  • 11. Data: 2003-07-15 15:46:38
    Temat: Re: SC i prywatny samochod
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jul 2003, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    [...]
    >+ | Przy S.C. "spółka" to wspólnicy (współudział) - każdy "coś wnosi",
    >+ | bo to jest "częściowo jego" :)
    >+
    >+ owszem ale jakby wnosił w formie aportu rzeczowego, nie użyczał,

    Źle ująłem, moja wina. Chciałem właśnie nawiązać do "nierzeczowego"
    udziału w spółce, czyli "prowadzenia spraw", tzw. "pracy" i wszystkich
    tych rzeczy które *poza* majątkiem są wkładem w DG OF :) (niezależnie
    czy 1-os czy S.C.)

    [...do Jacka...]
    >+ niby dlaczego, nie mówię żę mam rację, ale ten przepis dotyczy też jak
    >+ najbardziej SC,
    >+ z tą różnicą że nie można sobie rzeczy amortyzować, tylko np.
    >+ w przypadku auta odliczać kodzty aksploatacji itd.
    >+ Dlaczego uważasz że "oddać jej coś do używania się nie da" ?

    Załóżmy że masz sprzęt (jakiś, może być samochód). Załóżmy
    że jesteś wspólnikiem w S.C.: kto to jest S.C. ? Ano - współ-
    własność pt. "ty i jeszcze ktoś".
    I teraz użyczasz samochodu.... sobie :), bo przecież nie
    S.C. której jako osoby prawnej nie ma :)
    IMHO oczywiście ! Ma ktoś jakieś orzeczenie albo odpowiedź
    US na ww temat pod ręką ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-07-15 17:51:06
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w |

> [...]
    | S.C. której jako osoby prawnej nie ma :)
    | IMHO oczywiście ! Ma ktoś jakieś orzeczenie albo odpowiedź

    Zgodnie z art. 861 § 1 Kc Wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki
    własności lub innych praw albo na świadczeniu usług.

    http://www.komesnet.com.pl/free/P4_98.htm

    Z powyższego artykułu wynika, że wspólnicy mogą wnieść do spółki zarówno własność
    rzeczy ruchomych, nieruchomości lub prawa autorskie, jak i też inne prawa np. prawo
    użytkowania wieczystego nieruchomości, czy nawet zwykłego użytkowania rzeczy.
    Wspólnik
    może także oprócz wkładu rzeczowego lub zamiast niego, wnieść pracę własną w postaci
    świadczenia usług na rzecz spółki.

  • 13. Data: 2003-07-15 22:17:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Zgodnie z art. 861 § 1 Kc Wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki
    >+ własności lub innych praw albo na świadczeniu usług.

    Niezaprzeczalnie.

> [...]
    Wspólnik
    >+ może także oprócz wkładu rzeczowego lub zamiast niego, wnieść pracę własną w

    Ależ oczywiście.
    Sprawa IMHO wygląda ale tak, że jeśli coś jest "majątkiem zaliczonym
    do działalności gospodarczej" - to owszem, pojawia się konieczność
    "podatkowego rozliczenia" wkładu ze względu na zaliczanie owego
    wkładu (wkładu w takiej formie) w koszt.
    Natomiast jeśli coś takim majątkiem *nie jest*, to jako swiadczenie
    osobiste we współwłasności IMHO powodu do opodatkowania nie daje;
    przecież z faktu że ktoś "pracuje" (w znaczeniu potocznym, nie
    będąc pracownikiem S.C. w rozumieniu KP) albo "prowadzi sprawy
    spółki" albo co tam jeszcze - to przecież dochodu wspólników
    z tego tytułu się *nie określa* ! Jest tak czy nie ?
    A przy spółce mającej osobowość prawną wcale tak prosto nie jest:
    takie "świadczenie" *powoduje* przychód !

    I teraz: *jeśli* dane świadczenie nie powoduje przychodu ani
    innego obowiązku podatkowego przy prowadzeniu 1-os. DG OF (IMHO
    istotne) to takoż nie powoduje przychodu w S.C. - bo z jakiej
    racji, "świadczenia sobie" ?
    Czy "świadczenia wspólnikom" - tylko wobec tego tzw. "praca"
    *też* powinna powodować przychód, nieprawdaż ? :)

    Oczywiście zdaję sobie sprawę że literalne brzmienie zapisu
    ma pierwszeństwo, i w rzeczonym przypadku wymagałoby przeczytania
    wykładni... bo IMHO w *tym* przypadku literalne brzmienie
    nie jest oczywiste :) (ze względu na fakt że S.C. osobą
    prawną nie jest), tak że ci nie powiem że nie masz racji :]
    a tylko poddaję w wątpliwość :)
    Takoż - powołanie się na podobieństwo określenia dochodu wobec
    PCC też możesz podważać, wiem; chodzi wyłącznie o sprawę
    uznania czy to jest swiadczenie "sobie" czy "spółce", skoro
    spółki nie ma :)
    Tak BTW: czy twoim zdaniem konieczność zapłacenie ZUS kiedy
    "w kasie brakło pieniedzy" - i przyniesienie tychże pieniędzy
    przez wspólników jest "dopłatą" w rozumieniu dyskutowanego
    art.1.3.4 ?? IMHO byłoby dziwne ;), a literalnie NIE MA
    różnicy między taką "dopłatą" a użyczeniem samochodu !
    IMO ustawodawca był łaskaw wrzucić do jednego worka kwestię
    powoływania współwłasności (jako S.C.) i innych spółek która
    pod PCC podlega a następnie nie rozdzielić pojęć kto jest
    podmiotem operacji np. "dopłaty" i "nieodpłatnego używania".
    Wrrrr.... (jak zwykle !)

    pozdrowienia, Gotfryd