    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przeniesienie praw autorskich a faktura
    Date: Tue, 30 Dec 2008 00:42:41 +0100

    Tomek wrote:
    > Nie. Wykonałem soft.
    > Muszę przygotować umowę o przekazanie MPA.
    > Chciałem więc takową sklecić i wysłać razem z fakturą.
    > Ale póki klient nie podpisze tej umowy to prawa
    > są u mnie ze względu na rygor niewazności przy umowie
    > niepisemnej.
    > Więc ściśle rzecz ujmując nie mogę wysłać faktury
    > razem z umową bo nie nie będzie jeszcze wtedy
    > zrealizowana "dostawa" usługi.

    Przecież przeniesienie MPA nie jest usługą!

    Usługą (dziełem) jest software, który wyprodukowałeś.

    Jeśli przekażesz go bez umowy w formie pisemnej, to można co najwyżej
    domniemywać, że udzieliłeś licencji niewyłącznej.

    Dlatego w interesie Twojego Klienta jest posiadanie umowy w formie
    pisemnej. Podkreślam - w interesie Twojego Klienta.

    > Art. 53. UPA
    > Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy
    > pisemnej pod rygorem nieważności.

    To oczywiście prawda.

    Natomiast ja pisałem przypadku, kiedy dla tego przykładu na Klienta
    przenosisz majątkowe prawa autorskie do software który on powinien
    rozpowszechnić w ciągu np. roku.

    Tymczasem Klient chowa software do szuflady, a Ty zostajesz z kupą
    innego software (np. narzędziowego), który miał się sprzedawać przy
    okazji sprzedaży software głównego.

    I to jest IMHO jedyny sensowny powód dla którego z punktu widzenia
    autora istotne jest posiadanie podpisanej umowy o przekazanie MPA.

    > Więc jeśli klient nie podpisze to umowa nie istnieje.

    Jeśli Ty nie podpiszesz, to umowa nie istnieje.

    Jeśli Klient nie podpisze to ... oczywiście też, ale to jest bardziej
    problem Klienta niż Twój.

    Jednak upierałbym się, że dziełem jest software, który napisałeś a nie
    sama czynność przeniesienia MPA.

    Natomiast cena oczywiście zależy od tego czy udzielasz licencji
    niewyłącznej, wyłącznej czy też przenosisz MPA.

    Piotrek

    PS.

    Zauważ, że sumie podobna sytuacja jest przy sprzedaży wysyłkowej za
    pobraniem.

    Czy też wtedy wstrzymywałbyś się z wystawieniem faktury do czasu, kiedy
    Klient nie odbierze towaru i nie zapłaci?