    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku 2002/2007
    Date: 16 Nov 2007 23:37:09 +0100

    > Miałeś rację ta informacja jest trochę niedoinformowana, zadałem pytanie i
    > sprawiłem problem
    > , grzebanie po papierkach i jakąś odpowiedź która nie brzmiała zbyt
    > pewnie....

    Bo sprawa nie jest prosta i oczywista. Weż pod uwagę,że ; "odpowiadacze"
    opierają się na "słowach i terminach " pytacza nie mając wglądu w dokumenty.
    Podstawowy dokument to; prawomocne stwierdzenie nabycia spadku.
    Druga okoliczność utrudniająca jednoznaczność odpowiedzi to faktyczna zmiana
    stanu prawnego i fakt podlegania "jednego nabycia" odmiennym przepisom.
    Nabycie z roku 2002 i nabycie z roku 2007. Jedno jest pewne - treść
    postanowienia sądu i ewentualne uzasadnienie jest kluczem do udzielenia
    odpowiedzi. Nie wiem , jak w miejscu z którego klikasz wyglądają ceny za usługę
    licencjonowanego doradcy podatkowego ale sądzę ,że za 100pln-ów (np.w W-wie)
    jesteś w stanie uzyskać fachową poradę , która zaoszczędzi Ci czas, a może
    także parę złotych.
    Adresy i telefony doradców z twojej okolicy wy-googla-sz sobie w necie.
    Upewnij się , że masz doczynienia z doradcą (wpis na listę itp),zapytaj czy
    zajmuje się sprawami spadkowymi i ma w tym zakresie doświadczenie (są tacy ,
    którzy się takich spraw nie dotykają), ustal cene usługi przez telefon i
    działaj.Nie zwlekaj bo terminy do złożenia deklaracji są dość krótkie a ilość
    informacji do ustalenia i dokumentów do skompletowania dość duża.
    Za konsultacje doradcy i zapłatę - poproś o fakturę.Pamiętaj; pisemna opinia
    doradcy podatkowego jest droższa od ustnej ale gwarantuje ci regres finansowy
    (odszokodowawczy) w przypadku błedu.
    Możesz także dać doradcy pełnomocnictwo do załatwienia całości postępowania za
    ciebie i nie zawracać sobie głowy sprawą.Koszt takiej usługi nie powinien być
    wyższy niż 300-400 zł ale możesz znależć także tańsze oferty (co nie oznacza
    lepsze).Nie opisujesz wielu okoliczności np. wielkości nieruchomości , wartości
    rynkowej , obciążeń , kosztów pogrzebu ,długów spadkodawców , zameldowania lub
    nie w przedmiotowej nieruchomości, posiadania innych (własnych nieruchomości
    lub praw do takowych) - więc nie dziw się , że pracownik KIP nie jest w stanie
    kompletnie ci odpowiedzieć a tym bardziej nie licz na to ,że na tym forum
    uzyskasz wszystkie niezbędne i prawidłowe odpowiedzi - mimo,że piszący tutaj
    forumowicze często posiadają wiedzę (i wolę) pozwalajacą na udzielenie
    bezinteresownej pomocy.
    Krytykowanie KIP jest nieuzasadnione. Odpowiadają jak mogą najlepiej - ale maja
    na odpowiedż kilka minut a opis stanu faktycznego sprawy przez telefon bywa
    nieprecyzyjny. W tej materii i tak mamy postęp. Ja pamietam czasy , gdy w US-
    ach wisiały świstki na których widniał napis " informacji podatkowych osobom ,
    które nie są stronami postępowania nie udzialamy ".Teraz udzielają informacji
    ale "nie doradzają" (to chyba oczywiste?). To i tak postęp. Krytykom KIP
    polecam podjecie chociażby próby udzielenia kompletnej odpowiedzi na powiedzmy
    30 zapytań z tego forum w ciągu 8 godzin - tylko na podstawie pierwotnej treści
    pytania i opisu stanu faktycznego. Nie pracuję w KIP i zazwyczaj radzę sobie
    sam .Dzwoniłem do nich kilka razy - tylko i wyłacznie z powodu chwilowego braku
    dostępu do przepisów zródłowych i za każdym razem precyzyjnie określając; o co
    proszę, dostawałem kompetentną i kompletną odpowiedż. Nigdy nie wprowadzono
    mnie w błąd a w przypadku wątpliwości interpretacyjnych byłem o nich
    informowany.
    Tym , którzy uwazają , że koszty utrzymania KIP są zbyt wysokie i obciążają
    podatnika - przypominam , że połaczenie telefoniczne z KIP jest ,co prawda
    płatne ale i tak moim zdaniem tańsze niż wizyta w US-ie czy u doradcy
    podatkowego.Wymagania wstępne do aplikowania o pracę KIP są dość wysokie a
    zarobki - jak w budżetówce.
    Cieszmy się z mozliwości uzyskania chociażby wstępnej i ogólnej informacji od
    osób przygotowanych do ich udzialania i w razie wątpliwości weryfikujmy je u
    doradców lub we właściwym US-ie. Nie twierdzę, że KIP jest wiarygodny i
    kompetenty w każdej sprawie. Za informacjami stoja ludzie a ci mają dokładnie
    takie same wady jak ustawodawcy , sędziowie i sami podatnicy pragnący uniknąć
    płacenia podatków lub chcący zapłacić ich jak najmniej.
    Reasumujac - informacja to towar posiadający zarówno cenę jak i jakość. Można
    kupić podobny zewnętrznie towar w sklepie firmowym , na bazarze , od pasera lub
    złodzieja.Można dostać w darowiżnie lub wyłudzić.Forma pozyskania implikuje
    mozliwość lub brak mozliwości reklamacji i dochodzenia swoich praw - wybór
    należy do "pozyskujacego".

    Pozdrawiam - Kriss