    From: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatki-Polska-Irlandia-Profesorowie i nauczyciele
    Date: Tue, 12 Sep 2006 18:18:06 -0500

    p...@i...waw.pl wrote:

    > Jak napisalem przed chwila moja sytuacja podatkowa zwiazana jest
    > bezposrednio z Art 21 tejze umowy, mowiacym o profesorach i
    > nauczycielach przebywajacych i pracujacych w jednym z umawiajacych sie
    > Panstw itd ...... W roku 2003 pracowalem na jednym z Uniwersytetow w
    > Irlandii i na podstawie Art. 21 bylem zwolniony z placenia podatkow w
    > tym wlasnie okresie.

    Podstawie ci słowa Polska i Irlandia i zobacz co wyszło.

    . Profesor lub nauczyciel, który przebywa w Irlandii przez okres nie
    przekraczający dwóch lat w celu nauczania lub prowadzenia studiów
    podyplomowych (w tym prac badawczych) w uniwersytecie, w szkole wyższej
    lub w innym uznanym instytucie badawczym albo w innym zakładzie
    szkolnictwa wyższego w Irlandii i który ma lub miał bezpośrednio przed
    przybyciem stałe miejsce zamieszkania w Polsce, podlega zwolnieniu od
    podatków w Irlandii z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prace
    badawcze przez okres nie przekraczający dwóch lat od daty pierwszego
    przybycia w tym celu do Irlandii. Taka osoba będzie uprawniona do
    skorzystania z przywilejów określonych w tym artykule tylko jeden raz.

    I co widzisz?

    Irlandia zwolniła cię z płacenia podatków w Irlandii na dwa lata.
    Dostawałeś pensję brutto do ręki.
    Ale widzisz tu gdzieś zwolnienie z zapłacenia podatku od tego w Polsce?
    A jesteś do tego zobowiązany, bo miejscem twojego stałego pobytu jest
    Polska i tu podlegasz obowiązkowi podatkowemu od całości swoich
    dochodów. art 3 updof.

    I o to właśnie US chodzi. O polski podatek od zarobków irlandzkich.
    Ten art 21 daje ci tylko to, że iralndzki US nie upomina się u ciebie o
    podatki, ale nie polski.

    W odwrotną stronę to zadziałałoby ale w stosunku do profesrora
    irlandzkiego pracującego w Polsce. Polski US nie miałby prawa żadać od
    niego zapłacenia podatku. Ale w Irlandii jak najbardziej musiałby od
    tego zapłacić.

    > tym tygodzniu zostalem wezwany do zaplaty podatku za rok 2003 a wiec za
    > rok kiedy bylem zwolniony z placenia podaku...

    ...w Irlandii :)

    > podczas pierwszego pobytu w
    > Irlandii, ktory przypomne trwal rok.

    > 1. Jaka jest w zwiazku z tym moja sytuacja podatkowa i czy żądania
    > zaplaty podatku za okres pierwszego pobytu sa zasadne ?

    Tak są.

    Wszystko zależy jeszcze od tego jak formalnie ci płacili, czy to było
    stypendium czy umowa o pracę. Umowa z Irlandią jest w miarę korzystna,
    oprócz faktu niezzłożenia PIT w terminie raczej dużo niedopłacisz.
    Radziłbym pojawić się w dobrym humorze w US. Skończy się na policzeniu
    prawidłowo podatku i zapłaceniu go z odsetkami od 2003 roku.