    Date: Fri, 06 Mar 2015 19:39:13 +0100
    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pomysł na koszty?

    Śmiejek napisał:
    > Hmmm... zawsze myślałem że VAT to płacą klienci a firma tylko za nich to
    odprowadza.

    A to błędne myślenie, choć powszechne. Bierze się ono z propagandy
    głoszonej przez niektóre kręgi mającej na celu uspokojenie podatników.
    Takie myślenie błędnie bazuje na tym, że klient to taki bogaty ktoś,
    któremu zwisa ile zapłaci i z radością zapłaci więcej, bo przecież VAT
    idzie na szczytny cel. realni klienci dysponują jednak określoną pulą
    pieniędzy, którą są gotowi wydać na określony cel. I jeżeli klient
    zapłaci mi 100zł, bo chce/może zapłacić 100zł, to ma gdzieś czy będzie
    to 80zł dla mnie niewatowca czy 66zł dla mnie vatowca.

    > Na każdej FV jaką wystawiam mam moją cenę za usługę/towar/itp. i podatek dla
    klienta w postaci VAT.

    I ostatecznie klient dostaje końcową cenę, którą akceptuje. A skoro tak,
    to bez VAT też by ją zaakceptował, a to znaczy że Ty płacisz VAT.

    > Dzięki temu wszelkie usługi/materiały/itp. które zamawiam mogę sobie spokojnie
    pomniejszać o ten właśnie VAT.

    Mhm. VAT to podatek od wartości dodanej (Value Added Tax). Płaci się go
    do tego,co się dodało. Jak masz sporo tego, co dodałeś, to płacisz
    sporo, jak ja. Jak masz niewiele tego, co dodałeś, to fala VAT jest
    przez ciebie lekko osłabiana o to, co Ty zapłacisz od tego, co dodałeś,
    a następnie przekazywana dalej. I albo ostatecznie uderzy z impetem w
    tego, w tym łańcuszku, który dodał sporo albo rozłoży się po troszku na
    wszystkich i każdy zapłaci troszkę, bo będzie po troszku dodawał w
    łańcuszku.