  • 1. Data: 2008-07-17 07:43:29
    Temat: Podwyżka i chorobowe
    Od: "Alien" <a...@a...com.pl>

    Witam!

    Nie wiem, czy tu są "księgowe" i "księgowi", ale bardziej odpowiedniej grupy
    nie znalazłem...

    Od końca stycznia byłem (z krótkimi przerwami) na zwolnienie chorobowym.
    Mój zakład pracy zafundował pracownikom podwyżki, przy czym było to tak, że
    teoretycznie obowiązywały one od pierwszego stycznia br., ale faktycznie
    pieniądz znalazł się teraz i w lipcu dostaliśmy "wyrównanie" od początku
    roku.
    No i się mocno zdziwiłem, bo naliczono mi bardzo niewielką kwotę, w
    porównaniu do wysokości podwyżki. Myślałem, że będzie to naliczane jak
    pensja w okresie L-4, czyli będę miał zapłacone około 80% faktycznej
    podwyżki.
    Ale okazuje się, że nie.
    Powiedziano mi, że za cały okres, w którym byłem na chorobowym nie dotyczy
    mnie podwyżka. Że "podstawą" (nie znam się na fachowym, księgowym
    słownictwie) jest wynagrodzenie z zeszłego roku. Czyli w sumie dostałem
    wyrównanie za dni, w których pracowałem. Za dni na L4 - nie.
    Dla laika brzmi to dziwnie... Mamy sytuację, że od dnia 1 stycznia tego roku
    teoretycznie mam wyższą pensję. Idę na chorobowe (wypadek) i nagle okazuje
    się, że podwyżka mnie nie dotyczy...

    W związku z tym, że często się słyszy o pomyłkach przy naliczaniu
    wynagrodzenia, chciałem Was zapytać o słuszność takiego postępowania. I może
    ktoś poda jakieś źródła, z których wynika takie a nie inne naliczanie?

  • 2. Data: 2008-07-17 08:08:21
    Temat: Re: Podwyżka i chorobowe
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Alien pisze:
> [...]
    > roku teoretycznie mam wyższą pensję. Idę na chorobowe (wypadek) i nagle
    > okazuje się, że podwyżka mnie nie dotyczy...

    Dobrze ci naliczyli. Podstawę od jakiej liczy się zwolnienie chorobowe
    jest w ustawie o świadczeniach z ubezpieczenia chorobowego (poszukaj
    sobie jak chcesz). Podstawa jest to średnia (brutto (te które bierze się
    pod uwagę) minus składki na ubezp. społeczne) z 12 miesięcy
    poprzedzających miesiac rozpoczęcia zwolnienia (czyli w twoim przypadku
    styczeń-grudzień 2007).

    ps. najlepsza grupa na takie pytania to pl.praca.dyskusje

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 3. Data: 2008-07-17 11:19:25
    Od: "Alien" <a...@a...com.pl>

    "Nikiel ;)" napisał:

> [...]
    > 2007).
    >
    > ps. najlepsza grupa na takie pytania to pl.praca.dyskusje

    Dzięki za info
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-07-17 13:41:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jul 2008, Alien wrote:

    > Powiedziano mi, że za cały okres, w którym byłem na chorobowym nie dotyczy
    > mnie podwyżka. Że "podstawą" (nie znam się na fachowym, księgowym
    > słownictwie) jest wynagrodzenie z zeszłego roku.

    wKF: "za zeszły okres".
    Żeby ktoś nie myślał, że jak choruje w grudniu 2008 to podstawą
    jest rok 2007 :)

    > wyrównanie za dni, w których pracowałem. Za dni na L4 - nie.
    > Dla laika brzmi to dziwnie...

    Uzasadnienie jest proste: w przeciwnym przypadku byłby problem
    z "jakimś" ujęciem takich składników jak premie *uznaniowe*.
    A tak jest prosto - dostawał *kiedy pracował* to i dostaje
    w czasie choroby odpowiednio podwyższoną kwotę.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-07-17 15:45:26
    Od: "Robert K." <r...@p...naOnecie.pl>

    A w podobnym temacie:

    sytuacja dość zbliżona, czyli "wyrównanie" za okres od początku roku.
    Czy osoba pracująca od kilku lat na pełnym etacie, która zwolniła się
    załóżmy z końcem kwietnia, powinna dostać wyrównanie za okres
    styczeń-kwiecień?
    No bo w sumie chyba należałoby to traktować tak, że od stycznia pracownicy
    zarabiają więcej, ale sama wypłata tych wyższych pensji następuje dopiero
    teraz, poprzez "wyrównanie".