  • 1. Data: 2002-03-11 16:33:57
    Temat: Samodzielne prowadzenie papierów we własnej firmie
    Od: "Andrzej W. Ząbik" <z...@k...com.pl>

    Rozpoczynam działalność, mam już za sobą wpisy, regony i US - choć ten
    ostatni nie do końca, na wyczucie wypełniłem zgłoszenie Vat-r i Nip-1. Coś
    niecoś wiem o prowadzeniu paierów, ale chyba nie wiem nazbyt wiele. Jak
    każdy rozpoczynający chciałbym oszczędzić i nie wydawać fortuny na start i
    to też dotyczy prowadzenia księgowości. Z drugiej jednak strony wydatki na
    księgową będą chyba kroplą w możu jeżeli US lub ZUS wlepi mi mandat za
    bajzel w paierach albo niezłożenie jakiegoś tam kwitu w terminie. I tu moje
    pytanie, czy prowadzenie księgowości własnej firmy gdzie w ciągu miesiąca
    wystawię max 5 faktur Vat i trochę pojeżdzę autem jest na tyle skomplikowane
    by kożystać z Biura Rachunkowego które żąda odemnie 200 zł na miesiąc??? Te
    wydatki są dla mie stanowczo za duże, to w końcu 1/3 mojego ZUS'u! Proszę,
    podszkolcie mnie trochę w księgowości, lub gdzie mogę znaleźć informacje na
    ten temat. Strony internetowe jakie dotąd odwiedziłem to dla mnie wyższa
    jazda, www.infor.pl i inne to dobre źródło ale nie dla mnie, może ktoś mi
    poda adres gdzie autor jasno i bez owijania w bawełnę opisuje jak należy
    prowadzić KPiR, co wpisywać w poszczególnych pozycjach i co z czego wynika,
    jak wypełniać deklaracje PIT-5 VAT-7 DRA. To co do którego dnia mam złożyć i
    gdzie już wiem, ale nie wiem skąd wyłuskać kwoty do papierów. NP. kupujesz
    towar otrzymujesz FA i wpisujesz ją do książki KPiR w pozycji 1 jako zakup
    .... itd. Wystawiasz FA sprzedaży i też wpisujesz ją do KPiR w pozycji 1
    jako sprzedaż. Notujesz kilometry auta i wpisujesz kilometrówkę, ładnie
    powiedziane, ale nie bardzo jarzę o co chodzi z tą kilometrówką.
    Dzięki!

  • 2. Data: 2002-03-11 17:59:59
    Od: "MarekF" <m...@a...alpha.pl>

    Witam
    Samodzielne prowadzenie to zaden problem.
    Jezeli zdecydowales sie na prowadzenie firmy, to poradzisz sobie z
    papierkami. Zaczynalem 15 lat temu z pelna ksiegowoscia i poradzilem
    sobie..Troszke trzeba sie poduczyc. Jak chcesz podesle Ci arkusz excela
    ktory zrobilem dawno i korzystam z niego do dzisiaj. Oblicza wszystko Vat,
    zus, zdrowotne, pod.doch, lista plac. Nie wiem czy bedzie dobry na ksiazke,
    ale mala firme masz jak na dloni na jednym ekranie, a kalkulacja kosztow
    jest bardzo wazna.
    Pozdrawiam
    Marekf

  • 3. Data: 2002-03-11 20:55:24
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Dn 11 mar 2002, przeczytalem na grupie pl.soc.prawo.podatki:

> [...]
    >Vat, zus, zdrowotne, pod.doch, lista plac. Nie wiem czy bedzie dobry na
    >ksiazke, ale mala firme masz jak na dloni na jednym ekranie, a

    Z tego co wiem to prowadzenie dokumentacji w Excellu nie jest w pelni
    legalne tzn urzadzenia ksiegowe musza spelniac pewne warunki, np
    przynajmniej teoretyczna blokada poprawek wstecznych...

    Cena 200 zl za ekstremalnie prosta firme (w Warszawie ) jest normalna

    --
    Na poczatku byl chaos,
    a potem entropia wciaz rosla...

  • 4. Data: 2002-03-11 21:53:39
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

> [...]
    > przynajmniej teoretyczna blokada poprawek wstecznych...
    >
    > Cena 200 zl za ekstremalnie prosta firme (w Warszawie ) jest

    Gdzie znalazłeś te ograniczenia.
    Nawet "papier" tego nie wymaga.

    CEZ

  • 5. Data: 2002-03-11 22:13:07
    Od: "Andrzej W. Ząbik" <z...@k...com.pl>

    my tu gadu, gadu a ja dalej nie za bardzo wiem z którego końca kija mam sie
    zabrać za księgowość. Jakieś sugestie? Dzięki!
    PS> tak sobie siedzę przed kompem i "obiecuję" sobie, że jak już czegoś się
    nauczę to napewno nie zostawię tego dla siebie, trzeba będzie się wziąść za
    siebie i zmajstrować jakąś stronę z poradami praktycznymi dla "potomnych", a
    jak na razie to mażenia ściętej głowy bo po pierwsze trochę za mało wiem, po
    drugie jak się nauczę podstaw to pewnie minie mi zapał a po trzecie to w
    między czasie trzeba będzie prowadzić firmę i zarabiać na to wszystko ...
    :-)

  • 6. Data: 2002-03-11 22:25:04
    Od: "MarekF" <m...@a...alpha.pl>

    > Z tego co wiem to prowadzenie dokumentacji w Excellu nie jest w pelni
    > legalne tzn urzadzenia ksiegowe musza spelniac pewne warunki, np
    > przynajmniej teoretyczna blokada poprawek wstecznych...
    Księgowosci nie musisz prowadzic na zadnym programie. Mozesz recznie sobie
    pisac. Kiedys byla taka ksiega handlowa do ktorej sie wpisywalo wszystko.
    Biznes planu, rachunku kosztow i wynikow nikt Ci nie zabroni robic, czy to
    na kalkulatorze, czy w excellu.
    Dobra ksiegowa, czy tez firma ktora prowadzi Ci rachunki to nie ta, ktora
    wpisuje cyferki i wypelnia deklaracje. Jestem ciekawy, czy za 200 zl/mies
    jakies biuro przypomni Ci, ze masz za duze koszty plac, wydatki czy cos
    innego.
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 7. Data: 2002-03-11 22:34:03
    Od: "Andrzej W. Ząbik" <z...@k...com.pl>

    no właśnie dlatego wolę im nie płącić za "nic" w końcu księgowa to też
    człowiek tylko trochę więcej wie odemnie, ale mam zamiar to zmienić, jak już
    będę znał podstawy to wkońcu od czasu do czasu będę mógł prześledzić zmiany
    w przepisach w końcu tyle tego w internecie jest, że teraz to już nie
    problem z informacją. W końcu jak sam będę prowadził pariery to nic mi nie
    umknie i nie będę się musiał tłumaczyć w US i ZUS'ie za coś czego nie
    zrobiłem, a co do ubezpieczenia cywilnego w biurach rachunkowych to z tym
    bywa różnie jak jest to płaci się słono a jak nie mam to te pieniądze są
    niższe ale ryzyko duże, babka nie wystawia Ci niczego i w NIP-1 wpisujesz
    siebie jako prowadzącego księgowość więc gdzie tu polityka, jak mam sam
    prowadzić księgowość, niech więc to będzie prawdą i miec pewność i
    odpowiedzialność za swoje błędy. Trochę ty nabluzgałem, jeśli ktokolwiek
    czuje się urażny moją wypowiedzią przepraszam!

  • 8. Data: 2002-03-12 00:37:17
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    A tak troszkę poważniej:

    Myślę, że najlepszą metodą byłoby poprowadzenie KPR i VAT samemu (przy tak
    małej liczbie dokumentów można ręcznie, bez programu) i gdy uzbiera się
    trochę pytań - pójście do dobrego księgowego na jednorazowe konsultacje.

    Ja prowadzę sobie księgowość od 10 lat. Były niewielkie wpadki, ale
    słyszałem, że biurom rachunkowym też się zadrzają.

    Czasem masz większe szanse na uniknięcie błędu. Na przykład w biurze może
    zdarzyć się, że zamiast rachuku na 300 zł wpiszą przychód 3000 zł, (nie
    wiedzą, ila za jaką pracę się należy) a Ty raczej tak się nie pomylisz.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 9. Data: 2002-03-12 07:05:53
    Od: Jano <m...@h...gula>

    Andrzej W. Zšbik napisał:

    > no właœnie dlatego wolę im nie płšcić za "nic" w końcu księgowa to też
    > człowiek tylko trochę więcej wie odemnie, ale mam zamiar to zmienić, jak już
    > będę znał podstawy to wkońcu od czasu do czasu będę mógł przeœledzić zmiany
    > w przepisach w końcu tyle tego w internecie jest, że teraz to już nie
    > problem z informacjš. W końcu jak sam będę prowadził pariery to nic mi nie
    > umknie

    To Ci sie tak tylko zdaje. Jak wpadniesz w wir pracy to jakis termin
    moze Ci umknac.

    i nie będę się musiał tłumaczyć w US i ZUS'ie za coœ czego nie
    > zrobiłem,

    Ale z tego co zrobiles na pewno.

    a co do ubezpieczenia cywilnego w biurach rachunkowych to z tym
    > bywa różnie jak jest to płaci się słono a jak nie mam to te pienišdze sš
    > niższe ale ryzyko duże, babka nie wystawia Ci niczego i w NIP-1 wpisujesz
    > siebie jako prowadzšcego księgowoœć więc gdzie tu polityka, jak mam sam
    > prowadzić księgowoœć, niech więc to będzie prawdš i miec pewnoœć i
    > odpowiedzialnoœć za swoje błędy.

    To trzeba brac takie biuro, ktore przyjmuje na siebie odpowiedzialnosc i
    reprezentuje Cie przed urzedami.
    No a ceny - faktycznie w warszawie to sa chyba z kosmosu.

    Wybor nalezy do Ciebie - ja przez 5 lat prowadzile dokumentacje zony ale
    jak przeszla na VAT i zatrudnila ludzi to juz sobie dalem spokoj - za
    duze ryzyko.
    Vat tez prowadzilem ale jest z tym troche roboty - trzeba sobie
    przekalkulowac co sie bardziej oplaci.

    Jesli podolasz - prowadz sam. Jesli zobaczysz ze nie dajesz sobie rady -
    w kazdej chwili mozesz przejsc pod skrzydelka biura rachunkowego (a
    najlepiej jesli to polaczenie biura i kancelarii prawnej - to wtedy
    pelny luksus).
    --
    Pozdrowienia
    J.

  • 10. Data: 2002-03-12 07:46:13
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Mon, 11 Mar 2002 23:34:03 +0100, "Andrzej W. Ząbik"
    <z...@k...com.pl> wrote:

> [...]
    >w przepisach w końcu tyle tego w internecie jest, że teraz to już nie
    >problem z informacją. W końcu jak sam będę prowadził pariery to nic mi nie

    No właśnie, tyle tego jest. Niby problemu z informacją nie ma ale jej
    jakość jest tak niska, że często trzeba dodatkowej wiedzy i
    doświadczenia żeby sobie z tym dać radę. Przepisy zmieniają się tak
    szybko, że samo ich śledzenie zajmie Ci mnóstwo czasu. A kiedy masz
    zamiar wykonywać swoją podstawową działalność?

    Sławomir Dąbrowski