eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSamozatrudniający stracą przywileje podatkowe - jak to wygląda w praktyce? › Re: Samozatrudniający stracą przywileje podatkowe - jak to wygląda w praktyce?
    From: "Martiness" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samozatrudniający stracą przywileje podatkowe - jak to wygląda w
    praktyce?
    Date: Mon, 13 Nov 2006 22:01:39 +0100

    Użytkownik "Paweł" <p...@W...pl> napisał w wiadomości
    news:ejaj9q$qis$1@inews.gazeta.pl...

    Przylaczam sie do dyskusji !

    > Przepis ten ma dotyczyć osób, które wykonują pracę w siedzibie
    > zleceniodawcy i pod jego kierownictwem

    Mam podobna ale nieco inna wersje przepisu:
    "są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych
    przez zlecającego te czynności"
    http://www.pit.pl/pages/i/2537.php
    Czyli w zasadzie praca w we wlasnej siedzibie tez moze byc wyznaczona przez
    zlecajacego...
    Ale co w przypadku kiedy w umowie nie ma wogole wyznaczonego miejsca pracy,
    albo wogole umowy nie ma ?
    Przeciez nigdzie nie jest napisane, ze samozatrudniony musi miec umowy ze
    swoimi/swoim kontrahentem.
    Albo umowa jest, ale samozatrudniony powie ze jej nie ma!? Umowa przeciez
    nie jest dowodem ksiegowym :)
    Chyba US nie moze zmusic nikogo do okazania takiej umowy?

    > oraz nie odpowiadają za
    > wykonywane czynności wobec osób trzecich.

    A konkretniej:
    "odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich
    wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów
    niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności"

    Pytanie co wtedy, gdy w umowie znajdzie sie zapis, ze zleceniodawca moze
    obciazyc zleceniobiorce z tytulu odpowiedzialnosci za osoby trzecie?

    > Nie ponoszą też ryzyka
    > gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

    To mnie najbardziej zastanawia. Co tutaj znaczy ryzyko gospodarcze?
    Nawet przy zalozeniu, ze pracuje w siedzibie zleceniodawcy i udaje etatowego
    pracownika, chyba nie mam nigdzie zagwarantowane, ze otrzymam zaplate?
    Zle wykonalem zlecone mi uslugi, nie podoba sie szefostwu moj finalny
    produkt - zaplaty brak. Czy to nie jest ryzyko gospodarcze? Ze moga nie
    zaplacic?
    W koncu poswiecam swoj czas, ponosze jakies koszty, a nie mam
    zagwarantowane, ze na 100% zaplaca? Wszystko zalezy ode mnie.

    > Czy może tak jak sugeruje to tekst zmieni się tylko wysokość podatku i
    > składki ZUS bez zmiany charakteru współpracy (umowy). Jak w takim razie
    > zmieni się koszt ponoszony przez zleceniodawcę przy założeniu, że
    > samozatrudniający się bierze tyle samo "na rękę"?

    A co w sytuacji gdy zleceniodawca jest firma zagraniczna ?
    Teoretycznie tez mozna mowic, ze ktos pracuje pod ich kierownictwem, w
    miejscu i czasie wyznaczonym , ze nie ponosi ryzyka i ze zagraniczny podmiot
    odpowiada wobec osob trzecich. Jak sadzicie? Przeginam, czy nawet
    samozatrudnionych swiadczacych np. uslugi na rzecz firm zagranicznych moga
    sie czepiac?
    Interesujace byloby jak US chcialby zmusic zagraniczna firme (nie
    zarejestrowana w Polsce ale np w Stanach Zjednoczonych albo w Niemczech) do
    zaplaty czesci skladek ZUSowskich ?

    Zachecam do dyskusji!

    Pozdrawiam,

    M.