  • Data: 2016-05-02 14:51:19
    Temat: Re: Róznice kursowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 22 Apr 2016 10:32:21 -0700 (PDT), Adam napisał(a):
> [...]
    > podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą
    > posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania,
    > Art. 28c.
    > 1. Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących
    > podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę
    > działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art.
    > 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art.
    > 28h-28n.
    >
    > Czyli ogólna zasada jest:
    > a) Dla klientów zagranicznych - firm (chyba nie ma znaczenia czy są VATowcami czy
    nie, ale nie mam pewności ;) jest faktura VAT np. i niech się firma w swoim kraju
    rozlicza.
    > b) Dla osób prywatnych zagranicznych miejsce świadczenia usługi to Polska.
    >
    > Wyjątkiem stanowią tzw usługi elektroniczne czyli artykuł 28k, który głosi, że
    > miejscem wykonania usługi jest miejsce zamieszkania/siedziby klienta
    (usługobiorcy).
    > Co a sens jak zauważyłeś w EU (gdzie jest MOSS), niestety
    > ustawodawca nie dopisał, że dotyczy to tylko EU.

    Na moj gust to celowo nie napisal - to bedzie wedle starej
    nomenkulatury "usluga eksportowa" i vat w kraju sie nie nalezy.

    jeszcze masz art 28L. Twoja robota zahacza o ust 1 oraz 3 - usluga
    inzynierska :-)

    > Sama definicja usługi elektronicznej jest mocno wątpliwa.
    > Gdyby ją przyjąć to trzeba by rozliczyć taką fakturę w Państwie odbiorcy.

    Bo ogolnie to chyba wlasnie o to chodzi - jak kupuje Niemiec w polskim
    e-sklepie gre, to niemiecki US chce miec nalezny z tego VAT :-)

    Gorzej z krajami pozaunijnymi - tzn ich rzady tez chetnie z tego cos
    wezma, ale technicznie moze byc to trudne :-)

    > Dlatego wolę zastosować ogólną zasadę i rozliczyć usługę w kraju -
    > traktując faktur jako "brutto" i dzieląc się z naszym kochanym
    > krajem, który potrzebuje gotówki 23% VATu :)
    >
    > Szczególnie to istotne jest dlatego, że jak pytałem kiedyś w US coś
    > odnośnie MOSS to nikt nic nie wiedział. Więc wolę płacić w PL VAT
    > 23% niż się tłumaczyć czemu jest VAT np. dla "cywila" ;]

    IMO - to niebezpieczne myslenie - jak sie okaze, ze VAT przez MOSS sie
    nalezal innemu panstwu, to zaplacenie polskiego nie zwalnia z
    obowiazku.

    > No to już inna sprawa... czy taką firmę co nie jest płatnikiem VATu traktować jako
    cywila czy jak firmę :)

    No wlasnie - powyzej jest zapisane "podatnik", a przeciez podatku
    placic nie musi. Art 15 co prawda kraju nie roznicuje.

    > Doczytałem, ze brytyjskie spółki LTD nie maja VATu (nie mogą założyć VAT-UE),
    > a należy je traktować jak firmy i vat np. robić. a nie jak cywila i MOSS.

    A to by mnie zdziwilo bardzo. Zasady w UE powinny byc jednolite.
    To jak raportowac tranzakcje ?

    > No wiesz ja bym wolał płacić VAT w PL i nie zastanawiać się czy kontrahent to cywil
    czy firma, czy ma VAt czy nie ma. Jesli ma to jak duży ma VAT ;]

    Moze bys i wolal, ale jego rzad tez chce, aby on VAT zaplacil, wiec w
    efekcie musialby dwa zaplacic.
    A nasz rzad eksport popiera z VAT zwalnia :-)

    > I pytanie czy to co Ci mówi to prawda. Jeszcze z europy to sprawdzisz firmę.
    > Ale w kraju nie anglojęzycznym z "azjatyckim alfabetem" co nie ma spisu firm przez
    interenet to co zrobisz?
    > Fax wyślesz w ichnich zawijasach ?:>

    Ale przeciez podobnie jest z towarami i jakos nie ma problemu VAT
    odliczyc. Tzn jest - potwierdzenie od celnikow trzeba, ze towar UE
    opuscil, co w przypadku niematerialnej uslugi moze byc trudne :-)

    J.