    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 23 Apr 2012 09:36:39 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Skladka rentowa do ZUS

    On Mon, 23 Apr 2012, Ajgor wrote:

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał
    >
    > Z ubezpieczycielem podpisuje umowe, i mam prawo wyboru ubezpieczyciela.
    > Z ZUS-em nigdy nic nie podpisywalem, i nikt mnie o zdanie nie pytal.
    > Wiec to nie to samo.

    Owszem, zgadza się.
    Ale już wymieniony "przymus samochodowy" również nie jest zupełnie
    dobrowolnym wyborem ubezpieczajacego się.
    Po prostu kolejny stopień, w którym państwo uznało że nie tylko musi
    się wtracic (bo można sobie wyobrazić system podobny do OC samochodowego),
    ale również pełnić rolę ubezpieczyciela.

    > A po za tym na logike wydaje mi sie, ze tak. Ubezpieczyciele tez powinni
    > zwracac skladki,
    > jesli nic sie w danym roku nie wydarzylo :) Bo niby czmu nie? Jest chociaz
    > JEDEN argument przeciw temu,

    Oczywiscie.
    Kumulacja kapitału na wahania statystyczne nie jest niczym dziwnym,
    przecież sami ubezpieczyciele ubezpieczaja się m.in. na takie okazje,
    że wystapi "dołek" z duża liczba zdarzeń.
    Model który przedstawiasz miałby rację bytu, jakby w razie większej
    niż oczekiwana liczba zdarzeń zgadzałbys się dopłacać do składki :P

    W przypadku rent tak własnie zreszta jest - tyle, że dopłaca się
    ewentualnie z worka pt. "podatki".

    > oprocz obowiazujacego prawa, i chciwosci? Skladka OC jest zabezpieczeniem na
    > wypadek, jesli spowoduje wypadek.
    > Zeby ubezpieczyciel mogl z moich pieniedzy pomoc mojej ofierze w naprawie
    > szkod, jakie spowodowalem.
    > A jesli nie spowodowalem zadnego wypadku

    To znaczy, godzisz się na składkę w wysokosci szkody, jeszcze do
    ustalenia czy maksymalnej, sredniej czy przeciętnej, tak?
    No, z niewielkim narzutem na koszty i zysk ubezpieczyciela, bo
    to inna sprawa :>

    pzdr, Gotfryd