    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprawdzenie ksiegowej ...
    Date: Wed, 20 Aug 2008 22:50:23 +0200

    Dnia Mon, 18 Aug 2008 06:32:05 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > On Sun, 17 Aug 2008, Jagna wrote:

    [...]
    > Tak, bo to jest "posiadanie".
    > W odróżnieniu od "własności" która definiuje prawny stan formalny,
    > posiadanie definiuje prawny stan faktyczny - posiadać można m.in.
    > sprzecznie z prawem (kradzież dla przykładu).
    >
    > W myśl KC - nie :)
    > Przeniesienie własności nie nastąpiło i basta.

    a ja tak lubię mieć rację :/
    :)
    Ok, jestem skłonna przyznać, że Twoje wyjaśnienia, jak zwykle (prawie),
    przekonują mnie do Twojego zdania.
    Ale... (no co? ;>)
    ale co powiesz na to:

    Umowa sprzedaży została zawarta, faktura wystawiona, ale ciągle jeszcze
    brak obowiązku podatkowego, bo towar nie wydany. Dobrze kombinuję?

    Bo zawarcie umowy sprzedaży to zgodnie z Twoją opinią niekoniecznie
    dostawa. Nie negowałeś samego faktu zawarcia umowy, prawda?

    No ale dalej:
    kiedy powstaje obowiązek podatkowy, czyli ta dostawa, gdy w transakcji
    dostarczenia towaru bierze udział zewnętrzny przewoźnik?
    I czy będzie miało znaczenie to, czy przewoźnik jest nabywcy, czy
    sprzedającego?
    Mam swoją teorię, bo jakże by inaczej, ale pewna nie jestem, bo jakby sobie
    tak wziąć pod uwagę to, kto ponosi ryzyko przy transporcie,czyli gdy towary
    ulegną uszkodzeniu, stracie, to w przypadku transportu nabywcy, on ma prawo
    do odszkodowania, on jest więc właścicielem towaru. Stąd IMO wydanie towaru
    przewoźnikowi nabywcy (zewnętrznemu) jest momentem dostawy, tak?

    A w przypadku transportu zewnęrznego opłacanego przez dostawcę, momentem
    przeniesienia własności będzie odebranie go przez właściwego nabywcę.
    Bo jak towar po drodze się straci, to mimo wystawionej faktury, do
    sprzedaży nie doszło i nie jest to dokument stwierdzający powstanie
    obowiązku podatkowego, czyli co? Korygującej nie wystawiamy, bo ta pierwsza
    nie była skuteczna?

    Być może wywarzam drzwi otwarte, ale co tam ;p

    > wKF: mogę być niedostępny na newsach przez parę dni, uprzedzam na wypadek
    > jakby dyskusja się rozwinęła i ktoś mnie imiennie atakował ;)

    a tam zaraz "atakował"... ;)
    może nękał, gnębił, męczył, ale atakował...? nieeeee..... :))

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna