    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przeniesienie praw autorskich a faktura
    Date: Tue, 30 Dec 2008 01:19:33 +0100

    On Mon, 29 Dec 2008, Tomek wrote:

> [...]

    Formalnie:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_(ustaw
    a)
    ...wymaga *umowy* (a nie jednostronnego oświadczenia).
    Nie przejdzie, ma rację :D (jakby ktoś BARDZO chciał się przyczepić
    oraz klient uparł się zrobić na złość, podpisując później).

    ALE...

    > A poważnie - fakturę wystawiasz za wykonaną usługę (nie mówię o zaliczkach
    > czy fakturach "specjalnych", np. za wynajem)
    > Póki klient się nie podpisze, to usługi nie ma, bo prawa dalej są u mnie.

    No to sobie sam odpowiedziałeś.
    Dział II Kodeksu Cywilnego.

    Co Ci wadzi, aby to *nabywca* wysłał PIERWSZY oświadczenie o przyjęciu
    praw? Owo oświadczenie w świetle KC będzie *ofertą*.
    "Zgodnie z umową o stworzenie oprogramowania nr .... oświadczam, że
    akceptuję przyjęcie oprogramowania do używania [tu ew. "z zastrzeżeniem
    konieczności poprawek ..."] po przekazaniu uprawnień zgodnie
    z umową, przysługujących od dnia podpisania przez wykonawcę".
    Tak dla przykładu.
    Odpowiedź na ofertę jest równoznaczna z zawarciem umowy.
    Oczywiście należy zastrzec, że umowa staje się wiążąca z dniem
    *podpisania* przez akceptującego (tego kto drugi podpisuje, albo
    kto podpisuje swoje oświadczenie później - jako drugi), aby uniknąć
    zapisu "w razie wątpliwości" (art.70).

    Podwersja druga to fakt, że sama umowa o stworzenie zawiera zobowiązanie
    do przekazania praw, obowiązujące od momentu zaakceptowania zakończenia
    realizacji umowy "w stopniu wystarczającym do przekazania" przez
    *obie* strony (aby nie wykluczyć jakiegoś protokołu rozbieżności,
    wad itede).

    > Czyli faktura wystawiona będzie co najmniej wadliwie, jeśli nie nierzetelnie
    > (poświadcza usługę której w tej dacie jeszcze nie było)

    Marudzisz ;)
    Prawdą jest, że mamy tu zagwozdtkę większego kalibru: sama *usługa* mogła
    być wykonana, ba, mogła być (zgodnie z zamówieniem) opłacona.
    Przekazanie praw jest konieczne aby nabywca mógł zaliczyć ją w koszty,
    bo z samego faktu wykonania usługi nie wynika dla niego żadna korzyść :D
    (taki dualizm korpuskularno-falowy - usługa to jedno, prawa to drugie,
    faktura na "jedno w drugim" ma uzasadnienie, ale z p. widzenia
    wykonawcy samo wykonanie usługi MOGŁOBY być zafakturowane bez
    przenoszenia PA :D)

    > Ano, na to kto i kiedy podpisał nie mam wpływu,

    Ale jak on wyśle Ci swoje oswiadczenie wcześniej to wszystko pasuje.
    Zauważ: z p. widzenia P.A. sama usługa może nawet być wykonana
    *wadliwie*!
    Nie ma zakazu kupowania nie podobających się obrazów (to celem
    uświadomienia, że mowa o PA!) ani nie działających programów :D

    Jeśli:
    - gość oprogramowanie *dostał* celem przetestowania (czyli sam
    wynik usługi ma oraz możliwość korzystania z PA jest ograniczona
    *wyłącznie* brakiem przekazania)
    - wyrazi akceptację jakości (celem "uznania usługi") oraz chęć nabycia
    praw majątkowych (lub licencji)
    - i zaakceptujesz ową chęć, przekazując stosowne uprawnienie
    - oraz oświadczenia zgodnie określają, że przekazanie praw następuje
    z dniem podpisania przez "późniejszego"

    ...to IMVHO f-ra z datą sprzedaży z tego dnia będzie prawidłowa.

    Kto przeciw i dlaczego?

    pzdr, Gotfryd