  • 1. Data: 2006-05-19 15:59:11
    Temat: Pytanie laika w podatkach
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

    Witam
    Pytanie bedzie smiesznie proste, ale wlasnie na takie najprostsze pytania
    najciezej znalezc odpowiedz w internecie :P

    Czy jesli bede prowadzil hadnel w internecie (allegro) i bede mial DG, bede
    platnikiem VAT (marża - bo zamierzam kupowac towar od OF) To oczywiscie
    place VAT (od marzy) - czyli jesli w danym roku moj zarobek to okolo 25 tys.
    to place VAT 0.22 x 25 000 = 5500 zł

    Nastepnie place takze na koniec roku podatek od dochodu jescze raz? czy to
    jest ten VAT ? (wiem ze glupie pytanie)

    A jesli placi sie ten podatek przykladowo 19% jesczze raz na koniec roku to
    odliczenia od podatku i odliczenia z tytulu kosztow uzyskania przychodow
    odlicza sie od podatku VAT czy tego 19% ?

    dzieki

  • 2. Data: 2006-05-19 17:13:24
    Temat: Re: Pytanie laika w podatkach
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dropsec" <d...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > platnikiem VAT (marża - bo zamierzam kupowac towar od OF) To oczywiscie
    > place VAT (od marzy) - czyli jesli w danym roku moj zarobek to okolo 25

    -------------------------------
    vat odprowadzasz co miesiąc za transakcje z miesiąca poprzedniego.

    > Nastepnie place takze na koniec roku podatek od dochodu jescze raz? czy to
    > jest ten VAT ? (wiem ze glupie pytanie)

    -------------------------------
    dochodowy - co do zasady - odprowadzasz również co miesiąc.
    i kwota vatu wyłączona jest z opodatkowania.
    i są to dwa różne podatki.

    > A jesli placi sie ten podatek przykladowo 19% jesczze raz na koniec roku
    > odliczenia od podatku i odliczenia z tytulu kosztow uzyskania przychodow
    > odlicza sie od podatku VAT czy tego 19% ?

    --------------------------------
    vat do odprowadzenia [te 22%] możesz co miesiąc pomniejszyć
    o vat naliczony na fakturach, które są dla ciebie kosztem uzyskania
    przychodu [np. jeżeli kupisz sobie komputer]

    i z tej faktury za komp kwota netto [bez podatku vat]
    jest dla ciebie kosztem uzyskania przychodu i o nią pomniejszasz zaliczki na
    podatek dochodowy.

    no jaśniej się nie udało :-)

    pozdr.hanka

  • 3. Data: 2006-05-20 23:04:19
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > platnikiem VAT (marża - bo zamierzam kupowac towar od OF) To oczywiscie
    > place VAT (od marzy) - czyli jesli w danym roku moj zarobek to okolo 25

    Dokładnie - nie Ty płacisz VAT, a płaci klient, który u Ciebie kupuje towar.
    Ty jesteś jedynie pośrednikiem, ktory w imieniu fiskusa pobiera ten podatek
    od klienta i przekazuje go raz na miesiąć (lub co kwartał) na rachunek US.

    >Nastepnie place takze na koniec roku podatek od dochodu jescze raz? czy to
    >jest ten VAT ? (wiem ze glupie pytanie)

    Ty płacisz podatek od dochodu (lub przychodu,w zależnosci od formy
    opodatkowania). VAT to co innego (partrz wyzej). W przypadku "zasad
    ogólnych" podatek rozliczasz za dany rok do końca kwietnia roku następnego,
    ale co miesiac musisz odprowadzac zaliczki na ten podatek (jeśli
    przekroczysz odpowiednie progi podatkowe).

    >A jesli placi sie ten podatek przykladowo 19% jesczze raz na koniec roku to

    A dlaczego jeszcze raz? PIT płacisz raz.

    >odliczenia od podatku i odliczenia z tytulu kosztow uzyskania przychodow
    >odlicza sie od podatku VAT czy tego 19% ?

    Oj, mylisz podatki (jak ja kiedyś:):
    - podatek dochodowy (PIT) to podatek, który płacisz Ty.
    - podatek od towarów i usług (PTU zwany też VAT) płaci klient. Dla Ciebie
    "vatowca" powinien on być neutrelany (choc w PL jest ta neutrealność w
    przepisach często ograniczana, np.przy samochodach osobowych)

  • 4. Data: 2006-05-20 23:10:40
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > odliczenia od podatku i odliczenia z tytulu kosztow uzyskania przychodow
    > odlicza sie od podatku VAT czy tego 19% ?

    Na o pytanie sam sobie już odpowiedziałes :) Odliczenia z tytulu kosztow
    uzyskania przychodow odliczasz od PRZYCHODÓW. A przychód to wszystkie
    pieniądze jakie otrzymujesz w zwiazku z prowadzoną DG (ew. pomniejszone o
    wartość VAT, jeśli jesteś "vatowcem").
    Odliczenia od podatku - jedyne, kótre mi przychodzi do głowy, to odliczenie
    składki na ubezpieczenie zdrowotne (ZUS-52). Te w prawie całości odliczasz
    od podatku, a nie od przychodu.