    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przeniesienie praw autorskich a faktura
    Date: Tue, 30 Dec 2008 10:33:22 +0100

    Dnia 30-12-2008 o 10:07:41 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Problem Tomka polega chyba na tym, że on ten software wyprodukował i
    > później znalazł Klienta, na którego przenosi MPA.

    Tak

    > Ale zgaduję, że uzgodnili wcześniej szczegóły - co wypełnia znamiona
    > złożenia i przyjęcia oferty.

    Tak - ale czy w przypadku MPA ta oferta również nie musi być pisemna,
    skoro umowa już musi?

    > Tak więc dalsze zabezpieczanie się przez Tomka przed bliżej
    > nieokreślonym niebezpieczeństwem raczej nie ma większego sensu.

    Mi chodzi *jedynie* o poprawność faktury wystawionekj za przeniesienie MPA
    przed faktycznym przeniesieniem MPA. O nic innego.

    > No bo jeśli sprawę załatwiają korespondencyjnie to - tak jak pisałem
    > wcześniej - nie ma żadnych gwarancji, że umowę podpisze Klient lub
    > umocowana przez niego osoba.

    To już sprawa kryminalna by była i w to nie wnikam.

    > I w takim przypadku należałoby poświadczyć notarialnie podpisy.

    J.w. - ja chcę mieć tylko dupochron przed dociekliwym kontrolerem,
    że nie wystawiłem faktury wczesniej niż wykonałem usługę
    (przeniesienie MPA jest usługą w rozumieniu VAT)

    > Natomiast z punktu widzenia Klienta notarialne poświadczenie podpisu ma
    > jak najbardziej sens i dziwię się, że Klient tego nie wymaga.

    Z tym to się jeszcze nie spotkałem, ale faktycznie jak ktoś chce
    z takiego softu robić użytek a wystawia się na ryzyko że to nie ja
    podpisuję...
    Na szczęście (dla moich klientów) ja nie jestem z tych co wykręcają
    ludziom takie numery,
    nawet jak gdzieś tam prawa nie zostały przeniesione a umawialiśmy się
    ustnie że będą,
    to nie robiłem afery.

    > lub złoży ofertę uzyskania MPA (nawet bez oglądnięcia dzieła)

    J.w. - czy taka oferta może być niepisemna?
    Nie wiem czy to nie prowadzi do sprzeczności - jedno oświadczenie
    woli niepisemne, drugie pisemne - a umowa ma być pisemna
    (czyli jak dla mnie oba oświadczenia mają być pisemne)

    > No tak, tylko Tomek chciałby wystawić fakturę i skasować należność bez
    > czekania aż dotrze do niego podpisana umowa. Albo może nawet chciałby
    > skasować należność zanim to on podpisze umowę.
    >
    > W takim razie - jeśli Tomek nie chce fakturować za wykonanie dzieła - to
    > jest chyba tylko jedna możliwość.

    Chodzi mi o trochę inną sytuację - zakładając że mam rację z tym
    że musi być umowa pisemna - podpiosuję i wysyłam, czekam na odesłanie
    a w tym czasie ucieka mi termin na wystawienie faktury.

    > Zafakturować za przeniesienie MPA z adnotacją, że do czasu podpisania
    > umowy o przeniesienie MPA przez obie strony jest udzielona licencja
    > niewyłączna na określonych polach eksploatacji (nie wymaga zachowania
    > formy pisemnej).

    Pomysł niezły - pytanie czy tak można?
    Usługa: Przeniesienie MPA (przy czym do czasu faktycznego przeniesienia
    udzielana jest licencja) ??

    > PS.
    > Aczkolwiek czasami trudno przyzwyczaić się do tej myśli, to jednak
    > założyłbym, że klienci u podstaw swojego działania maja jakieś
    > racjonalne przesłanki. ;-)

    :-) W sferze biznesowej jak na razie wszyscy moi mają.
    Ale w sferze prawnej różnie to bywa - ja jestem przeczulony
    na punkcie formalnej prawidłowości papierów, a ludzie mają
    to głęboko gdzieś. Czasami się zastanawiam na czym polegają kontrole
    u niektórych klientów skoro niektóre umowy czy faktury przechodzą.

    Pozdrawiam,
    Tomek