  • 1. Data: 2003-07-14 09:39:06
    Temat: SC i prywatny samochod
    Od: Bartek Golenko <b...@d...caton.com.pl>

    Witam!
    Szukalem troche w archiwach ale znalazlem pare sprzecznych opinii -
    - byc moze z powodu zmieniajacych sie w czasie przepisow ?
    W spolce cywilnej chce wykorzystac swoj prywatny samochod. Na kogo
    powinny byc wystawione faktury za paliwo/wymiane oleju/ubezpieczenie itp ?
    Na mnie jako przedsiebiorce (czyli moj NIP, moj adres domowy i inne dane
    ze zgloszenia dzialanosci) czy na spolke ?
    O koniecznosci prowadzenia kilometrowki oczywiscie wiem.

    Bartek

    --
    Bartlomiej Golenko
    b...@z...ita.pwr.wroc.pl

  • 2. Data: 2003-07-14 15:55:30
    Temat: Re: SC i prywatny samochod
    Od: "Jacek" <c...@p...onet.pl>

    Bartek Golenko zauroczony wypowiedzią napisał(a):
    > Na mnie jako przedsiebiorce (czyli moj NIP, moj adres domowy i inne dane
    > ze zgloszenia dzialanosci) czy na spolke ?
    > O koniecznosci prowadzenia kilometrowki oczywiscie wiem.

    A ja znalazłem to

    "Korzystanie przez spółkę cywilną z samochodu osobowego będącego własnością
    jednego ze wspólników dla celów prowadzenia w tej spółce działalności
    gospodarczej nie powoduje powstania przychodu spółki. Ma ona natomiast prawo
    zaliczać w koszty wydatki, pod warunkiem że dla takiego pojazdu prowadzona
    jest ewidencja przebiegu i gromadzone są faktury. Warunkiem zaliczenia
    przez spółkę cywilną w koszty wydatków na używanie przez wspólników
    prywatnych samochodów osobowych dla potrzeb firmy jest prowadzenie ewidencji
    przebiegu dla każdego z tych pojazdów z osobna (art. 23 ust. 5 updf) i
    gromadzenie faktur wystawionych na spółkę. W fakturach musi figurować
    spółka. Inaczej nie będzie możliwe odliczenie VAT naliczonego, wykazanego w
    takim dokumencie. Prawo to przysługuje bowiem podatnikowi VAT, a jest nim w
    tym wypadku spółka cywilna, nie wspólnik."

    --
    Jacek

    Niczyje życie, zdrowie ani mienie nie jest bezpieczne, gdy obraduje Parlament!!

  • 3. Data: 2003-07-14 16:07:48
    Od: Bartek Golenko <b...@d...caton.com.pl>

    Jacek <c...@p...onet.pl> wrote:
    > A ja znalazłem to
    [cut]
> [...]
    > takim dokumencie. Prawo to przysługuje bowiem podatnikowi VAT, a jest nim w
    > tym wypadku spółka cywilna, nie wspólnik."

    Tez mi sie tak wydawalo (ale wydajemisie czasem jest odlegle od tego jak
    powinno byc ;)), Mozesz mi podac gdzie to znalazles ?

    --
    Bartlomiej Golenko
    b...@z...ita.pwr.wroc.pl

  • 4. Data: 2003-07-14 16:14:10
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Bartek Golenko" <b...@d...caton.com.pl> napisał

    /ciach/

    i nie zapomnij o umowie użyczenia samochodu dla spółki i podatku PCC

  • 5. Data: 2003-07-14 16:23:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Slayer napisał:

    > Użytkownik "Bartek Golenko" <b...@d...caton.com.pl> napisał
    >
    > /ciach/
    >

    > i nie zapomnij o umowie użyczenia samochodu dla spółki i podatku PCC

    Rozumiem że potrafisz podać podstawe prawną opodatkowania podatkiem od
    czynności cywilnoprawnych umowy uzyczenia?

    Bo mnie sie wydaje że pleciesz trzy po trzy...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-07-14 16:43:11
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    | Rozumiem że potrafisz podać podstawe prawną opodatkowania podatkiem od
    | czynności cywilnoprawnych umowy uzyczenia?
    |
    | Bo mnie sie wydaje że pleciesz trzy po trzy...

    oczywiście zakładam że Bartek Golenko jest wspólnikiem SC
    Dz.U.Nr 86 poz. 959 z późn. zmian - ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych
    art. 1 ust 3 pkt 4 Podatkowi podlegają:
    4) dopłaty, pożyczki udzielane spółce przez wspólników (akcjonariuszy) oraz
    oddanie
    przez wspólnika (akcjonariusza) spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego
    używania.

    art 6 pkt 1 ust. 8 lit.e) podstawę opodatkowania stanowi:
    przy oddaniu spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania - roczna
    wartość nieodpłatnego używania, którą przyjmuje się w wysokości 4% wartości rzeczy
    lub
    prawa majątkowego oddanego do nieodpłatnego używania,

    i art. 7 ust . 1 pkt9 lit."d" stawki podatku wynoszą:
    od nieodpłatnego używania oddanych spółce rzeczy lub praw majątkowych 1%.

  • 7. Data: 2003-07-14 20:24:43
    Od: "Jacek" <c...@p...onet.pl>

    Bartek Golenko zauroczony wypowiedzią napisał(a):
    > Tez mi sie tak wydawalo (ale wydajemisie czasem jest odlegle od tego jak
    > powinno byc ;)), Mozesz mi podac gdzie to znalazles ?

    W Rzepie kiedyś było za darmo jeszcze,a ja przezornie zapisałem na dysku i
    stąd są te cytaty
    Wiadomość pochodzi z dn.27.08.2002r. wydanie gazety nr 199

  • 8. Data: 2003-07-14 20:27:04
    Od: "Jacek" <c...@p...onet.pl>

    Slayer zauroczony wypowiedzią napisał(a):

    > i art. 7 ust . 1 pkt9 lit."d" stawki podatku wynoszą:
    > od nieodpłatnego używania oddanych spółce rzeczy lub praw majątkowych
    > 1%.

    Tia, a to nie takiej spółce piszą.W SC to można korzytać,ale oddać jej coś
    do używania się nie da.

  • 9. Data: 2003-07-14 22:26:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jul 2003, Slayer wrote:

> [...]
    oddanie
    >+ przez wspólnika (akcjonariusza) spółce rzeczy lub praw majątkowych do

    Ależ tu najwyraźniej chodzi o oddanie przedmiotu *komuś* do użytkowania,
    czyli spółce handlowej ! To jest obcy podmiot :>, załóż sobie że miałbyś
    ze dwie akcje TPSA i chciałbyś mieć prawo udzielania spółce
    swojego majątku ;)
    Przy S.C. "spółka" to wspólnicy (współudział) - każdy "coś wnosi",
    bo to jest "częściowo jego" :)

    IMHO jest różnica między przekazaniem majątku do D.G. bedącej
    S.C. (bo wtedy komplikacją jest ewidentny fakt że zmienia się
    rozkład udziałów we współwłasności - i bądź tu mądry co
    zrobić żeby nie utonąć w papierach :() a takim "użyczeniem"
    który IMHO jest właśnie "wkładem osobistym w działalność",
    tak jak 'praca' (nie czepiać się niezgodności z KP poproszę !).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ale nie S.C. :))

  • 10. Data: 2003-07-15 13:53:44
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w | |
> [...]
    | swojego majątku ;)
    | Przy S.C. "spółka" to wspólnicy (współudział) - każdy "coś wnosi",

    owszem ale jakby wnosił w formie aportu rzeczowego, nie użyczał, nie ma tutaj zmiany
    kapitału spółki

    a teraz do Pana Jacka
    Tia, a to nie takiej spółce piszą.W SC to można korzytać,ale oddać jej coś
    do używania się nie da.

    niby dlaczego, nie mówię żę mam rację, ale ten przepis dotyczy też jak najbardziej
    SC,
    z tą różnicą że nie można sobie rzeczy amortyzować, tylko np. w przypadku auta
    odliczać kodzty aksploatacji itd.
    Dlaczego uważasz że "oddać jej coś do używania się nie da" ?