jeśli "stwierdzenie
    > pismem" miało miejsce długo po wykonaniu darowizny).

    Naprawdę uważasz, że urzędy będą sprawdzać, czy ofiarodawca, który
    złożył deklarację darowizny, przez następne 5 lat nie dał obdarowanemu
    cukierka?

    Są pewne granice paranoi, podobnie jak nikt nie ściga za 'depozyty
    nieprawidłowe' (or whatever) przy wspólnym płaceniu za obiad.

    MJ