  • 21. Data: 2010-07-16 15:00:16
    Temat: Re: Sprzedaż pracownikom bez marży
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Dlaczego myślisz, że musiałby udowodnić?

    Dlatego, że nie żyjemy w dżungli?

    > W sprawach podatkowych to raczej podatnik musi wykazać, że nie jest
    > wielbłądem.

    To nie do końca tak jak piszesz.
    Owszem, US może się np. przyczepić, że dana faktura nie może być wg niego
    KUP'em i dopiero Ty musisz wykazać i udowodnić, że KUP'em jest, bo tamto i
    siamto (oni mogą się oczywiście nie zgodzić i wówczas zostaje sąd). Albo
    napiszą Ci, że zapłaciłeś za mało VAT i Ty musisz udowodnić, że przelałeś
    odpowiednią kwotę.
    Ale sytuacja, gdy przychodzi smutny pan z UKSu i twierdzi, że wg niego
    część towaru sprzedaję pod stołem, nie mając na to oczywiście kompletnie
    żadnych dowodów, po czym dowala mi karę, należy do urban legends. Naprawdę.

    > Ważne jest, żebyś sobie zdawał z tego sprawę, bo najwyraźniej opierasz
    > się
    > o zasadę, że dotychczas się nie czepiali, to znaczy, że jest OK.

    Skoro widzieli (kontrole) i nie stwierdzili, że łamię prawo, to chyba
    logiczne jest, że nie stwierdzą tego następnym razem.
    Oczywiście, w każdej branży są debile i oczywiście, że może się zdarzyć, że
    jeden urzędas powie A, a drugi B, ale tak czy owak mam protokoły z kilku
    kontroli i mogą sobie w ew. dwuznacznej sytuacji sami do gardeł skoczyć.
    Zresztą raz tak nawet miałem, gdy pewna pani podczas krzyżówki przyczepiła
    się faktur z 0% VAT, ale gdy jej pokazałem, że dokładnie rok temu,
    dokładnie te same faktury były sprawdzane przez dokładnie ten sam US, tylko
    inną panią, i pomimo pewnych wątpliwości ze strony US wszystko okazało się
    w ostateczności jak najbardziej w porządku, to kontrolerka powiedziała
    jedynie "acha, no to zmienia postać rzeczy" i sprawa się skończyła.

    > Jakby dobrze poszperać, to odpowiednio twórczy umysł coś by znalazł w
    > przepisach na każdą operację (coś w rodzaju zasady działania sowieckiej
    > prokuratury)

    Tak, dajcie mi człowieka, a znajdę na niego paragraf ;-)
    Tyle, że popadanie w absurdy w obawie, że US może się przyczepić jest po
    prostu chore.

  • 22. Data: 2010-07-16 15:24:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Krzysztof wrote:

> [...]
    > niego KUP'em i dopiero Ty musisz wykazać i udowodnić, że KUP'em jest,
    > bo tamto i siamto (oni mogą się oczywiście nie zgodzić i wówczas

    Tak własnie jest do końca i nie potrzebna dżungla do tego.

> [...]
    > część towaru sprzedaję pod stołem, nie mając na to oczywiście
    > kompletnie żadnych dowodów, po czym dowala mi karę, należy do urban

    Urban, nie urban - mało to firm, które były w porządku, ale
    jakos nie dały sobie z fiskusem rady?

    > Skoro widzieli (kontrole) i nie stwierdzili, że łamię prawo, to chyba
    > logiczne jest, że nie stwierdzą tego następnym razem.

    To akurat z logiką nie ma nic wspólnego, bo u mnie też każda kolejna
    kontrola
    stwierdzała sobie co innego.

> [...]
    > jak najbardziej w porządku, to kontrolerka powiedziała jedynie "acha,
    > no to zmienia postać rzeczy" i sprawa się skończyła.

    Pewnie jej się nie chciało, albo miałeś za małe kwoty do wywalczenia :-)

    > Tak, dajcie mi człowieka, a znajdę na niego paragraf ;-)
    > Tyle, że popadanie w absurdy w obawie, że US może się przyczepić jest
    > po prostu chore.

    Nie chodzi o popadanie w absurdy, ale o samą świadomość.
    Już w pierwszym poście Liwiusz pisał, że taka sprzedaż
    jest w jakiś sposób podejrzana (może bezpodstawnie)
    tak jak zakup okazyjny czegoś za pół ceny itd
    Ja nie wiem na tę chwilę (nie chce mi się sprawdzać) czy to niesie jakieś
    ryzyko,
    ale z pewnoscią przekopałbym sieć w poszukiwaniu
    sladów tematu .W koncu Gizayer nie bez powodu widzi jakiś problem.

  • 23. Data: 2010-07-16 15:47:57
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Urban, nie urban - mało to firm, które były w porządku, ale
    > jakos nie dały sobie z fiskusem rady?

    Ale znasz te wszystkie sprawy dokładnie, czy tylko z mediów?
    Bo media na kształt Radia Erewań lubią upiększać i zniekształcać. I tak,
    jak słynna była sprawa faceta, któremu dowalili VAT za rozdawania chleba,
    tak się w rzeczywistości okazało, że dowalili, a zupełnie nie z tego
    powodu. Ale kto będzie czytał gazety bez odrobiny sensacji ;-)
    Zgadzam się, że urzędasy to w dużej ilości przypadków plaga, którą należy
    tępić, że zdarzają się błędy nie do wybaczenia, na skutek których firma
    pada, ale naprawdę nie popadajmy w przesadę. Wracając do tematu - nie ma
    takiej możliwości_umocowanej_prawnie_, by kontroler wpadł do Ciebie z
    informacją, że robisz przekręty i tylko na tej podstawie nałożył na Ciebie
    karę. Może to podejrzewać, może w związku z tym przeprowadzić kontrolę,
    może w końcu znaleźć dowody, przytoczyć relacje świadków - wtedy owszem,
    pozostaje Ci się bronić. Ale gdy tych dowodów nie ma, nie wolno mu, bo
    jest to niezgodne z prawem, oczekiwać od Ciebie udowodnienia a priori, że
    nie sprzedajesz towaru na lewo.

    > Pewnie jej się nie chciało, albo miałeś za małe kwoty do wywalczenia :-)

    Kwoty były bardzo atrakcyjne (stąd zresztą pierwsza kontrola), tyle tylko,
    że podważanie własnych "wyroków" świadczyłoby jedynie o wyjątkowej
    indolencji umysłowej urzędu. Gdyby pani próbowała podważyć protokół z
    poprzedniej kontroli tego samego urzędu, to najpierw wyśmiałbym ją, a potem
    złożył na nią skargę. Na szczęście okazała się normalną i kompetentną
    urzędniczką :)

    > Nie chodzi o popadanie w absurdy, ale o samą świadomość.
    > Już w pierwszym poście Liwiusz pisał, że taka sprzedaż
    > jest w jakiś sposób podejrzana (może bezpodstawnie)
    > tak jak zakup okazyjny czegoś za pół ceny itd

    Tak, tak, u nas w Polsce dosłownie wszystko jest podejrzane.
    Bezinteresowanie pomożesz człowiekowi - najpewniej masz w tym jakiś interes
    i to w dodatku szemrany.
    Uśmiechniesz się do sąsiadki - masz niecne zamiary. Zagadniesz kogoś na
    ulicy - z pewnością chcesz go okraść.
    W końcu sprzedajesz używany samochód za 1 zł - jak nic robisz przekręty.
    Chore to i tyle, dlatego właśnie piszę, by nie popadać w absurdy i nie
    trząść portkami ze strachu dla zasady.

    > Ja nie wiem na tę chwilę (nie chce mi się sprawdzać) czy to niesie jakieś
    > ryzyko, ale z pewnoscią przekopałbym sieć w poszukiwaniu
    > sladów tematu. W koncu Gizayer nie bez powodu widzi jakiś problem.

    Może po prostu nie miał z tym wcześniej do czynienia.
    Akurat odsprzedaż towarów handlowych pracownikom po cenach nabycia czy
    wytworzenia, bez marży czy w cenach konkurencyjnych, hurtowych itp. to
    normalna praktyka w wielu zakładach pracy.

    Pozdrawiam
    K.

  • 24. Data: 2010-07-16 15:48:09
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał

    > W szczegóły się nie zagłębiałem, ale tu masz przykładowe rozporządzenie:
    > http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU2009160
    1267&min=1

    Dzięki za link.
    A co w sytuacji sprzedaży bez marży podmiotom niepowiązanym?

  • 25. Data: 2010-07-16 16:21:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Krzysztof wrote:

    > Ale znasz te wszystkie sprawy dokładnie, czy tylko z mediów?

    Wystarczająco dokładnie czytam, żeby odrożniać kantującego na kasie
    piekarza od choćby lokalnej dla mnie, a znanej ogólnie sprawy JTT

    > Ale gdy tych dowodów nie ma, nie wolno mu, bo jest to niezgodne z
    > prawem, oczekiwać od Ciebie udowodnienia a priori, że nie sprzedajesz
    > towaru na lewo.

    Ale z tych innych spraw (choćby tych, w których obecnie
    przedsiębiorcy występują z roszczeniami wobec skarbu państwa, więc
    można uznać, że jednak dostali po głowach bezpodstawnie)
    nie wyciągasz żadnych wniosków?

> [...]
    > protokół z poprzedniej kontroli tego samego urzędu, to najpierw
    > wyśmiałbym ją, a potem złożył na nią skargę. Na szczęście okazała się

    To tylko gdybanie. Mogło byc sto innych
    powodów nie mających z logika ani indolencją umysłową urządu nic wspólnego.
    Spójrz na ZUS: jednego dnia wystawiają mi kwit o niezaleganiu,
    a miesiąc później stwiedzają, że zalegam 11tys skadki zdrowotnej.

> [...]
    > wytworzenia, bez marży czy w cenach konkurencyjnych, hurtowych itp. to
    > normalna praktyka w wielu zakładach pracy.

    Wszystko jest normalną praktyką, dopóki ktos nie wpadnie na pomysł,
    że można by to opodatkować. Wiele razy były tu dyskusje o przeprowadzaniu
    przysłowiowej staruszki przez jezdnię czy skopaniu ogródka uroczej sąsiadce
    i możliwych tego konsekwencjach podatkowych.
    Nikt nie każe Ci się bać i trząść portkami, warto wiedzieć.

  • 26. Data: 2010-07-16 16:21:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-07-2010 o 17:48:09 Krzysztof <k...@i...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał

    1267&min=1

    > Dzięki za link.
    > A co w sytuacji sprzedaży bez marży podmiotom niepowiązanym?

    Pewnie nic, bo trzeba wykazać np. fikcyjność transakcji, obejście prawa
    etc.
    A jeśli transakcje były faktycznie zawarte, to chyba wszystko ok.

    --
    Tomek

  • 27. Data: 2010-07-16 16:29:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    cef pisze:

    > Wszystko jest normalną praktyką, dopóki ktos nie wpadnie na pomysł,
    > że można by to opodatkować.

    Chociażby niedawna sprawa abonamentów medycznych.

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2010-07-16 16:55:15
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Liwiusz w <news:i1q1e1$538$1@news.onet.pl>:

    > Chociażby niedawna sprawa abonamentów medycznych.

    Ależ ona nie jest niedawana, OIDP to w okolicach 2006 było głośno --
    niedawno, z powodu sezonu ogórkowego, znowu media zaczęły o tym "mówić"

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 29. Data: 2010-07-16 17:34:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-16 18:55, 'Tom N' wrote:

    > Ależ ona nie jest niedawana, OIDP to w okolicach 2006 było głośno --
    > niedawno, z powodu sezonu ogórkowego, znowu media zaczęły o tym "mówić"

    Ale teraz jest już wyrok SN w siedmioosobowym składzie.

    Co w szczególności oznacza że jest wiążący we wszystkich sprawach
    dotyczących opodatkowania abonamentów medycznych.

    Piotrek

  • 30. Data: 2010-07-16 17:37:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-16 19:34, Piotrek wrote:

    > Ale teraz jest już wyrok SN w siedmioosobowym składzie.

    Autopoprawka, nie wyrok tylko uchwała.

    Click --> http://tinyurl.com/abonament-medyczny

    Piotrek