  • 21. Data: 2007-08-04 17:33:45
    Temat: Re: Podatek od spadków
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał w wiadomości news:

    > a coś więcej?

    Ostatnie punkt.

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału
    spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do
    lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki
    spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
    następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji
    spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę
    najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie 5
    lat od dnia nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg terminu
    przedawnienia do dokonania wymiaru podatku.
    4. Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa się
    powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na
    wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem powierzchni
    piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów).
    5. Powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o
    wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej
    budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m - powierzchnię tę
    pomija się.
    6. (skreślony).
    7. Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub
    lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku
    lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków
    mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu
    miesięcy od dnia zbycia.

  • 22. Data: 2007-08-04 17:52:45
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > ...jest...

    > ...ale PRZYJMUJE go później, jakby to absurdalnie nie brzmiało!
    > Art.1012 i dalsze.
    > A podatek jest od przyjęcia, nie od nabycia.
    > Śmiesznie by było, jakby podatnik musiał płacić mimo że spadek
    > odrzucił, nie uważasz?

    ja nie mówię o podatku ja mówię o tymco jest napisane poźniej.

    nie ma nabycia spadku najpóźniej w ciągu 6 miesięcy ....

  • 23. Data: 2007-08-04 17:54:20
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Cavallino" <k...@...pl> wrote in message

> [...]

    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego

    ależ oni właśnie tego punktu nie spełniają bo mają już swoje mieszkanie,
    czyli niestety jest tak jak napisałem.

  • 24. Data: 2007-08-04 17:54:42
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

  • 25. Data: 2007-08-05 15:27:27
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > ależ oni właśnie tego punktu nie spełniają bo mają już swoje mieszkanie,
    > czyli niestety jest tak jak napisałem.

    nie wiem czy to ma jakieś znaczenie ale ja jako spadkobierca nie
    posiadam mieszkania. To w którym mieszkamy jest to spółdzielcze
    mieszkanie mojej żony i to ona figuruje jako główny najemca i jako
    członek spółdzielni.

    Postroofki

    --
    nick......: DaNsOuNd
    name......: Daniel Rykowski

  • 26. Data: 2007-08-05 15:38:53
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "DaNsOuNd" <d...@a...pl> napisał w wiadomości

    > nie wiem czy to ma jakieś znaczenie ale ja jako spadkobierca nie posiadam
    > mieszkania.

    Zasadnicze.

    > To w którym mieszkamy jest to spółdzielcze

    Lokatorskie?

    > mieszkanie mojej żony i to ona figuruje jako główny najemca i jako członek
    > spółdzielni.

    Sprzed ślubu?
    Majątek ze spadku wchodzi do Twojego majątku odrębnego, więc ten punkt
    spełnisz.

  • 27. Data: 2007-08-05 15:40:50
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > Nie pisz tak przypadkiem na prawo, bo będą pytać ile lat sąd
    > przydzielił ;)
    > (czepiam się - to jest "postanowienie", nie "wyrok").

    Czuć że nie jestem biegły w teminologii prawniczej? :-P

    Postroofki

  • 28. Data: 2007-08-05 16:01:35
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    witek napisał(a):

    > No bo nie da się inaczej. Nie ma czegoś takiego jak testament na dwie
    > osoby.
    > Gdybys znalazł tylko jeden tastament podpisany przez obojga to moglbys
    > go sobie w kibelku zuzyc, taką miałby wartość.

    Wiedziałem że miało to być zrobione następująco: w przypadku śmierci
    jednego z współmałżonków drugi miał po nim dziedziczyć. Ja zaś miałem
    dziedziczyć całość po śmierci drugiego współmałżonka. Nie wiem czy takie
    rozwiązanie jest prawnie możliwe ale taką wersję przekazali mi rodzice,
    dlatego też po śmierci mamy nie drążyłem tego tematu.

    Postroofki

  • 29. Data: 2007-08-05 16:03:03
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > Zasadnicze.

    > Lokatorskie?

    Tak, lokatorskie

    > Sprzed ślubu?

    Tak, sprzed slubu.

  • 30. Data: 2007-08-05 16:06:08
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "DaNsOuNd" <d...@a...pl> wrote in message

    > nie wiem czy to ma jakieś znaczenie ale ja jako spadkobierca nie posiadam
    > mieszkania. To w którym mieszkamy jest to spółdzielcze mieszkanie mojej
    > żony i to ona figuruje jako główny najemca i jako członek spółdzielni.

    własnościowe? lokatorskie?
    kiedy dostała / wykupiła ? przed ślubem czy po ?

    jak po to i tak niechcący jesteś właścicielem mimo że ona figuruje jako
    główny lokator.

    Po za tym nie wiem czy wam to przejdzie.
    Jako gospodarstwo domowe mieszkanie jednak macie. Po za tym musiałbyś sie
    przeprowadzić.