    From: witek <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku
    Date: Fri, 13 May 2016 15:14:56 -0500

    On 5/13/2016 1:57 AM, Maciek wrote:
    > Witam
    >
    > Sytuacja taka: umierają rodzice (nie jednocześnie, jedno w 2004 roku,
    > drugie teraz). Każde spisało u notariusza testament. Ich jedynym
    > majątkiem był mały domek. Po śmierci pierwszego mieszkał tam oczywiście
    > małżonek. Dziedziczą po nich dzieci (dwoje). Po śmierci pierwszego
    > rodzica nie było nic robione w sprawach spadku. Obecnie po śmierci
    > drugiego rodzica dokonano otwarcia obu testamentów, potwierdzono
    > dziedziczenie, przyjęto spadek itd. Wygląda na to, że po śmierci
    > pierwszego rodzica drugi odziedziczył 50%, a dzieci po 25%,

    tak, ale te procenty dotyczą spadku.
    Zeby ustalic jaki procent domu przypadał kazdemu nalezałoby wiedziec czy
    dom byl własnością ich obojga (wowczas spadkiem jest połowa domu) czy
    tylko zmarłego (wowczas caly).

    ale
    > oczywiście nikt wtedy żadnych podatków nie odprowadził.
    Bo nie było takiego obowiązku.
    Termin leci od powiedzmy otwarcia testamentu, czyli od teraz.

    Obecnie dzieci
    > do poprzednio odziedziczonych 25% otrzymały jeszcze po 25%, jednak ze
    > względu na to, że to pierwsza grupa, więc zapewne podatek nie wystąpi
    > (jeśli zgłoszą spadek do US).

    tak.

    > Pytanie co ze spadkiem po pierwszym
    > rodzicu?

    Trzeba go teraz zapłacic (albo i nie).
    Jedyne pytanie ktore mam i odpowiedzi nie jestem pewien bo jakos dawno
    sie w tym nie grzebałem to jakie przepisy zastosować.
    Czy te obecne czy te z 2004 roku.
    Chyba z 2004 roku.
    Dopytajcie w US, albo najlepiej isc z tym wszystkich do doradccy
    podatkowego i niech wam wypelni druki.

    W przypadku małżonka to chyba przepadł,
    Nie bo nie było żadnego terminu ktory by biegł.

    bo zaległości
    > podatkowych się chyba nie dziedziczy.

    Sie dziedziczy.

    > Jednak co z dziećmi?

    beda załatwiać wszystko teraz.

    Były
    > pełnoletnie i świadome tego, że rodzic zmarł, więc można powiedzieć, że
    > przyjęcie spadku nastąpiło, nie dokonano jednak zgłoszenia do US, nie
    > odprowadzono podatku.
    jak wyzej. dopoki nie ma sądowego czy notarialnego dokumentu o przyjeciu
    spadku nie ma zadnych terminów.

    Czy należy spodziewać się jakichś kar?
    Nie.

    Podatek
    > zapewne trzeba odprowadzić (z odsetkami?) wyliczony zgodnie z przepisami
    > <2007 roku.

    trzeba odprowadzic ale bez odsetek. Dopiero teraz US wam go ewentulanie
    naliczy.

    Dokładna procedura jest taka.
    Jak macie juz potwierdzenie dziedziczenia od notariusza (bo obu
    spadkach czy po jednym? ) to macie 6 miesiecy na złożenie SD-Z2 zeby nie
    zapłacic podatku albo uwaga kiedys był miesiąc i zdaje sie dalej jest
    na złożenue SD-3.

    Jak już US ma wasze drugi i wychodzi jakis podatek do zapłacenia do US
    wydaje decyzję o wymiarze podatku i dopiero od momentu otrzymania tej
    decyzji macie 14 dni na zapłacenie podatku. Po 14 dniach trzeba zaczac
    doliczac odsetki.
    Także spokojenie zbierajcie papierki iddzie do jakiegos fachowca niech
    za was sporzadzi dokumenty do US i spokojnie czekajcie na zawiadomienie
    z US ile trzeba zapłacić jeśli w ogóle.

    Kolejną rzecz którą radzę dopilnować na koniec to wziąć z US
    potwierdzenie, że podatek został zapłacony lub w przypadku SD-Z2, że
    podatek się nie należy.

    Bedzie tego żądał notariusz jeśli kiedykolwiek bedziecie chcieli ten dom
    sprzedac.
    Łatwiej je załatwić teraz niż za 30 lat.

    Czy wartość nieruchomości też trzeba wyliczać na dzień
    > śmierci pierwszego rodzica, czy aktualną? Komu zlecić taką wycenę, żeby
    > US się później nie przyczepił?

    stan an dzień śmierci czyli np nie dolicza się ulepszeń, ani nie
    uwzględnai tego, że się potem zawalił, ale wycena na dzień dzisiejszy.

    Sami sobie wartość wymyślacie. US sie z nią zgodzi lub nie.
    Wowczas wezwie do zmiany. a jak nie zareagujecie to powoła rzeczoznawcę.
    Jesli jego wycena bedzie się roznic o wiecej niz 1/3 od waszej to
    wowczas wy poniesiecie koszty rzeczoznawcy.