    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sposób na uniknięcie VAT
    Date: Fri, 11 Aug 2006 08:58:27 +0200

    On Fri, 11 Aug 2006, PiotrB. wrote:

    > Mam rozumieć, że taka działalność jest jakoś podejrzana,
    > niezgodna z prawem?

    Ależ zgodna, zgodna.
    Podobnie jak np. zakupy na Cyprze albo wykonywania na rzecz spółki
    mającej tam siedzibę.
    Tyle, że dla niektórych przypadków (m.in. transakcji z podmiotami
    powiązanymi lub mającymi siedzibę w rajach podatkowych) przepisy
    przewidują szczególną formę kontroli wyceny - US ma prawo przyjść,
    powiedzeć że "cena jest nieadekwatna" i zastosować jedną z metod
    wyceny zapisanej w ustawie; nie jest tak że może zastosować "wycenę
    z kapelusza", ale jak znajdzie np. firmę która za podobnie nazwane
    usługi bierze istotnie różne wynagrodzenie to IMO może interweniować.

    > Wystawiamy sobie wzajemnie rachunki,

    ...a USowi ma prawo wyjść że "za niskie" (bądź na odwrót - "za wysokie").
    I może skorygować wartość przychodu (albo dla odmiany kosztu), oczywiście
    tylko po jednej stronie :> (no bo "ustalenie wartości decyzją" nie jest
    fakturą i nie stanowi podstawy żeby kontrahent miał prawo wrzucić wartość
    "ustalenia" w koszt).

    > obaj płacimy podatki itd..

    Np za niskie :P
    Oczywiście przepisy dotyczące podmiotów powiązanych mają w zasadzie
    przeciwdziałać "przepychaniu kosztów" - czyli np. takiego układu,
    że jedna firma na KPiR wrzuca wszelkie koszty a druga na ryczałcie
    cały zysk opodatkowuje niższym podatkiem.
    Ale... ale zastosowanie mogą mieć *zawsze*.
    Weź i przeczytaj art. 25 ustawy o podatku dochodowym i art. 32
    ustawy o VAT. "Organ podatkowy określa wysokość obrotu"... i tyle.

    > Co jest groźnego w tej "wycenie wobec podmiotow powiązanych"?

    Powiedz że nie widzisz??

    > czyli limitu nie ma podwójnego? czyli minus dla s.c.

    Chyba za trudne dla mnie jaką metodą wyciągasz wnioski.
    Mi wychodzi tak:
    - wspólnik A prowadzący DG ma limit "X"
    - wspólnik B prowadzący DG ma limit "X"
    - spółka S.C. ma osobny limit "X". Jak jest świeżo założona to oczywiście
    ma niższy limit "X razy współczynnik okresu prowadzonej sprzedaży".

    Gdzie widzisz "minus dla SC"?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)