  • 11. Data: 2005-12-20 20:49:31
    Temat: Re: Ryczałt, przychód a wpłata własna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Dec 2005, macias wrote:

    > IMHO to jedno i to samo w wypadku działalności gospodarczej.

    Hm... zabiłeś ćwieka sposobem opisu ;) teraz ja się muszę
    tłumaczyć :)
    Bo stan jest taki: "majątek firmowy" oczywiście jest "majątkiem
    prywatnym". Bardzo często używane określenie "majątek prywatny"
    (np. "prywatny samochód") z zamiarem powiedzeia "nie wciągnięty
    do stanu DG" oczywiscie jest niepoprawne - bo "firmowy" też
    jest prywatny.
    Cała pułapka w podatkowym podziale majątku - majątek "osobisty" (!)
    fiskusa z grubsza biorąc nie interesuje (poza pytaniem skąd
    się wziął :) oraz niekiedy jego przepływem - czyli sprzedażą,
    zakupem i pytaniami o PCC tudzież inne opłaty).
    A z majątkiem "przeznaczonym dla celów DG" (tak powinniśmy pisać)
    potocznie nazywanym "firmowym" jest tak, że on - owszem - jest
    prywatny, dlaczegóżby nie.
    Tyle, że niektóre jeego składniki są podatkowo traktowane
    odrębnie.
    Skutek ?
    1. podlega ewidencjonowaniu.
    2. przysługuje prawo zaliczenia w koszty, co obniża podatek
    3. w razie "zmiany przeznaczenia" (na cele osobiste na
    przykład) istnieją podatkowe narzędzia służące do odzyskania
    obniżenia podatku, uzyskanego w p.2 A p.1 służy do zapewnienia
    samooskarżenia się podatnika za pomocą ewidencji :)

    Całość zmierza do jednej uwagi: o ile "spisaniu" i różnym
    dziwnym efektom podatkowym podlegają *rzeczowe* składniki
    majątku (czyl niewykluczone jest że będzie się tłumaczył
    ktoś kto na tydzień przed zamknięciem DG kupił "firmowe
    biiurko" po czym okazalo się że w remanencie kończącym
    go nie ma) to nie ma takich regulacji dla... pieniędzy :)
    W szczególności nie ma ich na KPiR (na PK jest swoboda
    przepływy, ale AFAIK księgowaniu podlegają).
    O ile komputer, samochód, półka, ołówek :> i inne takie
    mają rzeczywistą lub wirtualną "nalepkę" (wynikającą
    z ewidencji - jest w ewidencji albo choćby tylko jest
    ujęte nabycie w KPiR, przychodzi kontrola - trzeba
    umieć pokazać "o tu" albo wytłumaczyć GDZIE i DLACZEGO
    jest), to pieniądze nie są "oznaczone".
    Przelewanie ich z kieszeni "osobistej" do kieszeni "DG"
    nikogo nie obchodzi :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-12-20 21:03:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Dec 2005, Hikikomori San wrote:

> [...]

    ...to chwilę poczekaj ;)
    Jestem ciekaw czy ktoś ma niekonstruktywne :> wnioski !

    > Z tego co bylo kilka postow w tym temacie ostatnio na grupie to tak -
    > bedziesz musial oddac do US ten VAT co sobie odliczyles. To na bank.

    ...poproszę o podstawę prawną. I komentarz.
    Bo programy to WNiP - i sam się już zastanawiałem jak toto ugryźć.

    > Dochodowy - nie wiem, bo w sumie soft wrzucasz w koszty.

    Z p. widzenia dochodowego IMO jest prosto: to *nie* jest "rzeczowy
    składnik majątku".
    Byłoby głupie, jakby w ramach DG ktoś musiał zwracać np. podatek
    odliczony wskutek zaliczenia w KUP dzierżawy lub najmu lokalu na DG,
    prawda ?
    No a czym różni się opłata za licencję od zapłacenia za najem ?
    Jedno i drugie - to z "dochodowego" p. widzenia prawo majątkowo
    (przyznaję że najem jest prawem dość szczególnym, bo uregulowanym
    oddzielnymi przepisami - więc gorączkowo rozglądam się za jakimś
    innym prawem... o, mam ! - czy prawo korzystania przez TP[1] S.A.
    ze znaku firmowego "Orange"[1] jest dobrym przykładem ?).
    [1] - "wszystkie użyte znaki zastrzeżone i towarowe są własnością
    ich właścicieli..." czy jak to tam idzie :))

    > W sumie, to nic w przyrodzie nie ginie. Jesli odliczasz teraz podatek to
    > "oszczedzasz". Potem - jak ci estac - mozesz ten posdatek zaplacic (ale

    To teraz jedziemy z VATem.
    Mam zamiar wykazać że *na ogół* tak jest :) ale.... ale
    WNiP jest w tych zawodach dość wyjątkowy.

    Proszę, przypomnij mi czym w swietle ustawy o VAT są wszelkie
    postacie "praw majątkowych" ?
    Tudzież czy w ramach zamykania DG będziesz się czuł zobowiązany
    zwrócić wszelki VAT odliczony od *usług*, które zakupiłeś
    w ramach prowadzenia DG ??
    ;)

    Podejrzewam że to trudny orzech, na ciebie trafiło dlatego
    że przemyśliwałem tę kwestię - i tylko czychałem na okazję
    żeby dyskusję (mam nadzieję) rozpętać :)

    > w miedzyczasie "poobracasz" tymi pieniedzmi i moze cos zarobia. A jak ci
    > enie bedzie stac - to po prostu "wyprzedasz majatek firmy" - i tak
    > zaplacisz podatek, ale przynajmniej bedziesz mial z czego.

    ...i zauważ że zaliczenie praw majatkowych (w tym licencji) do
    usług tudzież nienaliczenie VATu przy zamykaniu miałoby trochę
    sensu.
    Prawa majątkowe nie zawsze można "przekazać"... !
    Przykład: kupisz sobie licencję na IrfanView.
    Zamykasz DG.
    I po co by ci ona była, skoro ona jest TYLKO dla celów
    "firmowych" ? (IV jest darmowy dla celów osobistych !).
    Jaki miałby być powód zapłacania za bezużyteczną licencję ?

    > Wiec imho - kupuj n afirme, a potem najwyzej sprzedaz lub zaplacisz.

    ...swoją drogą.

    > Poggoooglaj tez grupe pod katem watkow o zamykaniu dzialalnosci -
    > generalnie likwidacja jest dla bogatych... Biednych nie stac na
    > bankructwo...

    ...zamykanie i DG a bankructwo to też dwie osobne rzeczy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2005-12-20 22:08:30
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    no wlasnie powolywaleem sie na twoje publiczne przemyslenia i
    wiedzialem, ze jak uderze w stol to norzyce sie odezwa ;)

    > ...zamykanie i DG a bankructwo to też dwie osobne rzeczy :)

    Tak tak :)

    Z tego co wiem DG nie moze zbankrutowac ani nic takiego... ;)
    (pomijam sama roznice miedzy zamknieciem/likwidacja a bankructwem)

    --
    *
    *|\

  • 14. Data: 2005-12-20 23:27:11
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    Dziękuję za odpowiedzi, polecam się w sprawie zakładania wątków rozpętujących
    wszelkie dyskusje! ;)

    Jest jeszcze jedna kwestia do wyjaśnienia: prowadzę sprzedaż, także online.
    Niektórzy klienci płacą kartą lub za pośrednictwem serwisów takich jak PayPal
    czy MoneyBookers. Jak to dokumentować? Dla przykładu: przychody z takiego
    serwisu wpływają na moje konto mniej więcej wtedy, kiedy sobie tego zażyczę.
    Mało tego, nadawcą jest ten serwis, a nie klient. Jak fiskusowi udowodnić, że
    jest to zapłata za towar/usługę z tego i tego rachunku?

  • 15. Data: 2005-12-21 04:36:41
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Hikikomori San napisał:

    > Z tego co wiem DG nie moze zbankrutowac ani nic takiego... ;)

    Może, może:-) (tak jak każdy inny przedsiębiorca)
    Cytat potwierdzający tezę nie wprost"
    Art. 342.
    1. Wierzytelności i należności podlegające zaspokojeniu z funduszów masy
    upadłości dzieli się na następujące kategorie:
    1) kategoria pierwsza - koszty postępowania upadłościowego, należności z
    tytułu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe
    pracowników, należności ze stosunku pracy, należności rolników z tytułu
    umów o dostarczenie produktów z własnego gospodarstwa rolnego za
    ostatnie dwa lata, renty należne za wywołanie choroby, niezdolności do
    pracy, kalectwa lub śmierci, ciążące na upadłym zobowiązania
    alimentacyjne, należności[...]
    ^^^^^^^^^^^^^^

    Widziałeś kiedyś Sp. z o.o., która musiałaby płacić alimenty?

    pzdr

    Tomek

    Szukasz pracy? Szukamy pracownikow: dziennikarzy, webmasterow,
    specjalisty ds. badan, promotion managera, administratorow baz danych,
    programistow Windows i wielu innych! >>> http://link.interia.pl/f18e6

  • 16. Data: 2005-12-21 08:43:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Dec 2005, Hikikomori San wrote:

    > wiedzialem, ze jak uderze w stol to norzyce sie odezwa ;)

    ...o to to !

    > Tak tak :)
    >
    > Z tego co wiem DG nie moze zbankrutowac ani nic takiego... ;)

    He, he... jak wiesz mam proste pytania:
    1. skąd to wiesz ?
    2. a do ustawy "prawo upadłościowe i naprawcze" to kiedyś
    zajrzałeś ? ;)

    Nie masz racji - w Polsce chwilowo nie ma ustawy o upadłości
    *konsumenckiej*. Ale jeśli ktoś poniósł straty w wyniku
    DG to jak najbardziej może zbankrutować.

    Tu:
    http://podatki.pl/akty/280203.htm
    ...i zaraz czytać:

    +++
    Art. 5.
    1. Przepisy ustawy stosuje się do dłużników będšcych
    przedsiębiorcami, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
    2. "Przedsiębiorcš" w rozumieniu ustawy jest
    osoba fizyczna,
    ^^^^^^^^^^^^^^
    osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadajšca
    osobowoœci prawnej, której odrębna ustawa przyznaje
    zdolnoœć prawnš, prowadzšca we własnym imieniu
    działalnoœć gospodarczš lub zawodowš.
    ---

    S.C. i podobne są punkt niżej, już nie będę newsów zapychał ;)

    > (pomijam sama roznice miedzy zamknieciem/likwidacja a bankructwem)

    ...oczywiście.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-12-21 08:55:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Dec 2005, macias wrote:

    > Dziękuję za odpowiedzi, polecam się w sprawie zakładania wątków rozpętujących
    > wszelkie dyskusje! ;)

    ...a pogratulować ;)

    > Jest jeszcze jedna kwestia do wyjaśnienia: prowadzę sprzedaż, także online.
    > Niektórzy klienci płacą kartą lub za pośrednictwem serwisów takich jak PayPal
    > czy MoneyBookers. Jak to dokumentować?

    ...najpierw spróbować dopasować umowę do KC. Znaczy nie mam na myśli
    "zmienić umowę" ale "zinterpretować czym na jest z p. widzenia KC".
    Niedawno "w prasie" (na www GP albo RP) był taki zgrabny artykuł
    tłumaczący że to podatki wynikają z pozostałego prawa a nie na odwrót,
    chodziło o niesłuszne przypisywanie sobie przez US prawa do interpretacji
    umów np. w zakresie "obejścia prawa".
    Czyli trzeba ustalić kim i w ramach jakich umów nazwanych (o ile jest
    to możliwe i pamiętając że "inne umowy o świadczenie usług podlegają
    przepisom umowy zlecenia") są dla siebie strony: ty, seris i tzw.
    "klient" (bo być może on jest, a być może nie jest twoim klientem).
    Czy taki PayPal jest agentem ?

    > Dla przykładu: przychody z takiego
    > serwisu wpływają na moje konto mniej więcej wtedy, kiedy sobie tego zażyczę.
    > Mało tego, nadawcą jest ten serwis, a nie klient.

    ...stąd mi się zaświeciło "agent" (zajrzyj do definicji !)

    > Jak fiskusowi udowodnić, że
    > jest to zapłata za towar/usługę z tego i tego rachunku?

    Co masz na myśli pisząc "z rachunku" ? Numer wirtualnego "kwitka"
    dla klienta ? Rachunek bankowy ? Pozycję w swoich księgach ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2005-12-21 09:39:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Hikikomori San wrote:

    > Co to za ustawa? Bo podales link do platnego. A jak moge soebie z
    > ISIP.SEJM.GOV.PL sciagnac, to po co mam przeplacac ;)

    Rejestracja na podatki.pl jest bezpłatna. Trzeba podać tylko mail. W
    przeciwinienstwie do ISIP teksty ustaw na ich stronach są
    przeszukiwalne. Bo w sejmie to najczęściej zaskanowany obrazek
    wklejony do .pdf

  • 19. Data: 2005-12-21 09:41:30
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

  • 20. Data: 2005-12-21 10:01:29
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    jureq wrote:

    > Rejestracja na podatki.pl jest bezpłatna. Trzeba podać tylko mail.

    A potem mi beda przysylac tego i smego a do tego bede musial pamietac
    haslo... No to ech, anonimowo sie zaregistruje...

    > Bo w sejmie to najczęściej zaskanowany obrazek
    > wklejony do .pdf

    Tu sie nie zgodze. Daja normalne PDF-y. Tekstowe.

    --
    *
    *|\