    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Różnice kursowe, dodatkowe opłaty za przelew walutowy przychodzący
    jako KUP - cd
    Date: Fri, 18 May 2007 13:31:26 +0200

    Dnia 18-05-2007 o 11:51:10 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]

    > dnia otrzymania przychodu.
    > Zapisy ustawy nie uzależniają użycia faktycznie zastosowanego kursu
    > waluty obcej z dnia otrzymania przychodu odfizycznej operacji
    > przewalutowania przychodu.
    > Na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (artykuł 24c
    > ustęp 4) jedynie w sytuacji, jeśli nie jestmożliwe uwzględnienie
    > faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu, przyjmuje się kurs
    > średni ogłaszanyprzez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego
    > poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

    Pytanie tylko, co właściwie wyraziłeś w swoim stanowisku.
    IMHO powteirdziłeś tylko że art 24c ma brzmienie art 24c ?

    Ja w swoim wniosku zrobiłem tak:

    "
    Pytania podatnika

    1.W przypadku otrzymania przez podatnika - od kontrahenta - środków w
    walucie obcej, na konto złotówkowe - jaki kurs kryje się pod pojęciem
    ,,faktycznie zastosowanego kursu", występującym w Art. 24c Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) - czy chodzi o kurs kupna zastosowany w
    rzeczywistości przez bank podczas operacji automatycznego przewalutowania,
    czy może chodzi o samodzielnie wybrany przez podatnika kurs, zastosowany
    do przeliczenia otrzymanych środków?

    2.W przypadku otrzymania przez podatnika - od kontrahenta - środków w
    walucie obcej na konto walutowe - jaki kurs kryje się pod pojęciem
    ,,faktycznie zastosowanego kursu", występującym w Art. 24c Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) - czy chodzi o kurs kupna banku dla danej waluty,
    obowiązujący w momencie wpływu środków na konto podatnika, czy może chodzi
    o samodzielnie wybrany przez podatnika kurs, zastosowany do przeliczenia
    otrzymanych środków?

    3.Czy w przypadku wpływu środków w walucie obcej - od kontrahenta - na
    konto walutowe podatnika, kiedy kurs kupna banku z dnia wpływu środków na
    rachunek walutowy nie jest znany, należy stosować średni kurs NBP z
    ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu przelewu na
    rachunek walutowy?

    4.Czy w przypadku otrzymania przez podatnika - od kontrahenta - środków w
    walucie obcej na konto złotówkowe podatnika, mimo przewalutowania
    dokonanego przez bank przy zastosowaniu kursu kupna z momentu wpływu
    środków na rachunek podatnika, należy stosować średni kurs NBP z
    ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu przelewu na
    rachunek walutowy?

    5.Czy w sytuacji kiedy podatnik wystawił fakturę z kwotą należności w
    walucie obcej w roku podatkowym 2006, zaś wpływu środków od kontrahenta na
    rachunek bankowy podatnika nastąpił w roku 2007, to do celów obliczenia
    różnic kursowych należy należy uwzględnić wartość przychodu należnego
    wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według średniego kursu
    NBP z dnia wystawienia faktury (jak w nakazywały przepisy w roku
    podatkowym 2006), czy też należy uwzględnić wartość przychodu należnego
    wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według średniego kursu
    NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury
    (jak nakazują przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007)?

    6.Czy w przypadku przelewu środków własnych podatnika, z konta walutowego
    podatnika na konto złotówkowe podatnika, w wyniku którego to przelewu bank
    dokona automatycznego przewalutowania przy zastosowaniu kursu kupna banku
    z momentu dokonania przewalutowania, do celów obliczenia różnic kursowych
    należy zastosować ten właśnie kurs, czy może kurs średni NBP z
    poprzedniego dnia roboczego?

    7.Czy w przypadku wypłaty waluty z konta walutowego podatnika, oraz
    wymiany jej w kantorze na złotówki, do celów obliczenia różnic kursowych
    należy zastosować rzeczywisty kurs kupna uzyskany w kantorze, czy też kurs
    średni NBP z poprzedniego dnia roboczego, czy może w tej sytuacji różnice
    kursowe nie wystąpią?

    8.Czy różnice kursowe o o których mowa w Art 24c ust. 1 Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami), należy wyznaczać raz dla całego roku podatkowego,
    raz dla całego miesiąca, dla każdej oddzielnej operacji gospodarczej czy
    jeszcze w inny sposób?

    9.Czy różnice kursowe o o których mowa w Art 24c ust. 1 Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami), należy wyznaczać jako różnica między wartością
    dodatnich różnic kursowych wyznaczonych wg Art 24c ust. 2 oraz wartością
    ujemnych różnic kursowych wyznaczonych wg Art 24c ust. 3, czy też jako
    różnica między wartością dodatnich różnic kursowych wyznaczonych wg Art
    24c ust. 2 oraz wartością bezwględną ujemnych różnic kursowych
    wyznaczonych wg Art 24c ust. 3?

    Stanowisko podatnika(W [NAWIASACH] ODPOWIEDŹ US)

    [TAK]Ad 1. W tym przypadku, zgodnie z brzmieniem Art 24c ust. 2,3,4 Ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) chodzi o kurs kupna zastosowany w rzeczywistości
    przez bank podczas operacji automatycznego przewalutowania, gdyż
    zastosowanie kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego jest przewidzine
    tylko dla szczególnych sytuacji.

    [NIE-MA BYĆ ŚR.NBP GDYŻ NIE MA W TYM WYPADKU KURSU FAKTYCZNIE
    ZASTOSOWANEGO]
    Ad 2. W tym przypadku, zgodnie z brzmieniem Art 24c ust.2,3,4 Ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) chodzi o kurs kupna banku dla danej waluty,
    obowiązujący w momencie wpływu środków na konto walutowe podatnika, gdyż
    zastosowanie kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego jest przewidzine
    tylko dla szczególnych sytuacji.

    [TAK]Ad 3. Zgodnie z brzmieniem Art 24c ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z późniejszymi zmianami)
    w opisanym w pytaniu przypadku należy zastosować średni kurs NBP z
    ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wpływ waluty.

    [TAK]Ad 4. Zgodnie z brzmieniem Art 24c ust. 2,3,4 Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) w opisanym w pytaniu przypadku nie należy stosować
    średniego kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wpływ
    waluty, lecz kurs odpowiedni kupna banku prowadzącego rachunek bankowy.

    [TAK]Ad 5. Zgodnie z brzmieniem Art 24c ust. 6 Ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z późniejszymi
    zmianami), należy zastosować średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego
    poprzedzającego dzień uzyskania przychodu

    [TAK]Ad 6. Zgodnie z brzmieniem Art 24c ust. 2,3,4 Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) w opisanym w pytaniu przypadku nie należy stosować
    średniego kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wpływ
    waluty, lecz kurs odpowiedni kupna banku prowadzącego rachunek bankowy, z
    momentu dokonania przewalutowania.

    [TAK]Ad 7. Zgodnie z brzmieniem Art 24c ust. 2,3,4 Ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 wraz z
    późniejszymi zmianami) w opisanym w pytaniu przypadku różnice kursowe
    wystąpią i należy zastosować rzeczywiście zastosowany kurs kupna kantoru w
    którym dokonano wymiany.

    [NIE - OSOBNO DLA KAŻDEGO 'SUB-ZDARZENIA' KTÓRE GENERUJE RÓŻNICE - W ART.
    24C UST. 1 CHODZI
    O RÓŻNICE POMIĘDZY WARTOŚCIAMI W PODPUNKTACH USTĘPÓW 2 I 3... A NIE O
    RÓNICE MIĘDZY WARTOŚCIAMI
    WYZNACZONYMI Z USTĘPÓW 2 I 3]
    Ad 8. Wg podatnika różnice takie należy wyznaczać dla każdej oddzielnej
    operacji gospodarczej. Przykładowo, przy dokonaniu zbiorczego
    przewalutowania walut pochodzących z różnych źródeł, należy wyznaczyć z
    osobna różnice kursowego dla walut otrzymanych z poszczególnych źródeł, a
    następnie wyznaczyć wynikowe różnice kursowe zgodnie z Art 24c ust. 1
    Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
    wraz z późniejszymi zmianami).

    [NIE - W ŚWIETLE ODPOWIEDZI NA PYTANIE 8 TO PYTANIE JEST BEZZASADNE]
    Ad 9. Zgodnie z literalnym brzmieniem Art 24c ust. 1, różnica między
    wartością dodatnich różnic kursowych wyznaczonych wg Art 24c ust. 2 oraz
    wartością ujemnych różnic kursowych wyznaczonych wg Art 24c ust. 3 byłaby
    zawsze dodatnia, gdyż odejmowanie wartości ujemnej jest tożsame z
    dodawaniem wartości dodatniej, w związku z czym wynikowe różnice kursowe
    zawsze powiększałyby przychody co jest absurdem. W związku z tym, zgodnie
    z celowością Art 24c ust. 1,
    wynikowe różnice kursowe należy obliczać jako jako różnicę między
    wartością dodatnich różnic kursowych wyznaczonych wg Art 24c ust. 2 oraz
    wartością bezwzględną ujemnych różnic kursowych wyznaczonych wg Art 24c
    ust. 3. "

    Także jak widać wytrzepałem na wszelkie sposoby te pytania i dostałem
    bardzo konkretne
    i logiczne odpowiedzi.