    From: "Mem" <m...@n...neostrada.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadkow i darowizn - przedawnienie
    Date: Mon, 15 Mar 2010 09:14:26 +0100

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message
    news:hnk2nb$mmf$2@inews.gazeta.pl...

    [...]
    > czyli podatek nie został naliczony po nie bylo podstaw.

    A gdyby w ogole nie miala zamiaru tam zamieszkiwac, a jednoczesnie
    spelanialaby pozostale warunki art. 16. Czy w takim wypadku notariusz ma
    obowiazek

    > zgadza sie, po podatek jest liczony na stan z 2010 roku wiec nie ma
    > odsetek. Dopiero teraz sie zaczna liczyc. Podatek do zapłaty jest w 14 dni
    > od otrzymania decyzji (jak dobrze pamietam).
    Tak jak informowali w US.

    > podatek i tak bylby naliczony w momencie kiedy US sie dowiedział o fakcie
    > niespełniania zwolnienia czyli teraz.

    Czy zatem w takiej sprawie nie ma w ogole przedawnienia? Jestem w stanie
    zgodzic sie, ze jesli osoba Y dostala w darowiznie jakas gotowke i nie
    zglosila tego faktu do US (w formie SD-3). Wowczas nie powstal obowiazek
    podatkowy i za 20lat nie moze byc mowy o zadnym przedawnieniu. Sprawa z
    Pania X wyglada o tyle inaczej, ze obowiazek podatkowy powstal w podpisania
    aktu notarialnego, a zobowiazanie podatkowe w przypadku niespelnienia
    warunkow ulgi, czyli rok po podpisaniu aktu notarialnego (czy tam 7 dni
    pozniej, bo tyle czasu mial notariusz na zaniesienie papierow do US). Wydaje
    mi sie, ze w przypadku jesliby sie w ogole nie wprowadziala do swojego M to
    sprawa przedawnia sie z koncem roku 2010. Natomiast jesliby oswiadczyla, ze
    w roku 2004 wprowadziala sie, a po kilku miesiacach sie wyprowadzila
    (jeszcze w roku 2004) to zobowiaznie podatkowe przedawnia sie z koncem roku
    w roku 2009.

    Pozwole sobie ,,skostruowac" inna sytuacje. Osoba Z jest w takiej samej
    sytuacji jak osoba X z tym, ze posiada juz mieszkania, a zataila to przed
    notariuszem. Darowizna jak w przypadku osoby X miala miejsce w roku 2004.
    Kiedy w takim wypadku powstaje zobowiazanie podatakowe i kiedy nastepuje
    jego przedawnienie? I co grozi takiej osobie za podanie nieprawdziwych
    informacji, i kiedy nastepuje przedawnienie tego wykrocznia/przestepstwa.

    Pozdrawiam,
    Mem.