eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSkladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci › Re: Skladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci
    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Skladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci
    Date: Sat, 23 Nov 2002 14:08:51 +0100

    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:arnqp5$7o9$1@news.tpi.pl...
    "Jeżeli rzeczywiście istnieje obowiązek ubezpieczenia danego pracownika to
    wg mnie powinien to zrobić pracodawca."

    Sławku !
    Mam pewne wątpliwości. Takie ubezpieczenie jest integralnie związane z osobą
    pracownika, a nie z podmiotem go zatrudniającym. Chyba, że ubezpieczyciel w
    klauzuli warunków ubezpieczenia OC zawarł warunek stanowiący o ubezpieczeniu
    wyłącznie u danego pracodawcy, choć i tutaj sytuacja nie jest klarowna.
    Jeśli ubezpieczenie dotyczy wyłącznie pracownika, a więc skutkuje np po
    zmianie pracy (ubezpieczenie na okres roku kalendarzowego), wówczas
    rozważenia wymaga teza, czy nie jest to pozapłacowe świadczenie na rzecz
    pracownika. A jeśli tak, to czy mieści się ono w grupie świadczeń, które
    mogą być KUP (np świadczenia wynikające z przepisów BHP, układów zbiorowych
    itp) bez wystąpienia po stronie świadczeniobiorcy przychodu. Ale tutaj
    przepisy znów są dość konkretne i określają prawne źródło tych dopuszczonych
    do KUP świadczeń, a więc korelacje na zbiegu
    pracownik/świadczenie/pracodawca. Przykład : pracodawca na mocy przepisów
    BHP ma obowiązek dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie napoje chłodzące,
    jeśli temperatura przekracza ileś tam stopni. Dla pracodawcy koszt ich
    zakupu jest KUP bez wystąpienia przychodu po stronie pracownika, ale na mocy
    przepisu szczególnego - ustawa o podatku dochodowym. Jeżeli tego ostatniego
    przepisu by zabrakło - wówczas może to być KUP (np w umowie o pracę tak
    sobie ustalono), ale wówczas będzie to pozapłacowe świadczenie na rzecz
    pracownika i w większości przypadków opodatkowane. Tak mi się wydaje jako
    rzekłem.
    Pozdrawiam. Andrzej Rządkowski.