  • 1. Data: 2005-08-08 19:48:44
    Temat: Podatek od licencji komputerowych Import - podatek u źródła
    Od: "Arek" <a...@g...pl>

    Chcę kupić licencję na program z zagranicy - spoza UE, z kraju, z którym
    Polska ma umowe o unikaniu wzajemnego opodatkowania. Prowadzę działalność
    gosp.

    1. Czy muszę płacić, akiś podatek - poza VATEM.
    np. czy muszę płacić podatek "u źródła" - od licencji komputerowych.
    Jeśli tak, na jakim formularzu. Co zrobić ? Gdzie to wykazać ?
    2. Czy potrzebnymi jest certyikat rezydencji, firmy, od której chcę kupić ?

    Bardzo proszę o odpowiedź. Jakieś namiary, wskazówki. Nigdzie nie mogę tego
    znaleźć.

    --

    pozdrawiam
    Arek Satorski

  • 2. Data: 2005-08-09 12:22:16
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

> [...]
    ?

    > Bardzo proszę o odpowiedź. Jakieś namiary, wskazówki. Nigdzie nie mogę

    Po pierwsze jakie to państwo.

    Jeżeli z Umowy o Unikaniu... wynika, że przychody z tytułu sprzedaży praw
    licencyjnych itp, opodatkowane są w tym drugim państwie, oraz otrzymasz
    Certyfikat rezydencji podatkowej tej firmy nie pobierasz żadnego podatku
    albo pobierasz w wysokości określonej w Umowie o... . Jeżeli nie ma
    certyfikatu stosujesz stawkę zgodnie z art 29 ust 1 PDOF.

  • 3. Data: 2005-08-09 16:44:15
    Od: "Arek" <a...@g...pl>

    > Po pierwsze jakie to państwo.

    Australia.
    > Jeżeli z Umowy o Unikaniu...

    Poniżej link
    http://www.taxways.pl/akty_prawne/ustawy/ustawa2.htm
    i treść zapisów licencyjnych.

    wynika, że przychody z tytułu sprzedaży praw
    > licencyjnych itp, opodatkowane są w tym drugim państwie, oraz otrzymasz
    > Certyfikat rezydencji podatkowej tej firmy nie pobierasz żadnego podatku

    Tak jest napisane (treść niżej). Trochę skołowany jestem. Więc pobieram 10%
    czy nie. Bardzo proszę o pomoc.

    > albo pobierasz w wysokości określonej w Umowie o... . Jeżeli nie ma
    > certyfikatu stosujesz stawkę zgodnie z art 29 ust 1 PDOF.

    Fragment z:
    http://www.taxways.pl/akty_prawne/ustawy/ustawa2.htm

    ------------------------
    Art. 12.

    Należności licencyjne

    1. Należności licencyjne powstające w jednym z Umawiających się Państw,
    należne osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim
    Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

    2. Należności te mogą być opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym
    powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek ustalony w
    ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności.

    3. Określenie "należności licencyjne" oznacza w rozumieniu tego artykułu
    płatności lub zapisy na rachunku, dokonywane okresowo lub inaczej, lecz
    opisane albo obliczone w granicach, w jakich mogą być uważane za pochodzące
    z tytułu:

    a) użytkowania lub prawa do użytkowania prawa autorskiego, patentu, wzoru
    lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego, znaku
    towarowego lub innej podobnej własności lub prawa, lub

    b) użytkowania lub prawa do użytkowania wszelkiego urządzenia przemysłowego,
    handlowego lub naukowego, lub

    c) udostępnienia wiedzy lub informacji naukowej, technicznej, przemysłowej
    lub handlowej, lub

    d) udzielania wszelkiej pomocy o charakterze pomocniczym i posiłkowym
    służącej jako środek umożliwiający stosowanie lub korzystanie z wszelkiego
    majątku lub prawa wymienionego w punkcie a), urządzenia wymienionego w
    punkcie b) lub wszelkiej wiedzy czy informacji wymienionej w punkcie c), lub

    e) użytkowania lub prawa do użytkowania:

    1) ruchomych filmów obrazkowych albo

    2) filmów lub taśm dla telewizji, albo

    3) taśm do nadań radiowych, albo

    f) całkowitego lub częściowego powstrzymywania się od korzystania lub
    udzielania jakiejkolwiek własności lub prawa wymienionego w tym ustępie.

    4. Postanowień ustępu 2 nie stosuje się, jeżeli osoba uprawniona do
    należności licencyjnych, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w
    Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, z
    którego pochodzą należności licencyjne, działalność zarobkową przez zakład w
    nim położony bądź wolny zawód za pomocą tam położonej stałej placówki, a
    prawa lub majątek, z tytułu których wypłacane są należności licencyjne,
    rzeczywiście wiążą się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki.
    W takim przypadku w zależności od konkretnej sytuacji stosuje się
    odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

    5. Uważa się, że należności licencyjne dla celów podatkowych powstają w
    Umawiającym się Państwie, gdy płatnikiem jest to Państwo, jego jednostka
    administracyjna, władza lokalna albo osoba mająca w tym Państwie miejsce
    zamieszkania lub siedzibę. Jeżeli jednak osoba wypłacająca należności
    licencyjne, niezależnie od tego, czy ma ona w Umawiającym się Państwie
    miejsce zamieszkania lub siedzibę, posiada w Umawiającym się Państwie zakład
    lub stałą placówkę, w związku z działalnością których powstał obowiązek
    zapłaty tych należności licencyjnych, i zakład lub stała placówka pokrywają
    te należności, to uważa się, że należności licencyjne powstają w Umawiającym
    się Państwie, w którym położony jest ten zakład lub ta stała placówka.

    6. Jeżeli między płatnikiem a osobą uprawnioną do należności licencyjnych
    lub między nimi obydwoma a osobą trzecią istnieją szczególne stosunki i
    dlatego zapłacone opłaty licencyjne, mające związek z użytkowaniem, prawem
    lub informacją, za które są płacone, przekraczają kwotę, którą płatnik i
    osoba uprawniona do należności licencyjnych uzgodniliby bez tych stosunków,
    to postanowienia niniejszego artykułu stosuje się tylko do tej ostatnio
    wymienionej kwoty. W tym przypadku nadwyżka ponad tę kwotę podlega
    opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego Umawiającego się Państwa i z
    uwzględnieniem innych postanowień niniejszej umowy.

    Art. 13.

    Przeniesienie własności

    1. Dochód lub zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub
    siedzibę w jednym z Umawiających się Państw z przeniesienia własności
    majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim
    Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

    2. Dochód lub zyski z przeniesienia własności majątku innego niż majątek
    nieruchomy, o którym mowa w artykule 6, stanowiącego część majątku zakładu,
    który przedsiębiorstwo jednego z Umawiających się Państw posiada w drugim
    Umawiającym się Państwie, lub należącego do stałej placówki, którą osoba
    zamieszkała lub mająca siedzibę w pierwszym Państwie dysponuje w drugim
    Umawiającym się Państwie w celu wykonywania wolnego zawodu, łącznie z
    dochodem lub zyskami, które zostaną osiągnięte z przeniesienia własności
    takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej
    stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

    3. Dochód lub zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków lub
    samolotów eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej albo własności innej
    niż majątek nieruchomy, o którym mowa w artykule 6, a związanej z
    eksploatacją takich statków lub samolotów, będą opodatkowane tylko w tym
    Umawiającym się Państwie, w którym przedsiębiorstwo eksploatujące statki lub
    samoloty ma siedzibę.

    4. Dochód lub zyski osiągnięte przez osoby mające miejsce zamieszkania lub
    siedzibę w jednym z Umawiających się Państw z przeniesienia własności akcji
    lub porównywalnych praw w spółce, której majątek składa się całkowicie lub
    głównie z majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w
    drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim
    Państwie.

    5. Postanowienia niniejszej umowy nie naruszają ustawodawstwa Umawiającego
    się Państwa dotyczącego opodatkowania dochodów o charakterze majątkowym,
    uzyskiwanych z przeniesienia majątku innego niż ten, do którego mają
    zastosowanie postanowienia ustępów 1, 2, 3 i 4.

    --

    pozdrawiam
    Grzegorz Samborski

  • 4. Data: 2005-08-10 06:57:37
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gosp.
    >
    > 1. Czy muszę płacić, akiś podatek - poza VATEM.

    Nie musisz *płacić* vat-u
    Naliczasz go i jednocześnie masz prawo go odliczyć- na zasadach ogólnych
    Obowiązek podatkowy powstaje w momencie zapłaty całosci lub części
    zobowiązania, ale nie później niż z upływem terminu platności określonego w
    umowie lub na fakturze

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-08-10 07:36:50
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

> [...]
    > należne osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim
    > Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

    Z ustępu pierwszego wynika, że należności licencyje powstające w Polsce,
    które są należne w Australii, mogą być opodatkowane w Australii. Mogą,
    oznacza, że ustawodawca Australijski mógł np. zwolnić tego typu dochody z
    opodatkowania.

> [...]
    > powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek ustalony w
    > ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności.

    Z tego ustępu wynika, że jeżeli ustawodawca polski przewidział możliwość
    pobrania zryczałtowanego podatku od osób zagranicznych, to podatek ten nie
    może przekroczyć 10% kwoty brutto, brutto moim zdaniem jest kwotą, którą
    należy zapłaić.
    Oczywiście Polska jest państwem, gdzie od wszystkiego należy płacić podatki,
    tak więc powinieneś pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% i
    odprowadzić go do US. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie "certyfikatu
    rezydencji" firmy australijskiej, w przeciwnym bowiem razie powinieneś
    pobrać 20% podatku.

    Wypełniasz IFT-2/IFT-2R (IFT-1/IFT-1R dla os fiz.) i przesyłasz do US oraz
    do firmy australijskiej, informując ją o pobranym podatku.

    Taka jest moja opinia i ja tak bym dla swietego spokoju zrobil. Ale pamietaj
    o certyfikacie.

    Pozdrawiam

    Damian

  • 6. Data: 2005-08-10 08:14:25
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Wypełniasz IFT-2/IFT-2R (IFT-1/IFT-1R dla os fiz.) i przesyłasz do US oraz
    > do firmy australijskiej, informując ją o pobranym podatku.

    Ja tylko tak z ciekawości - a nie ma jakieś deklaracji do tego? IFT jest
    tylko informacją, na dodatek składaną w roku nastepnym (chyba że podatnik
    zażyczy sobie wcześniej)
    W pdop jest CIT-10 składany do 7-go następnego miesiaca. A w pdof ?

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-08-10 10:20:20
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zażyczy sobie wcześniej)
    > W pdop jest CIT-10 składany do 7-go następnego miesiaca. A w pdof ?

    PIT-8A

  • 8. Data: 2005-08-10 20:53:26
    Od: "Arek" <a...@g...pl>

    Rozumiem że pierwszeństwo ma ustawa przed umową ale...
    w umowie między RP a Australią o unikanie podwójnego opodatkowania itd. w
    art.3 ust. 2 :
    " Wrozumieniu niniejszej umowy określenia "podatek polski" i "podatek
    australijski" nie obejmują kar lub odsetek nałożonych przez prawo zgodnie z
    ustawodawstwem któregokolwiek z Umawiających się Państw odnośnie do podatków
    do których stosuje sie niniejszą umowę zgodnie z artykułem 2."

    Czy jeśli nie złożyłem deklaracji np. miesięcznej cit-10 lub pit-8a w
    terminie, to nic się nie stanie? Czy będzie kara za niezłożenie deklaracji w
    terminie, a odsetek nie będzie?

    Od której kwoty ma liczyć 10%? Kwota w $ * kurs średni nbp z dnia zapłaty,
    czy * kurs sprzedaży z dnia zapłaty banku z którego usług korzystam? Czy też
    może jeszcze inaczej?
    Czy mam prowadzić jakąś specjalną ewidencję ?

    Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność; w wojewódzkim US nikt nic nie
    wie na temat podatku od licenji, czy podatku u źródła....

    Pozdrawiam
    Arek

  • 9. Data: 2005-08-11 07:47:51
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    > Rozumiem że pierwszeństwo ma ustawa przed umową ale...
    > w umowie między RP a Australią o unikanie podwójnego opodatkowania itd. w

    Pierwszeństwo ma Umowa o zapobieganiu... przed ustawą i dlatego stosujesz
    stawkę określoną w umowie.

> [...]
    > Czy jeśli nie złożyłem deklaracji np. miesięcznej cit-10 lub pit-8a w
    > terminie, to nic się nie stanie? Czy będzie kara za niezłożenie deklaracji

    Uważam, że to nie ma znaczenia. Niezłożenie deklaracji w terminie jest
    przestępstwem skarbowym w rozumieniu KKS art 54 par. 1. Oczywiście w
    momencie składnia deklaracji powinieneś napisać wyjaśnienie przyczyn przez
    które powstało opóźnienia i będzie ok. W najgorszym wypadku zapłacisz 100
    pln.

> [...]
    > czy * kurs sprzedaży z dnia zapłaty banku z którego usług korzystam? Czy

    Pierwsza wersja - używasz średniego kursu NBP. W momencie zapłaty powstają
    różnice kursowe, zmniejszające lub zwiększające koszty.

    > Czy mam prowadzić jakąś specjalną ewidencję ?

    Powinieneś sprawdzić przepisy celne.

    Pozdrawiam

    Damian

  • 10. Data: 2005-08-11 10:05:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Aug 2005, Arek wrote:

    > Rozumiem że pierwszeństwo ma ustawa przed umową ale...

    IMO na odwrót.
    Z p. widzenia Konstytucji umowa i ustawa są równoważnymi źródłami
    prawa, ale z p. widzenia państwa jako podmiotu prawa jest ono zobowiązane
    do realizacji umów których się podjęło - a więc również wdrożenia
    zasad z umowy do innych przepisów.

> [...]
    > terminie, to nic się nie stanie? Czy będzie kara za niezłożenie deklaracji w

    Ja ci to wyłożę prosto a brutalnie: będzie kara, będą odsetki oraz
    wszystko co jeszcze czym można ci przywalić.
    Ale ani owej kary, odsetek czy innych "dodatków" nie będziesz mógł
    uznać za "zapłacony podatek" aby odliczyć od podstawy lub podatku po
    jakiejkolwiek stronie !
    Chodzi o to że z umowy wynika iż jak zapłacisz podatek tam to obniża
    ci się podatek tu (lub/i na odwrót) - ale kary w jednym kraju NIE
    są traktowane jako "zapłacony podatek" w tym drugim.
    BTW: polecam specsygnaturkę, jest celowo bez delimitera ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Co należy do bardziej wkurzajšcych obyczajów niektorych newsowiczów ?