    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Potwierdzenie WDT - raz jeszcze
    Date: Wed, 25 Aug 2004 11:05:18 +0200

    On Tue, 24 Aug 2004, Paszczak wrote:

    >+ Przyszło mi do głowy jeszcze coś takiego - tyle było napisane o braku
    >+ wymogu podpisywania faktur, a jednocześnie niektórzy wspominali o tym,
    >+ że potwierdzenie wywozu do innego kraju UE musi być podpisane przez
    >+ odbiorcę. Czy to nie przeczyłoby zasadzie niepodpisywania faktur?

    Może cytat z postu jureq - subject "Re: Niepodpisywanie faktury VAT
    i niezamówione uslugi??", message-id: <cgfbv8$2dg$2@opal.futuro.pl>"
    o treści:

    >+ Wreszcie może niektórzy nauczą się, że faktura *nie jest* właściwym
    >+ dokumentem do potwierdzania odbioru towaru albo wykonania usługi.

    ...będzie w sam raz ? :)

    IMHO nadal nie ma *zakazu* żeby f-ra jednocześnie była np. gwarancją
    (mój ulubiony przykład :)) - pod warunkiem że wszystko co gwarancja
    MUSI ZAWIERAĆ (a przepisy określają co musi !) *jest* na tym
    papierze.
    Na fakturze mogą być jednocześnie umieszczone dowód wydania (lub
    spełnienia usługi), oświadczenie o poddaniu się egzekucji, nie wiem
    czy nie dałoby się upchnąć testamentu zwykłego (warunek: spisany
    odręcznie)... na moje oko nie da się zrobić dokumentu który jest
    jednocześnie wekslem i fakturą :] - ale większość dokumentów *da*
    się ująć *na tej samej kartce co f-ra* !
    I że *przypadkiem* poprzednie przepisy wymagając sporej ilości
    pozycji dla "uznania za fakturę" powodowały że owa faktura *jednocześnie*
    była (wprost lub przy niewielkiej ilości dopisków) *innym* dokumentem
    - nic nie wnosi, poza pewnym przyzwyczajeniem. IMO źle jeśli owo
    "przyzwyczajenie" poszło w tę stronę iż to FAKTURA pełni rolę
    np. dokumentu wydania - bo NIE PEŁNI. To jest OSOBNY dokument
    być może "na tej samej kartce" !
    No, wnosiło jeszcze zamieszanie - bo były np. dwie szkoły "ważności
    kopii faktury dla celów cywilnych", czyli w przypadku kiedy otrzymujący
    fakturę kopię podpisał ale np. odmawiał zapłaty całej sumy:
    jedni powiadali że "zaakceptował wydanie towaru lub wykonanie uslugi
    w całości bo podpisał", drudzy - wręcz przeciwnie, "podpisał bo
    przepisy podatkowe nakazują mimo że się nie zgadzał".
    TERAZ sprawa jest jaśniejsza: przepisy podatkowe NIE nakazują podpisania
    f-ry, można więc domniemywać że ew. podpis dotyczy *innych* funkcji
    owego dokumentu, NIE związanych z "byciem fakturą".
    Czyli np. pełnienia roli gwarancji, o ile na tym samym papierze są
    pozostałe "potrzebne treści".
    Dlatego jeśli tam nie ma treści "fakturę odebrałem" to IMO bezpieczniej
    jest dopisać że podpis dotyczy *właśnie* odebrania faktury :>

    IMHO - na "dokumencie wiązanym" najbezpieczniej jest umieszczać
    *osobne* pola na *osobne* podpisy dotyczące *osobno opisanych*
    właściwości dokumentu - wtedy nie będzie problemów ani przed
    US ani przed sądem cywilnym:

    +++ przykład pod spodem dokumentu +++
    [odbiorca] fakturę przyjąłem .........
    [odbiorca] towar przyjąłem bez zastrzeżeń .........
    [wystawca] zapłatę przyjęto gotówką .........
    [wystawca] gwarancji udziela się na okres 1 roku .........
    +++

    >+ Nie byłoby to podpisywanie 'wprost', ale ponieważ takie potwierdzenie
    >+ jest obowiązkowym załącznikiem do faktury, więc pojawiałby się obowiązek
    >+ dołączania do faktury podpisu (tyle że na osobnej kartce).

    Ależ *nie musi być* na "osobnej kartce". Ale MOŻE być.
    I słusznie - bo to jest OSOBNY dokument....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)