  • Data: 2012-04-25 16:42:04
    Temat: Re: Rozliczenie roczne - rozterki...
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-04-25, Marzena <m...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Podatek liniowy, ryczałt ewidencjonowany czy karta podatkowa wykluczaja z
    > możliwości wspólnego rozliczenia małżonków czy w sposósb przewidziany dla
    > osób samotnie wychowujących dzieci.
    > Jest to traktowane jako przywilej, do kórego latwo stracić uprawnienia.
    > Wystarczy też np. złożyć zeznanie roczne po terminie i też już traci się to
    > uprawnienie.

    Nie lubię tekstów ogólnych skopiowanych z poradników i bez podstawy
    prawnej ;) Sam sobie pogooglałem, więc zapisuję do archiwum ku potomności.

    Ustawa o podatku dochodowym od os. fizycznych, stan prawny na 2012.04.25 ;)

    -----
    Art. 6.

    1. Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich
    dochodów.

    2. Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art.
    3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność
    majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy
    mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8 [... dalsza część nieistotna ...]

    8. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji,
    gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej
    dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy
    o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006
    r. o podatku tonażowym.

    9. Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2
    ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie
    z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub
    z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo
    w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24
    sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

    [...]

    Art. 30c.

    Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub
    działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których
    mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19%
    podstawy obliczenia podatku.
    -----

    Czyli rację masz, bo przepis wyklucza osoby za sam fakt wybrania
    opodatkowania liniowego. Przy czym linia orzecznictwa wskazuje, że
    wystarczy utracić prawo do liniówki (w ciągu roku) i przeszkoda
    taka znika.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl