    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprawdzenie ksiegowej ...
    Date: Sat, 16 Aug 2008 23:32:53 +0200

    On Fri, 15 Aug 2008, Jagna wrote:

    > To ja mam jednak wątpliwość, mogę? ;>

    ...w domyśle: "a spróbuje któryś powiedzieć że nie" ;)

    > Bo faktura dokumentuje dostawę towarów lub usług, prawda?
    >
    > W art. 7 ust. 1 ustawy o ptu jest napisane tak:
    >
    > "Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
    > przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel(...)"
    >
    > Czyli idąc tym tropem, towar niekoniecznie musi być wydany, by sprzedaż
    > była dokonana. Prosty przykład - kupuję, płacę, nie odbieram, bo ... bo nie
    > :)

    Ale jak sama cytujesz, rozumienie sprzedaży dla VAT jest różne od
    rozumienia cywilnoprawnego.
    Usiłując rozgryźć co ustawodawca miał na myśli, zaglądamy dalej:
    _117.html

    Primo - mamy do przeczytania cały dział o posiadaniu.
    A do tego:
    +++
    Art. 155
    § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowišzujšca
    do przeniesienia własnoœci rzeczy co do tożsamoœci oznaczonej [...]
    [...]
    § 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowišzujšcej do przeniesienia własnoœci
    sš rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia własnoœci
    potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy. To samo dotyczy
    wypadku, gdy przedmiotem umowy zobowišzujšcej do przeniesienia
    własnoœci sš rzeczy przyszłe.
    ---

    Czyli Twój koncept "rozporządzania jak właściciel" kwalifikuje się
    pod przypadek sprzedaży towaru z podanym numerem seryjnym tudzież
    innymi cechami jednoznacznie czyniący rzecz "oznaczoną".

    > Przyjdę jutro.

    ...a jak US przyjdzie dziś? ;)

    > Rozumiem, że to co zakupiłam jest niejako depozytem u właściciela.

    Problem jest gorszy: ten komu sprzedano ma coś "depozytem"
    u sprzedawcy, który ma to coś "depozytem"...

    > Albo kupuję od kogoś, kto tego nie ma. Towar mój jest u
    > dostawcy mojego kontrahenta i ja sobie nim rozporządzam, czyli nie chcę
    > żeby mi go przywieziono już, ale za tydzień. Da się? IMO się da :)

    Ale nie jest to DOSTAWA!

    pzdr, Gotfryd