    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku
    Date: Mon, 16 May 2016 12:05:43 +0200

    dyskusyjnych:nhc2au$m2m$...@n...news.atman.pl...
    >Wygląda na to, że dom był własnością obojga, czyli po śmierci
    >pierwszego
    >rodzica do podziału było 50%, z czego 50% przypadło drugiemu z
    >rodziców,
    >a 50% dzieciom. Czyli po śmierci pierwszego rodzica drugi
    >odziedziczył
    >1/4 domu (czyli posiadał już łącznie 3/4), a dzieci po 1/8. Dobrze
    >kombinuję?

    Taki podzial byl w testamencie meza ?
    Bo o ile kojarze, to % w dziedziczeniu ustawowym sa inne - z dwojka
    dzieci, to zona dziedziczy 1/3.

    Tak swoja droga, to nie wiem czy by nie warto bylo jakos zapomniec
    tego pierwszego testamentu i przyjac ze zona posiadala calosc, i teraz
    dzieci bez problemow dziedzicza po niej. Dzieci sie mogly kiedys tam
    zrzec swojej czesci na jej rzecz - choc 2004 ... no, z jednej strony
    US moze trzymac papiery, z drugiej - moglo sie przedawnic :-)

    >O - dzięki, dobrze wiedzieć. A co się dzieje, jeśli już po zapłaceniu
    >podatków spadkowych nieruchomość idzie na sprzedaż? Coś znalazłem, że
    >jeśli nie mieszkało się tam ponad 5 lat, to dochodzi podatek
    >dochodowy
    >(18%?).

    O ile pamietam niedawne interpretacje, to jest tak:
    -sprzedajac nieruchomosc krocej niz 5 lat od "daty wejscia w
    posiadanie", nalezy zaplacic podatek dochodowy, po 5 latach
    nieruchomosc staje sie "uzywana" i podatku dochodowego sie nie placi,
    -dochodowy, czyli mozna odliczyc koszt nabycia i zaplacic tylko od
    zysku.
    -ale jesli to byl spadek, to koszt nabycia byl zero.

    Czyli w tym przypadku - 18% lub czekamy 5 lat ...

    J.