  • 1. Data: 2003-02-26 19:34:05
    Temat: Pytanie odnosnie odliczen z tytulu remontu mieszkania
    Od: "Adamson" <s...@g...pl>

    Czy moge odliczyc koszty na remont mieszkanai jezeli:
    - faktury wystawione na mnie.
    - mieszkanie wlasnosc zony
    - jestesmy malzenstwem od maja 2002
    - faktury na remont wystawiane po dacie slubu

    Dzieki za pomoc

    Pozdrawiam

    adamson

  • 2. Data: 2003-02-26 19:40:52
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Adamson" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy moge odliczyc koszty na remont mieszkanai jezeli:
    > - faktury wystawione na mnie.
    > - mieszkanie wlasnosc zony
    > - jestesmy malzenstwem od maja 2002
    > - faktury na remont wystawiane po dacie slubu

    nie, nie,
    nawet sie wspolnie rozliczac nie mozecie

  • 3. Data: 2003-02-26 20:03:04
    Od: "Adamson" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Adamson" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > nie, nie,
    > nawet sie wspolnie rozliczac nie mozecie

    to ze wspolnie nie mozemy to wiem

    ale dlaczego nie moge odliczyc kosztow remontowych?

  • 4. Data: 2003-02-26 21:09:28
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    > Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości

    > to ze wspolnie nie mozemy to wiem
    >
    > ale dlaczego nie moge odliczyc kosztow remontowych?

    Bo nie jesteś jego właścicielem.

    Art. 27a. 1. Podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1,
    obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na
    powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w
    ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik:

    1) poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i
    modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku
    mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz
    remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych
    na podstawie odrębnych przepisów,

    I tu o ten tytuł prawny chodzi.
    Do wspólnoty majątkowej zalicza się rzeczy nabyte po dacie ślubu.
    W przypadku rozwodu, tobie z mieszkania nie należy się dokładnie nic.
    Dokładnie tak samo jak ja nie mogę odliczyć kosztów remontu mieszkania
    rodziców mimo, że tam mieszkam i jestem zameldowany od ładnych dziesiąt lat.

  • 5. Data: 2003-02-26 22:26:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Feb 2003, KK wrote:

> [...]
    >+ > > Użytkownik "Adamson" <s...@g...pl> napisał [...]
    >+ > > > Czy moge odliczyc koszty na remont mieszkanai jezeli:
    [...]
> [...]
    >+ modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku

    Gdzie tu widzisz wymóg bycia właścicielem ??
    Tak na oko to parę milionów lokatorów mieszkań komunalnych
    wg twojego komentarza popełniałoby wykroczenie skarbowe :)
    Trzeba "mieć tytuł prawny": tego, czy "Adamson" ma czy nie -
    nie wiemy. Ale byle użyczenie, (i to pewnikiem części lokalu)
    - pozwoliłoby *mu* (nie wnikam w sprawę żony) załapać się na ulgę...

    [...]
    >+ I tu o ten tytuł prawny chodzi.
    >+ Do wspólnoty majątkowej zalicza się rzeczy nabyte po dacie ślubu.

    No dobrze. Ale dlaczego ty się uparłeś na prawo własności,
    inne "tytuły" ci nie pasują ?? ;)

    [...]
    >+ Dokładnie tak samo jak ja nie mogę odliczyć kosztów remontu mieszkania
    >+ rodziców mimo, że tam mieszkam i jestem zameldowany od ładnych dziesiąt lat.

    Hm... A to *ich* mieszkanie czy lokatorskie ? Bo jeśli "ich"
    to może tylko niepotrzebnie nie korzystasz z ulgi ?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-02-27 06:32:19
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]

    > [...]
    >
    > No dobrze. Ale dlaczego ty się uparłeś na prawo własności,

    Ojej skróciłem. Każdy inny może być.
    Tylko pytanie jaki?

    > [...]
    >
    > Hm... A to *ich* mieszkanie czy lokatorskie ? Bo jeśli "ich"
    > to może tylko niepotrzebnie nie korzystasz z ulgi ?

    Ich. Tylko tego "tytułu" mi brakuje.

  • 7. Data: 2003-02-27 07:45:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Feb 2003, KK wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ > No dobrze. Ale dlaczego ty się uparłeś na prawo własności,

    Rzeczone użyczenie, IMHO....
    KC art. 710 i dalsze, jakby ci się chciało szukać :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-02-27 08:50:33
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .
    > On Thu, 27 Feb 2003, KK wrote:
    > [...]
    > [...]
    >
    > Rzeczone użyczenie, IMHO....
    > KC art. 710 i dalsze, jakby ci się chciało szukać :)

    UPDF
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.

    Żaden interes.

  • 9. Data: 2003-02-27 10:14:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Feb 2003, KK wrote:
    [...]
> [...]
    >+ stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    >+ zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.

    Hm... Nie mam pewności, ale w omawianym przypadku to *chyba*
    miałby zastosowanie również .2:

    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo [...], nie ustala się wartości czynszowej
    tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie
    stanowią kosztu uzyskania przychodów.

    IMHO po polsku byłoby:
    "mąż/żona może wynajmować/użyczyć małżonkowi bezpłatnie, wydatki które
    poniesie wynajmujący nie są kosztem dla udzielającego użyczenia/wynajmu"
    Co (IM*H*O) nie stanowi przeszkody, żeby wydatki *korzystającego*
    nie mogły wtedy być podstawą ulgi (dla korzystającego) z użyczenia :)

    Może ktoś skomentować ?

    BTW: skopiowałem z "zeszłorocznej" wersji UoPDoOF :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-02-27 10:29:21
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > Może ktoś skomentować ?
    >
    > BTW: skopiowałem z "zeszłorocznej" wersji UoPDoOF :)

    Zgadzam się Gotfryd jeśli uzyczam nieruchomośc rodzinie korzystam ze
    zwolnienia wylicznia czynszu i nie płacę podatku.
    Wiola