    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 25 Aug 2012 10:08:27 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Spadek po mamie przekazałam synowi i co dalej?

    On Fri, 24 Aug 2012, JaMyszka wrote:

> [...]

    Primo, zaznaczam że nie widzę oryginalnego postu "witka" (pewnie
    dopiero idzie gdzieś między serwerami)

    > Że pozwolę sobie się dopytać :)
    > Chodzi o "zrzeczenie dziedziczenia". Bo, przyznaję to ze wstydem, pierwszy
    > raz spotykam się z tym pojęciem. Pamiętam dawny wątek na psp, gdzie
    > wątkotwórca chciał zabezpieczyć się przed spadkiem po ojcu, jeszcze za jego
    > życia. I w owym wątku była tylko mowa o odrzuceniu spadku i jego
    > konsekwencjach (jednoczesna cesja spadku na dzieci).
    > Czy zrzeczenie dziedziczenia można dokonać także po śmierci spadkodawcy?

    Nie.

    > Jeśli nie, to czy będzie ono uznane na 5 minut przed śmiercią, gdy
    > spadkodawca jest już nieprzytomny?

    Co to znaczy "uznane"?
    Zrzeczenie jest *umową*. Obie strony muszą wyrazić świadomą wolę.
    Bierzesz notariusza i on spisuje: "X oświadczył, że zrzeka się
    spadku po Y, w tym mieszkania, które otrzymałby w razie śmierci Y"
    (tak, to musi być umowa notarialna, 1049KC).

    > I dlaczego nie zaproponowałeś synowi @Kobiety zrzeczenia dziedziczenia po
    > ojcu? Przecież ono zabezpieczałoby go przed prawdopodobnymi długami
    > pijącego ojca - tak mi się wydaje.

    A skąd wiesz że ojciec nie wygra w totka?
    ;)
    To czego ew. wypadnie dopilnować, to odrzucenia spadku.

    pzdr, Gotfryd