  • 1. Data: 2002-03-19 16:07:22
    Temat: Sorry, do RYSZARDA G !!
    Od: "Kasia L." <k...@2...pl>

    jakiś czas temu pisałam na grupe z prośbą o pomoc w wyliczeniu wynagrodzenia
    za czas choroby pracownika... pomogłeś mi wtedy to obliczyć...ale mam
    problem.... bo w tym miesiącu mój pracownik jest znowu na zwolnieniu ale już
    10 dni a może i dłużej... a napisałeś mi osatanio:
    "> ale ( WAŻNE !!! ) musimy sprawdzić
    > podstawa do ubezpieczeń społecznych nie może być niższa niż najniższe
    > wynagrodzenie zmniejszone proporcjonalnie do ilości dni w danym
    > miesiącu
    >
    > 760 / 28 (dni lutego ) * ( 24 dni bez zwolnienia ) = 651,43 czyli
    > mniej niz 658,67 => jest ok".
    teraz według moich obliczeń przy 10 dniach zwolnienia w marcu, przy podsawie
    760 zł. brutto wychodzi mi że ta podstawa jest niższa... i co wtedy? Proszę
    o pomoc bo nie wiem jaką bedę musiała podstawę wziąć?
    Dzęki!!
    KAsia L.

  • 2. Data: 2002-03-20 09:51:04
    Temat: Re: Sorry, do RYSZARDA G !!
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Kasia L." <k...@2...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Proszę
    > o pomoc bo nie wiem jaką bedę musiała podstawę wziąć?

    Witaj
    Z przykrością muszę stwierdzić, że moja poprzednia odpowiedź po słowie
    WAŻNE w świetle aktualnej interpretacji ZUS jest nieprawidłowa.
    Obowiązywało to jakiś czas temu i nie udało mi się ustalić do kiedy
    taka interpretacja była.
    Przepraszam za niezamierzone wprowadzenie w błąd.
    W przypadku choroby NIE trzeba przeliczać podstawy wymiaru składek
    jako wynagrodzenia minimalnego proporcjonalnie do ilości dni w danym
    miesiącu.

    Przerobiłem ten temat ( także dla własnych potrzeb ) raz jeszcze i co
    znalazłem:
    Na oficjalnej stronie ZUS http://www.zus.pl/niusy/pyt002.htm stoi:
    <<cytuję:
    W jaki sposób należy ustalić podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia
    społeczne pracownikowi lub osobie prowadzącej działalność gospodarczą
    w przypadku pobierania zasiłku chorobowego lub rozpoczęcia pracy
    (działalności) w trakcie miesiąca?

    Konsekwencją ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia
    społeczne pracowników na podstawie przychodu, a więc faktycznego
    wynagrodzenia, jest rezygnacja z ustalania odrębnych zasad
    określających minimalną podstawę wymiaru składek oraz sposób jej
    zmniejszania, w przypadku gdy pracownik osiąga przychód tylko za część
    miesiąca. W takiej sytuacji stosuje się zasady wynikające z prawa
    pracy. W konsekwencji, jeżeli pracownik otrzymuje przychód stanowiący
    podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tylko za część
    miesiąca, a za część miesiąca otrzymuje np. zasiłek chorobowy, to nie
    mają do niego zastosowania zasady zmniejszania określone w art. 18
    ust. 9 i 10 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W tym przypadku
    płatnik zastosuje zasady obliczania wynagrodzenia za przepracowaną
    część miesiąca, określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki
    Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania
    wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia
    stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków
    wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w
    Kodeksie pracy (Dz.U. nr 62, poz. 289 z późn. zm.).

    Zasady zmniejszania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia
    społeczne, o których mowa w art. 18 ust. 9 i 10 ustawy o systemie
    ubezpieczeń społecznych, stosuje się do tych grup ubezpieczonych (w
    tym osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą), dla
    których została ustalona najniższa podstawa wymiaru składek, tj.:
    w przypadku gdy obowiązek ubezpieczeń emerytalnego i rentowych powstał
    lub ustał w trakcie miesiąca (art. 18 ust. 9),
    w przypadku niezdolności do pracy trwającej przez część miesiąca,
    jeżeli z tego tytułu ubezpieczony spełnia warunki do przyznania
    zasiłku chorobowego (art. 18 ust. 10 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia
    23.12.1999 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz
    niektórych innych ustaw - Dz.U. nr 110, poz. 1256. Przepis w tym
    brzmieniu obowiązuje od 30.12.1999 r.).
    <<koniec cytatu.

    Ale było w oryginale ustawy:
    <<cytuję
    USTAWA z dnia 13 października 1998 r.
    o systemie ubezpieczeń społecznych.(Dz. U. Nr 137, poz. 887)

    Art. 18.
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3, 8 i pkt 13-18
    stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem
    ust. 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 13.
    9. Za miesiąc, w którym nastąpiło odpowiednio objęcie ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi lub ich ustanie i jeżeli trwały one tylko
    przez część miesiąca, kwotę najniższej podstawy wymiaru składek
    zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc ją przez liczbę dni
    kalendarzowych tego miesiąca i mnożąc przez liczbę dni podlegania
    ubezpieczeniu.

    10. Zasady zmniejszenia najniższej podstawy wymiaru składek, o których
    mowa w ust. 9, stosuje się odpowiednio w przypadku pobierania przez
    część miesiąca zasiłków.
    << koniec cytatu

    <<cytuję
    USTAWA z dnia 23 grudnia 1999 r.
    o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych
    innych ustaw.(Dz. U. Nr 110, poz. 1256)
    "10. Zasady zmniejszania najniższej podstawy wymiaru składek, o
    których mowa w ust. 9, stosuje się odpowiednio w przypadku
    niezdolności do pracy trwającej przez część miesiąca, jeżeli z tego
    tytułu ubezpieczony spełnia warunki do przyznania zasiłku."
    <<koniec cytatu

    Dla przypomnienia:
    <<cytuję:
    rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej
[...]
    § 11. 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce
    miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca,
    jeżeli pracownik za pozostałą część tego miesiąca otrzymał
    wynagrodzenie określone w art. 92 Kodeksu pracy, miesięczną stawkę
    wynagrodzenia dzieli się przez 30 i otrzymaną kwotę mnoży przez liczbę
    dni nieobecności pracownika w pracy z powodu niezdolności do pracy
    wskutek choroby. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od
    wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku nieobecności
    pracownika w pracy, w okresie której pracownikowi przysługuje zasiłek
    przewidziany w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
    <<koniec cytatu.

    Wynika z tego, że podany przeze mnie sposób wyliczenia wynagrodzenia
    pracownika jest prawidłowy i nie trzeba porównywać go do wynagrodzenia
    przeliczonego wg ilości dni ubezpieczenia pracownika w danym miesiącu.

    Przeliczenie obowiązuje między innymi np. osobę prowadzącą działalność
    gospodarczą pobierającą zasiłek chorobowy.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 3. Data: 2002-03-20 17:14:04
    Od: "Kasia L." <k...@2...pl>

> [...]
    >
    > Przeliczenie obowiązuje między innymi np. osobę prowadzącą działalność
    > gospodarczą pobierającą zasiłek chorobowy.

    Ważne że nie ma błedu :)
    dzieki!!
    Kasia L.