  • 1. Data: 2006-02-10 09:05:16
    Temat: Ryczałt - pytanie o kwity zakupu...
    Od: "alexxb1" <h...@p...onet.pl>

    Czesc
    Czy bedac na ryczałcie trzeba koniecznie miec kwity(rachunki) zakupu?
    Chciałbym handlowac na aukcjach roznymi starociami, ktore kupuje na pchlim
    targu od osób prywatnych
    i jakos nie usmiecha mi sie spisywac umów na kazdą rzecz z osobna wartą 5
    czy 10 zł... (zwlaszcza ze ludzie na targu raczej sie nie zgodza na takie
    umowy)

    Czy ktos wie co mówia o tym przepisy i czy jest to jakoś sensownie
    rozwiazane?

    pozdr
    M.

  • 2. Data: 2006-02-10 23:02:15
    Temat: Re: Ryczałt - pytanie o kwity zakupu...
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "alexxb1" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > czy 10 zł... (zwlaszcza ze ludzie na targu raczej sie nie zgodza na takie
    > umowy)

    Nie wiem wprawdzie, co mowia przepisy... - ale zawsze sobie mozesz znalezc z
    dziesieciu kumpli i szwagrow do podpisywania.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2006-02-11 18:43:36
    Od: "wojjan" <w...@a...pl>

    SDD wrote:
    > Nie wiem wprawdzie, co mowia przepisy... - ale zawsze sobie mozesz
    > znalezc z dziesieciu kumpli i szwagrow do podpisywania.

    Polecam lekturkę a w szczególności pkt. 16
    http://www.ehandel.pit.pl/pages/i/934.php

    --
    Z pozdrowieniami i uśmiechami...
    wojjan

  • 4. Data: 2006-02-11 18:49:11
    Od: k...@p...onet.pl

    > Czesc
    > Czy bedac na ryczałcie trzeba koniecznie miec kwity(rachunki) zakupu?
    > Chciałbym handlowac na aukcjach roznymi starociami, ktore kupuje na pchlim
    > targu od osób prywatnych

    Tak - powinieneś rejestrować zakp towarów handlowych - w rejestrze zakupu dla
    potrzeb PCC - wzór w internecie + umowa z osoba fizyczną.

> [...]
    > umowy)

    > Czy ktos wie co mówia o tym przepisy i czy jest to jakoś sensownie

    Przeczytaj przepisy o sprzedaży rzeczy używanych , antyków itp.

    Rejestr umów dla potrzeb PCC - o ile masz umowy i go prowadzisz - zabezpiecza
    Cię przed ;
    -oskarżeniem o paserkE ,- dane sprzedającego- przedmiot umowy , oświadczenie o
    własności , identyfikacja przedmiotu itd !
    -PCC o ile - wartość zakupu jednostkowego nie przekracza 1000,pln
    - urealnia remanent roczny z natury ,(obowiązkowy także dla ryczałtowców)
    - pomaga obliczyć kwotę zwolnienia z VAT - VAT marża,
    - zabezpiecza przed oskarżeniem o "pranie pieniedzy"

    Ale zawsze mozna inaczej i "po bandzie" - pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2006-02-11 18:54:21
    Od: "k" <k...@p...onet.pl>

    > Polecam lekturkę a w szczególności pkt. 16
> [...]
    2022

    Za powowłaną stroną ;

    Mam firmę. Często skupuję przedmioty używane, np. na giełdach staroci, na
    aukcji internetowej, od osób fizycznych nie prowadzących działalności
    gospodarczej. Nie ma możliwości otrzymania faktury czy rachunku, ludzie nie
    chcą podpisywać umów z obawy przez urzędem skarbowym. Jak udokumentować taki
    zakup?

    Dla udokumentowania zakupu od osób nie prowadzących firm rzeczy innych, niż
    odpady poużytkowe stanowiące surowce wtórne (takie, jak akumulatory, oleje,
    opony czy druki reklamowe) możliwe jest jedynie podpisanie umowy sprzedaży,
    zawierającej: numer umowy, określenie stron, datę podpisania, datę zakupu,
    określenie przedmiotu umowy z podaniem ilości i jednostki miary, podpisy
    stron. Niezbędne będzie również otrzymanie pokwitowania zapłaty albo zawarcie
    takiego pokwitowania w treści umowy. Nie jest prawdą obiegowe twierdzenie, że
    na podstawie umowy sprzedaży nie jest dopuszczalne udokumentowanie zakupu
    towarów w księdze przychodów i rozchodów. Jeżeli sprzedający nie podpisze
    umowy, nie będzie możliwe wprowadzenie wydatku do kosztów uzyskania przychodu
    w kpir. W przypadku zakupu na aukcji internetpowej dla udokumentowania zakupu
    nie wystarczy wydruk stron z aukcją i przelew, niezbędne będzie również
    podpisanie umowy.

    Po pierwsze to bełkot , po drugie dotyczy pkpir - czyli zasad ogólnych.

    Pzdr-Kriss

  • 6. Data: 2006-02-11 19:58:42
    Od: "wojjan" <w...@a...pl>

    k wrote:
    > Po pierwsze to bełkot , po drugie dotyczy pkpir - czyli zasad
    > ogólnych.
    >
    > Pzdr-Kriss

    To jeśli to jest bełkot i dotyczy kpir to jak taki zakup księgować przy
    ryczałcie nie spisując umowy kupna-sprzedaży ??

  • 7. Data: 2006-02-12 14:41:23
    Od: "alexxb1" <h...@p...onet.pl>

    > Tak - powinieneś rejestrować zakp towarów handlowych - w rejestrze zakupu
    > dla
    > potrzeb PCC - wzór w internecie + umowa z osoba fizyczną.

    Z tego co sie dowiedzialem, można chyba wypisywać sobie tzw. "kwit
    wewnetrzny" gdzie opisuje sie co i gdzie sie zakupiło?
    Czy restauracje kupujace pietruszke od babć na targu tez spisuja umowy?

    > Przeczytaj przepisy o sprzedaży rzeczy używanych , antyków itp.

    Dobrze, przeczytam, ale podaj najpierw gdzie te przepisy można znależć.

    > Rejestr umów dla potrzeb PCC - o ile masz umowy i go prowadzisz -
    > zabezpiecza
    > Cię przed ;

    Nie przekonuje mnie przed czym mnie zabezpiecza rejstr PCC. Pytanie tylko -
    czy jest on konieczny (wymagany przez prawo) dla
    wszystkiego, czy niekonieczny...

  • 8. Data: 2006-02-13 12:22:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Feb 2006, wojjan wrote:

    > Polecam lekturkę a w szczególności pkt. 16
    > http://www.ehandel.pit.pl/pages/i/934.php

    Hłe, hłe...
    Toć to ile zamiar jest zgodny z tym co sam uważam, to autor zdecydowanie
    zapisał "po ludowemu", czyli całkiem co innego niż powinno być.
    Primo: uważam że UMOWA nie uprawnia do księgowania kosztu.
    Dlaczego ?
    Ano bo z definicji jest to UMOWA, zapis ZAMIARU dokonania czynności.
    Z umowy nie wynika że została wykonana.
    Natomiast spotyka się sformułowanie umowy stanowiące jednocześnie
    *protokół przekazania* razem z *pokwitowaniem*, które to zastępuje
    *rachunek*
    A wtedy to inna rozmowa ;)
    "J. Kowalski zapłacił 1200 zł co poświadczam: ....
    A. Nowa przekazał mi teleskop co poświadczam: ...."
    IMO wymogi "innego dokumentu księgowego" *dla KPiR* spełnia.
    Świadom jestem że pytano o ryczałt - ja tam nie wiem :), ale
    IMO coś podobego powinno również ujść w tłumie.

    Inna sprawa to wydruk z aukcji - IMHO przepisy powinny dopuszczać
    kwalifikowanie przynajmniej do pewnej kwoty zakupy dokonywane
    wysyłkowo w sposób zweryfikowany adresem pocztowym (czyli tak
    jak ma "normalny" allegrowicz - wyłączając "kopertki").
    Niestety tu jest ból :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-02-13 12:32:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Feb 2006, alexxb1 wrote:

    > Z tego co sie dowiedzialem, można chyba wypisywać sobie tzw. "kwit
    > wewnetrzny" gdzie opisuje sie co i gdzie sie zakupiło?

    Weź w garść rozporządzeni o KPiR i *przeczytaj*.
    Paragrafy od 12 do 14.
    Naprawdę... warto (całe, a nie tylko te 3 paragrafy :))
    Ale zastrzegam że to o KPiR :) do ryczałtu pewnie jest podobne.

    > Czy restauracje kupujace pietruszke od babć na targu tez spisuja umowy?

    § 14.
    1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczšcych
    niektórych kosztów (wydatków), mogš być sporzšdzone dokumenty [...]
    [...]
    2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogš dotyczyć wyłšcznie:
    [...]
    3)  wartoœci produktów roœlinnych i zwierzęcych pochodzšcych
    z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika,
    [...]

    Wniosek - na pietruszkę można.
    Masz pytania ? ;)

    Tak, wbrew pozorom zasady *są ujęte w przepisach* i bez czytania
    tych *przepisów* nie da się obejść :)

    > Dobrze, przeczytam, ale podaj najpierw gdzie te przepisy można znależć.

    isip.sejm.gov.pl to *oficjalne* acz *nieobowiązujące* źródło prawa.
    Osobiście nie lubię PDFów, szczególnie że w ISIpie zdarzają się tak
    sformatowane że w środku są "ukryte" poprawki (co powoduje że
    "szukaj" nie znajduje tekstu który *widać*, bo w śrosku jest
    niewidoczna poprawka).
    Jest wiele serwisów które dają darmowo HTMLe, na przykład
    www.podatki.pl
    Wymaga rejestracji, ale *darmowej*.

    > Nie przekonuje mnie przed czym mnie zabezpiecza rejstr PCC. Pytanie tylko -
    > czy jest on konieczny (wymagany przez prawo) dla
    > wszystkiego, czy niekonieczny...

    Rejestr PCC jest konieczny jak ktoś kupuje "na cele DG" i z tego
    tytułu musi odprowadzać PCC od umów.
    Ustawa o PCC:
    +++
    Rozdział 5
    Zapłata, pobór i zwrot podatku
    Art. 10.
    1. Podatnicy [...]
    2. Płatnikami podatku są:
    1) notariusze - od czynności cywilnoprawnych dokonywanych
    w formie aktu notarialnego,
    2) nabywcy rzeczy - od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje
    te rzeczy do przerobu lub sprzedaży.
    3. Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej
    lub wypłacenie należności od uprzedniego zapłacenia podatku.
    3a. Płatnicy wpłacają pobrany podatek na rachunek organu podatkowego
    właściwego ze względu na siedzibę płatnika.
    [...]
    4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi,
    w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady poboru podatku
    przez określenie: wzoru deklaracji, sposobu pobierania,
    zapłaty i zwrotu podatku oraz sposobu prowadzenia rejestrów
    tego podatku.
    ---

    Minister rozporządzenie AFAIK wydał, na podatki.pl powinno być.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS, bez PCC :), bez kasy fiskalnej)