  • 1. Data: 2008-04-28 11:47:21
    Temat: Proste (dla stałych bywalców) pytania
    Od: "ZaX" <z...@c...onet.pl>

    Mam takie (dość banalne, jak ktoś się zna) pytania:

    Z początkiem roku zrezygnowałem z usług biura księgowego (przeniosło się zbyt
    daleko), i nie wybrałem nowego, bo może "nie ma tego złego...", i - wypełniając
    te druki samodzielnie - zaoszczędzę tych parę złotych. Tyle, że chciałbym się
    upewnić, o które właściwie druki chodzi.

    Prowadzę małą (w sensie obrotów) działalność, typu "drobna sprzedaż i usługi
    komputerowe", VAT-owiec na KPiR, rozliczenie kwartalne. No i pytania:

    1. Jakie konkretnie druki mam wypełniać i składać co kwartał? Chodzi mi o ich
    oznaczenia literowo-cyfrowe, bo tego jest pełno do wyboru. A może jaki(e)ś
    link(i) do detalicznego wyjaśnienia, jak się toto wypełnia?

    2. Co mam teraz wypełnić i złożyć przez 30. bm.? To będzie chyba PIT-36 - czy
    coś innego?

    Z góry dziękuję

    ZaX

  • 2. Data: 2008-04-28 11:56:30
    Temat: Re: Proste (dla stałych bywalców) pytania
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "ZaX" <z...@c...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oznaczenia literowo-cyfrowe, bo tego jest pełno do wyboru. A może jaki(e)ś
    > link(i) do detalicznego wyjaśnienia, jak się toto wypełnia?

    VAT-7K (niebieskie, a nie fioletowe) na pewno. Raczej nic poza tym.
    Wypełnienie jest na tyle proste, że nie wymaga detalicznego wyjaśniania.

    > 2. Co mam teraz wypełnić i złożyć przez 30. bm.? To będzie chyba PIT-36 -
    > czy
    > coś innego?

    PIT-36 (lub PIT-36L jeśli byłeś na liniowym dochodowym) z załącznikiem
    PIT-B.

    marekz

  • 3. Data: 2008-04-28 12:00:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:

    > Wypełnienie jest na tyle proste, że nie wymaga detalicznego wyjaśniania.

    Polemizowałbym. Zwłaszcza druga strona może wprowadzić zamęt.
    Pierwszy raz polecam wypełnić z jakimś poradnikiem.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-04-28 12:24:21
    Od: "ZaX" <z...@c...onet.pl>

    > VAT-7K (niebieskie, a nie fioletowe) na pewno. Raczej nic poza tym.
    > Wypełnienie jest na tyle proste, że nie wymaga detalicznego wyjaśniania.

    Ale jeśli chodzi o to "raczej nic poza tym"... czy na pewno żadnego PIT-a, o
    jakimś numerku? Pamiętam (mam w papierach), że księgowa jakieś PIT-y składała -
    teraz już się tak nie robi? Co kwartał VAT-7K - i nic więcej (pominąwszy jakieś
    "przypadki specjalne")?

    Znalazłem, co prawda, takie info: "Od 2007 r. nie obowiązują już następujące
    formularze: PIT-4, PIT-5 i PIT-5L. W tym roku płacimy tylko zaliczki, nie
    składając powyższych deklaracji."

    Ale co to znaczy "płacimy zaliczki"? Jakie "zaliczki", i z czego niby
    wynikające? I jak mam obliczyć ich wartość?

    > PIT-36 (lub PIT-36L jeśli byłeś na liniowym dochodowym) z załącznikiem
    > PIT-B.

    Ano właśnie... dlatego pytam, bo o PIT-36 to jakoś się doczytałem, a o
    załączniku już nie.

    Dzięki - ZaX

  • 5. Data: 2008-04-28 12:44:22
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    > Ale co to znaczy "płacimy zaliczki"? Jakie "zaliczki", i z czego niby
    > wynikające? I jak mam obliczyć ich wartość?

    Zaliczki na podatek dochodowy.

    Skoro miałeś biuro rachunkowe to chyba masz dokumentację z tamtego okresu.
    Więc zajrzyj jak oni tam liczyli i licz tak samo (wez tylko pod uwagę, że
    "kwota wolna" w podatku dochodowym jest w tym roku inna niż w ubiegłych
    latach).

    marekz

  • 6. Data: 2008-04-28 12:49:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > okresu. Więc zajrzyj jak oni tam liczyli i licz tak samo (wez tylko pod
    > uwagę, że "kwota wolna" w podatku dochodowym jest w tym roku inna niż w

    Nie radź mu tak, bo nawet jak się dowie, to polegnie na czymś innym.
    Niech sobie kupi jakiś poradnik (np. "ABC Small Businessu" W.
    Markowski), gdzie jest dokładnie opisane co gdzie i jak się rozlicza w DG.

    A zaliczki na podatek dochodowy oblicza się następująco:
    1. policzyć dochód od początku roku
    2. zaokrąglić do złotówki w górę
    3. obliczyć podatek
    a/ 19% - przy liniowym
    b/ według skali minus kwota wolna - przy progresywnym
    4. odjąć zdrowotne
    5. odjąć zaliczki z poprzednich miesięcy
    6. Zaliczkę zaokrąglić do pełnego zł

  • 7. Data: 2008-04-28 12:55:04
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    > Nie radź mu tak, bo nawet jak się dowie, to polegnie na czymś innym.
    > Niech sobie kupi jakiś poradnik (np. "ABC Small Businessu" W. Markowski),
    > gdzie jest dokładnie opisane co gdzie i jak się rozlicza w DG.

    Może rzeczywiście kupno poradnika to dobra sprawa.

    > A zaliczki na podatek dochodowy oblicza się następująco:
    > 1. policzyć dochód od początku roku
    > 2. zaokrąglić do złotówki w górę

    Po co w górę? Normalnie a nie w górę. :-)

    > 3. obliczyć podatek
    > a/ 19% - przy liniowym
    > b/ według skali minus kwota wolna - przy progresywnym
    > 4. odjąć zdrowotne

    I jeszcze pamiętać, że nie całe. :]

  • 8. Data: 2008-04-28 12:57:28
    Od: "ZaX" <z...@c...onet.pl>

    >   Nie radź mu tak, bo nawet jak się dowie, to polegnie na czymś innym.
    > Niech sobie kupi jakiś poradnik (np. "ABC Small Businessu" W.
    > Markowski), gdzie jest dokładnie opisane co gdzie i jak się rozlicza w DG.

    Czy to "ABC" jest na bieżąco z aktualnym stanem prawnym? Mogę zakładać, że to,
    co tam wyczytam, jest w 100% zgodne z wymaganiami skarbówki?

> [...]
    > b/ według skali minus kwota wolna - przy progresywnym
    > 4. odjąć zdrowotne
    > 5. odjąć zaliczki z poprzednich miesięcy

    No pięknie... :( jak widać: posłowie usilnie się starają likwidować
    bezrobocie metodą sztucznej kreacji rynku usług. Ale spróbuję jednak nie
    utrzymywać kolejnego biura doradztwa podatkowego, bo przy moich - he, he -
    "obrotach"...

    A jeśli chodzi jeszcze o te papierki: czy mógłby mnie ktoś upewnić, że na pewno
    tylko VAT-7K co kwartał, i innych papierków już nie?

    ZaX

  • 9. Data: 2008-04-28 13:01:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
    > wiadomości news:fv4h41$o9s$16@news.onet.pl...

    > Może rzeczywiście kupno poradnika to dobra sprawa.

    Tym bardziej, że przeglądając swoje papiery nie dowie się w jaki
    sposób zaliczka na podatek została obliczona.

    > Po co w górę? Normalnie a nie w górę. :-)

    A jesteś pewien? Teraz nie chce mi się szukać, ale jak robiłem sobie
    taką ściągę, to właśnie liczyłem po zaokrągleniu w górę.

    Analogicznie - podstawa opodatkowania w PIT-37 (dział E na
    formularzu) też jest zaokrąglana do złotówki w górę.

    Prawda, prawda.

  • 10. Data: 2008-04-28 13:05:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ZaX pisze:

    > Czy to "ABC" jest na bieżąco z aktualnym stanem prawnym? Mogę zakładać, że to,
    > co tam wyczytam, jest w 100% zgodne z wymaganiami skarbówki?

    Tak. Co roku (zwykle w lutym) wydawane jest aktualne wydanie, a w
    czerwcu można ściągnąć suplement. Wadą tej publikacji jest to, że VAT
    jest potraktowany dość ogólnie, choć do prostych operacji poradnik się
    nadaje. Pewnie wynika to ogólnie z dużego skomplikowania tego podatku,
    jak również z faktu, że o samym VAT pan Markowski napisał osobny poradnik.

    > A jeśli chodzi jeszcze o te papierki: czy mógłby mnie ktoś upewnić, że na pewno
    > tylko VAT-7K co kwartał, i innych papierków już nie?

    Ponoć trzeba jeszcze robić ZUS-DRA. To znaczy składać nie trzeba, ale
    formularze w papierach trzeba mieć. Z taką opinią tutaj się spotkałem.

    O płaceniu składek ZUS pamiętasz? I ich zmianie co kwartał?