  • 1. Data: 2006-11-13 20:08:57
    Temat: Samozatrudniający stracą przywileje podatkowe - jak to wygląda w praktyce?
    Od: Paweł <p...@W...pl>

    http://biznes.onet.pl/0,1433034,wiadomosci.html

    <cytat>
    Od nowego roku samozatrudniający się stracą prawo do rozliczania się z
    podatków i składek ZUS jak przedsiębiorcy.

    Przepis ten ma dotyczyć osób, które wykonują pracę w siedzibie
    zleceniodawcy i pod jego kierownictwem oraz nie odpowiadają za
    wykonywane czynności wobec osób trzecich. Nie ponoszą też ryzyka
    gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Takie osoby będą
    traktowane jak pracownicy lub zleceniobiorcy. Tym samym będą musiały
    opłacać wyższe podatki i składki ZUS.
    </cytat>

    Na stronie Ministerstwa Finansów ani słowa na ten temat.

    Jak to będzie wyglądać w praktyce? Zmuszą do samozatrudniającego do
    pracy własnymi narzędziami we własnej siedzibie i do odpowiedzialności
    za klientów?

    Czy po prostu każą ich zatrudnić?

    Czy może tak jak sugeruje to tekst zmieni się tylko wysokość podatku i
    składki ZUS bez zmiany charakteru współpracy (umowy). Jak w takim razie
    zmieni się koszt ponoszony przez zleceniodawcę przy założeniu, że
    samozatrudniający się bierze tyle samo "na rękę"?

    Ewentualnie poproszę o jakiś link, gdzie mógłbym coś więcej na ten temat
    poczytać.

    --
    Paweł

  • 2. Data: 2006-11-13 21:01:39
    Od: "Martiness" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@W...pl> napisał w wiadomości

    Przylaczam sie do dyskusji !

    > Przepis ten ma dotyczyć osób, które wykonują pracę w siedzibie
    > zleceniodawcy i pod jego kierownictwem

    Mam podobna ale nieco inna wersje przepisu:
    "są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych
    przez zlecającego te czynności"
    http://www.pit.pl/pages/i/2537.php
    Czyli w zasadzie praca w we wlasnej siedzibie tez moze byc wyznaczona przez
    zlecajacego...
    Ale co w przypadku kiedy w umowie nie ma wogole wyznaczonego miejsca pracy,
    albo wogole umowy nie ma ?
    Przeciez nigdzie nie jest napisane, ze samozatrudniony musi miec umowy ze
    swoimi/swoim kontrahentem.
    Albo umowa jest, ale samozatrudniony powie ze jej nie ma!? Umowa przeciez
    nie jest dowodem ksiegowym :)
    Chyba US nie moze zmusic nikogo do okazania takiej umowy?

    > oraz nie odpowiadają za
    > wykonywane czynności wobec osób trzecich.

    A konkretniej:
    "odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich
    wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów
    niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności"

    Pytanie co wtedy, gdy w umowie znajdzie sie zapis, ze zleceniodawca moze
    obciazyc zleceniobiorce z tytulu odpowiedzialnosci za osoby trzecie?

    > Nie ponoszą też ryzyka
    > gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

    To mnie najbardziej zastanawia. Co tutaj znaczy ryzyko gospodarcze?
    Nawet przy zalozeniu, ze pracuje w siedzibie zleceniodawcy i udaje etatowego
    pracownika, chyba nie mam nigdzie zagwarantowane, ze otrzymam zaplate?
    Zle wykonalem zlecone mi uslugi, nie podoba sie szefostwu moj finalny
    produkt - zaplaty brak. Czy to nie jest ryzyko gospodarcze? Ze moga nie
    zaplacic?
    W koncu poswiecam swoj czas, ponosze jakies koszty, a nie mam
    zagwarantowane, ze na 100% zaplaca? Wszystko zalezy ode mnie.

> [...]
    > zmieni się koszt ponoszony przez zleceniodawcę przy założeniu, że
    > samozatrudniający się bierze tyle samo "na rękę"?

    A co w sytuacji gdy zleceniodawca jest firma zagraniczna ?
    Teoretycznie tez mozna mowic, ze ktos pracuje pod ich kierownictwem, w
    miejscu i czasie wyznaczonym , ze nie ponosi ryzyka i ze zagraniczny podmiot
    odpowiada wobec osob trzecich. Jak sadzicie? Przeginam, czy nawet
    samozatrudnionych swiadczacych np. uslugi na rzecz firm zagranicznych moga
    sie czepiac?
    Interesujace byloby jak US chcialby zmusic zagraniczna firme (nie
    zarejestrowana w Polsce ale np w Stanach Zjednoczonych albo w Niemczech) do
    zaplaty czesci skladek ZUSowskich ?

    Zachecam do dyskusji!

    Pozdrawiam,

    M.

  • 3. Data: 2006-11-13 21:05:15
    Temat: Re: Samozatrudniaj?cy strac? przywileje podatkowe - jak to wygl?da w praktyce?
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 13 Nov 2006 22:01:39 +0100, "Martiness"
    <m...@g...pl> wrote:

> [...]
    >nie jest dowodem ksiegowym :)
    >Chyba US nie moze zmusic nikogo do okazania takiej umowy?
    Umowa jest chyba zawsze. Ciezko robic cos bez umowienia sie na warunki
    realizacji i zaplaty. Nie zawsze jest sformulowana na pismie.

    WAM
    --
    Sylwester 2006!
    Może nad morze?

  • 4. Data: 2006-11-13 21:47:09
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Takie osoby będą
    > traktowane jak pracownicy lub zleceniobiorcy. Tym samym będą musiały

    Nic nowego, co najwyżej wyegzekwują istniejące prawo.

  • 5. Data: 2006-11-14 07:10:20
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz>

    "Cavallino" <k...@...pl> wrote in message

    > Nic nowego, co najwyżej wyegzekwują istniejące prawo.

    Hmm, a mozesz przytoczyc to obowiazujace prawo ?
    BTW co to jest ryzyko zwiazane z DG ? Czy jest to np. niepewnosc czy znajde
    nabywcow na moje towary/uslugi ?

    Daniel

  • 6. Data: 2006-11-14 07:48:36
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Mon, 13 Nov 2006 21:08:57 +0100, Paweł <p...@W...pl> pisze:

> [...]
    >gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Takie osoby będą
    >traktowane jak pracownicy lub zleceniobiorcy. Tym samym będą musiały

    Ryzyko związane z prowadzeniem działalności?

    Nie bardzo sobię wyobrażam, o jakie sytuacje chodzi. Kontekst
    sugeruje, że to normalna sprawa w przypadku działalnosci gospodarczej
    ale jedyny przykład jaki mi przychodzi do głowy to donos do US. Może
    ktoś potrafi domyślić się, co trzeba spełniać, żeby zaliczyć takie
    punkty?

    --
    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski

  • 7. Data: 2006-11-14 14:04:03
    Od: Harnaś <_...@w...pl_USUN_TO_>

    On Mon, 13 Nov 2006 21:08:57 +0100, Paweł <p...@W...pl> wrote:

> [...]
    >opłacać wyższe podatki i składki ZUS.
    ></cytat>
    >
    >Na stronie Ministerstwa Finansów ani słowa na ten temat.

    Myślę (i mam nadzieję), że nie zdążą tego dopracować. To wygląda na
    wstępną propozycję, za dużo wątpliwości co do tych definicji.
    A co jeśli część moich przychodów (umów) podpada pod taką definicję, a
    część nie - jestem przedsiębiorcą, czy nie jestem?

    Poza jak to często u nas bywa przepis jest tworzony pod kątem
    określonych sytuacji i celów, bez rozpatrzenia szerszego kontekstu i
    skutków. W skrócie chodzi o to, że sporo kasy budżet ma z podatku
    liniowego, więc jakiś biurokratyczny geniusz wymyśli ile to można
    więcej wyszarpać, jak się część tych ludzi z liniowego wyrzuci.

    --
    Harnaś

  • 8. Data: 2006-11-14 16:59:37
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz> napisał w wiadomości news:

    > Hmm, a mozesz przytoczyc to obowiazujace prawo ?

    Kodeks pracy i definicję umowy o pracę?

  • 9. Data: 2006-11-14 21:39:42
    Temat: Re: Samozatrudniajšcy stracš przywileje podatkowe - jak to wyglšda w praktyce?
    Od: "wrr" <w...@v...pl>

    Użytkownik "Harnaœ" <_...@w...pl_USUN_TO_> napisał w wiadomości
    > Poza jak to często u nas bywa przepis jest tworzony pod kątem
    > określonych sytuacji i celów, bez rozpatrzenia szerszego kontekstu i

    Cel jest jasny
    Złupić tych, którzy nie uciekną. Bandziorów i kolesiów robiących przekręty
    trudno karać.
    Politykierzy naobiecywali. Przystanki wiejskie dla Intercity pobudowali.
    Zamiast sobie odebrać przywileje złupią ludność.
    Urzędnikom pot z włosów łonowych spływa od ciężkiej pracy. Trzeba im kupić
    nowe lokale z wyposażeniem i zatrudnić więcej, zapłacić
    ZUS nie ma na świadczenia, ale na apartamenty i premie za iluzoryczne zyski
    ma.
    Niech ich szlag ...:-(

  • 10. Data: 2006-11-15 13:57:51
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <j...@4...com>,
    Harna? <_...@w...pl_USUN_TO_> wrote:

> [...]
    [ciach]

    > Myślę (i mam nadzieję), że nie zdążą tego dopracować. To wygląda na
    > wstępną propozycję, za dużo wątpliwości co do tych definicji.

    Nie bardzo wstępna. Jest już po senacie (21 poprawek, w innych miejscach
    niestety). Sprawozdanie komisji może być dziś na posiedzeniu sejmu.

    A dokładnie chodzi o dodanie zapisu:
    "Art. 5b. 1. Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się
    czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

    1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności
    oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie
    czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

    2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie
    wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

    3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego
    z prowadzoną działalnością.

    2. Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka
    niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej
    spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze
    źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3."

    Dla mnie cyrk na kółkach, który ewentualnie może zrobić krzywdę tylko
    zmuszonym do samozatrudnienia.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.