    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprawdzenie ksiegowej ...
    Date: Fri, 15 Aug 2008 12:57:47 +0200

    Dnia Thu, 14 Aug 2008 23:50:06 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Ale zaliczkową, a nie dokumentującą zaistniałą SPRZEDAŻ.

    To ja mam jednak wątpliwość, mogę? ;>
    Bo faktura dokumentuje dostawę towarów lub usług, prawda?

    W art. 7 ust. 1 ustawy o ptu jest napisane tak:

    "Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
    przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel(...)"

    Czyli idąc tym tropem, towar niekoniecznie musi być wydany, by sprzedaż
    była dokonana. Prosty przykład - kupuję, płacę, nie odbieram, bo ... bo nie
    :)
    Przyjdę jutro.Rozumiem, że to co zakupiłam jest niejako depozytem u
    właściciela. Albo kupuję od kogoś, kto tego nie ma. Towar mój jest u
    dostawcy mojego kontrahenta i ja sobie nim rozporządzam, czyli nie chcę
    żeby mi go przywieziono już, ale za tydzień. Da się? IMO się da :)
    Wiem, wątkotwórca nie mówił, że odbiorca nie odebrał, tylko, że tego w dniu
    wystawienia faktury nie miał... Ale jak już to będzie miał, to nie może z
    tym zrobić niczego innego, bo ten towar, który przyszedł nie należy już do
    niego. MUSI go wydać właścicielowi.
    W sytuacji pełnej księgowości taka faktura, która nie ma ze sobą towaru to
    saldo na koncie rozliczenia zakupu: "towary w drodze". Sytuacja powszechnie
    znana.

    W podatku dochodowym (art. 14.1. ust.1 e): "za datę powstania przychodu
    uważa się (...) dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub
    wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi,nie później niż dzień:
    wystawienia faktury albo uregulowania należności."

    Czyli niekoniecznie błędem jest potraktowanie tej faktury jako
    dokumentującej dostawę, zakładając, że nabywca ma już prawo dysponować tym
    towarem jak właściciel.
    Pewnie moje doszukiwanie się w tym wszystkim jakiejś prawidłowości
    niekoniecznie jest właściwe, ale dlaczego by nie? Nawet nie za mocno się
    upierając? ;>

    A prowadzenie magazynu na kpir to IMO dowód na to, że życie się upraszcza,
    a nie komplikuje :)
    Wysoce usprawiedliwione i nawet powiedziałabym wskazane. Choćby dla lepszej
    kontroli zasobów - ułatwienie życia.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna