eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSkladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci › Re: Skladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci
    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Skladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci
    Date: Sat, 23 Nov 2002 09:45:50 +0100

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:armjuh$1f4$1@news.onet.pl...
    " Jak w KPiR wpisujesz to chyba jako koszt (czyli od przychodu) ?"

    Odp. Rozumiałem, że mówimy o zatrudnieniu na zasadzie umowy o pracę, a więc
    KPiR nie istnieje. W przypadku DG oczywiście problem nie istnieje (
    obowiązkowe, czy też nie - w koszty ; za wyjątkiem przypadków wskazanych w
    ustawie, np ubezpieczenia drogich samochodów osobowych).

    " Twierdzisz że jak jest zatrudniona "na etat" to jej nie wolno nawet w
    rozliczeniu rocznym ująć ?skoro takie obowiązkowe OC jest warunkiem
    uprawiania zawodu (przyjęcia do pracy i pewnie warunkiem pełnienia
    określonych funkcji) niezależnie czy "na etacie" czy prowadzi włąsna DG ?
    IMO, i jeden i drugi ma prawo to sobie odpisać."

    Odp. W przypadku wszelakich odpisów , czy to od podatku, czy to od dochodu
    istnieje zasada, że wolno tylko to, na co przepis (ustawa, rozporządzenie)
    zezwala. Gdyby ustawodawca chciał przyjąć, że wolno odpisać wszystko to, co
    jest obowiązkowe - taki zwrot umieściłby w tekście ustawy. Zwróć uwagę, że
    ze zbioru wielu świadczeń obowiązkowych ustawodawca wybrał i jednoznacznie
    wskazał tylko składki na rzecz organizacji. A zatem ograniczył możliwości
    odpisów tylko do owych wskazanych składek Inaczej : jeśli świadczenia
    obowiązkowe nazwiemy zbiorem "A", to składka obowiązkowa jest zawartym w tym
    zbiorze elementem "A1". Jeśli ustawodawca wskazuje ów element "A1", to czy
    możemy to wskazanie rozszerzyć na elementy A2, A3 ..... tylko z tego
    powodu, że wszystkie one zawierają się w zbiorze "A" ? Podkreślam, że mówię
    o "etacie" , gdzie ustawodawca wskazuje, co może pełnić funkcję quasi
    kosztu. Odmiennie niż w przypadku działalności gospodarczej, gdzie wskazanie
    owo dotyczy wydatków, które nie mogą być kosztem (oczywiście tutaj mówimy o
    "odpisie" od przychodu, a więc o koszcie).
    "Twierdzisz" - to może za silnie powiedziane. Lepiej będzie "moim zdaniem".
    Wydaje mi się, ze wolno mi tak postawić kwestię, jako że nie jestem
    profesjonalistą.
    Jeśli ktoś przekona mnie, że jest inaczej - będę się cieszył (wiedzy nigdy
    za wiele :-))).
    Pozdrawiam. A. Rządkowski