  • Data: 2016-05-02 15:35:01
    Temat: Re: Róznice kursowe
    Od: Adam <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam
    Dzięki za odpowiedź.

    > jeszcze masz art 28L. Twoja robota zahacza o ust 1 oraz 3 - usluga
    > inzynierska :-)

    No można by tak sądzić, że tak...
    Choć literalnie nie sprzedaje praw, ani nie udzielam licencji.
    A te inżynieryjne raczej odpadają najnowsza treść tego ustępu to
    "doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych
    usług," - bez uszczegółowienia, które było kilka lat temu.

    > Bo ogolnie to chyba wlasnie o to chodzi - jak kupuje Niemiec w polskim
    > e-sklepie gre, to niemiecki US chce miec nalezny z tego VAT :-)

    Jak jest masowy/gotowy cyfrowy produkt, "automatycznie" sprzedawany to jasne
    powinien podlegać pod MOSS.

    > Gorzej z krajami pozaunijnymi - tzn ich rzady tez chetnie z tego cos
    > wezma, ale technicznie moze byc to trudne :-)

    W sumie mam na razie tylko 2 tego typu faktury dla spoza unijnych osób prywatnych. I
    zero dla Unijnych - więc nie wpadłem pod MOSS.
    I nie zamierzam nic robić dla osób prywatnych z UE.

    > IMO - to niebezpieczne myslenie - jak sie okaze, ze VAT przez MOSS sie
    > nalezal innemu panstwu, to zaplacenie polskiego nie zwalnia z
    > obowiazku.

    MOSS działa tylko dla UE więc w takim przypadku oczywiście bym płacił przez
    MOSS. Kraje spoza UE nie mają takiego mechanizmu.

    No tego się obawiam, z drugiej strony:
    - mogę trafić na taką osobę, która nie zna 28l i 28k i się doczepi
    dlaczego VAT od osoby prywatnej (spoza UE) nie jest odprowadzony w PL
    - nie ma technicznych możliwości zapłaty VAT w tamtym kraju nawet ambasada
    RP nie odpisała...

    > No wlasnie - powyzej jest zapisane "podatnik", a przeciez podatku
    > placic nie musi. Art 15 co prawda kraju nie roznicuje.

    Znalazłem info, że ponoć nie ma znaczenia czy firma spoza UE jest płatnikiem
    VAT czy nie jest, czy w ogóle VAT występuje w takim kraju. Ogólnie
    faktura nie jest opodatkowana w PL (VAT - reverse charge)
    i niech się martwi klient jak to rozliczyć.

    > A to by mnie zdziwilo bardzo. Zasady w UE powinny byc jednolite.
    > To jak raportowac tranzakcje ?

    No to jest wyjątek w kilku źródłach znalazłem info, ze w przypadku LTD (które nie
    mają VAT-UE i nie mogą mieć jak są nievatowcami - jakiś problem z brytyjskim prawem
    jest) należy postąpić jakby byli z spoza UE. Czyli faktura reverse-charge i
    oczywiście nie wpisywana do formularza VAT-UE bo nie ma numeru VAT-UE...

    > Moze bys i wolal, ale jego rzad tez chce, aby on VAT zaplacil, wiec w
    > efekcie musialby dwa zaplacic.
    > A nasz rzad eksport popiera z VAT zwalnia :-)

    Myślę, że te kraje się raczej VATem od osoby prywatnej nie przejmują, aż tak.
    Zresztą wątpię, aby taka osoba próbowała to rozliczyć w jakikolwiek sposób, raczej
    moja faktura idzie do kosza ;]

    A firma dostaje fakturę z VAT 0 PLN i reverse charge.

    > Ale przeciez podobnie jest z towarami i jakos nie ma problemu VAT
    > odliczyc. Tzn jest - potwierdzenie od celnikow trzeba, ze towar UE
    > opuscil, co w przypadku niematerialnej uslugi moze byc trudne :-)

    Z towarem jest prosto, masz SAD. A tu nic nie masz...