  • 31. Data: 2010-07-16 19:52:52
    Temat: Re: Sprzedaż pracownikom bez marży
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Ale z tych innych spraw (choćby tych, w których obecnie
    > przedsiębiorcy występują z roszczeniami wobec skarbu państwa, więc
    > można uznać, że jednak dostali po głowach bezpodstawnie)
    > nie wyciągasz żadnych wniosków?

    A jakie wnioski Ty wyciągasz z historii typu "policjant niechcący
    zastrzelił przechodnia", "sanepid niesłusznie wlepił mandat" albo "sędzia
    skazał niewinnego człowieka"?
    Bo ja jedynie takie, że ludzie nie są nieomylni, ale to nie znaczy, że mam
    się bać urzędu skarbowego na wszelki wypadek, a obok komisariatu
    przechodzić na paluszkach, bo różnie to bywa :)
    Miałem kiedyś księgową, która przy najmniejszych pierdołach trzęsła portami
    na zasadzie "Oj może lepiej tak tego nie robić, bo z urzędami to różnie
    bywa", choć sytuacja ewidentnie nie wykraczała poza prawo. No do ~rwy nędzy
    z takim podejściem do życia i biznesu, to najlepiej od razu się powiesić.
    Nie wiem, może dlatego tak mówię, że mam sporo kontroli za sobą i albo
    kontrolerzy okazywali się po prostu kompetentni, a przy tym życzliwi i
    pomocni, albo wręcz przeciwnie - byli na tyle głupi, że udawało mi się
    zabić ich zarzuty kilkoma argumentami popartymi odpowiednimi artykułami.

    > To tylko gdybanie. Mogło byc sto innych
    > powodów nie mających z logika ani indolencją umysłową urządu nic
    > wspólnego.
    > Spójrz na ZUS: jednego dnia wystawiają mi kwit o niezaleganiu,
    > a miesiąc później stwiedzają, że zalegam 11tys skadki zdrowotnej.

    No ale co w związku z tym? Niech sobie wymyślają co im tylko przyjdzie do
    głowy - w przypadku, gdy wszystko jest w porządku, mam czyste księgi,
    działam zgodnie z przepisami i nie robię żadnych przewałów, mogą się
    skręcić i nic im z tego nie wyjdzie.
    (notabene miałem identyczny przypadek - wystarczyła awantura na wyższym
    szczeblu niż panienka z okienka i jakoś szybko doszli do tego, gdzie
    zrobili błąd)

    > Wszystko jest normalną praktyką, dopóki ktos nie wpadnie na pomysł,
    > że można by to opodatkować.

    Nie ma czegoś takiego, że "ktoś wpadnie na pomysł", mimo, że przepisy jasno
    określają, jak to powinno wyglądać.
    Zawsze zresztą w wątpliwych sprawach można sobie załatwić pisemną
    interpretację z Izby Skarbowej i takim dupochronem posługiwać się w
    sytuacji, gdy ktoś z lokalnego US zamierza się przychrzanić. Plus stała
    współpraca z jakimś biurem doradctwa podatkowego.

    Pozdrawiam
    K.

  • 32. Data: 2010-07-16 19:55:27
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Chociażby niedawna sprawa abonamentów medycznych.

    Ale tu nie ma sytuacji, że "ktoś wpadł na pomysł", ponieważ obowiązek
    opodatkowania abonamentów istnieje "od zawsze".

    Pozdrawiam
    K.

  • 33. Data: 2010-07-16 20:43:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Krzysztof wrote:

> [...]
    > Bo ja jedynie takie, że ludzie nie są nieomylni, ale to nie znaczy,
    > że mam się bać urzędu skarbowego na wszelki wypadek

    To nie są zupełnie identyczne historie, ale skoro tylko taki wyciągasz
    wniosek,
    że to jedynie kwestia przypadku, to trudno. Skoro wszystko było tak jasno w
    prawie opisane,
    to dlaczego sprawy oparły się o Sąd Najwyższy?

> [...]
    > byli na tyle głupi, że udawało mi się zabić ich zarzuty kilkoma
    > argumentami popartymi odpowiednimi artykułami.

    No cóż, jeśli chodzi o podejście do biznesu, to nie jestem reprezentatywny
    (raczej pesymista) ale jeśli chodzi o kontrole z US, to raptem było ich
    kilka
    (kontroli, a nie czynności sprawdzających) i mam raczej pozytywne
    nastawienie.
    Również byli mili i udało mi się skierować ich zainteresowania na bezpieczne
    dla mnie rejony.
    Od samego początku zajmowałem się eksportem i pamiętam różne dziwactwa ze
    strony US
    przy wnioskach o zwroty VAT. Mnie nie zdziwi fakt jakiegoś durnego
    opodatkowania,
    a dla Ciebie to może być szok i jeszcze dostaniesz zawału :-)

> [...]
    > czyste księgi, działam zgodnie z przepisami i nie robię żadnych
    > przewałów, mogą się skręcić i nic im z tego nie wyjdzie.

    Dopóki jesteś płotką to tak. Teorie spiskowe wracają do łask :-)

    > Nie ma czegoś takiego, że "ktoś wpadnie na pomysł", mimo, że przepisy
    > jasno określają, jak to powinno wyglądać.

    Mamy same jasne przepisy a baza interpretacji na stronie MF
    jest kompletnie pusta? Każda taka sprawa, to jakaś tam z jednej strony
    pomyłka, a z drugiej jakiś dramat.

  • 34. Data: 2010-07-16 20:55:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Każda taka sprawa, to jakaś tam z jednej strony
    > pomyłka, a z drugiej jakiś dramat.

    Oczywiście nie chodzi o sprawy typu "czy mogę odliczyć zmywarkę"
    tylko raczej te z gatunku np
    "podatnik opodatkował to na 0%, a wg nas powinno być22%"

  • 35. Data: 2010-07-16 21:32:51
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > To nie są zupełnie identyczne historie,

    Identyczne nie. Analogiczne :)

    > ale skoro tylko taki wyciągasz wniosek, że to jedynie kwestia przypadku,
    > to trudno.

    Nie tyle kwestia przypadku, ile braku kompetencji i wiedzy u ludzi w jakiś
    sposób mający nad nami władzę.

    > a dla Ciebie to może być szok i jeszcze dostaniesz zawału :-)

    Może nie będzie tak źle ;-)
    Uważam, niebezpodstawnie zresztą, że trzeba albo mieć wyjątkowego pecha
    albo naprawdę bardzo mocno zaleźć za skórę USowi, żeby się namolnie i
    złośliwie przyczepili do jakiejś pierdoły. Przy założeniu oczywiście, że
    się nie robi żadnych przekrętów, a popełnione błędy wynikają jedynie z
    niewiedzy czy braku świadomości.

    BTW - na mojej pierwszej kontroli (raptem kilkanaście miesiący po
    rozpoczęciu działalności) był ponury typ w typie Leona Zawodowca, który
    ostatecznie okazał się być naprawdę miłym facetem. Rozbroił mnie
    całkowicie, gdy przeglądając umowy-zlecenia zauważył na jednej z nich brak
    podpisu zleceniobiorcy i powiedział tylko "Nie wiem, jak to zrobicie, ale
    jak przyjdę jutro, to podpis ma być". A na sam koniec, po podpisaniu
    protokołu ziewnął tylko i orzekł, że jeszcze się musimy sporo poduczyć, bo
    mamy pełno niedociągnięć i błędów, przy czym UKS się takimi pierdołami nie
    zajmuje, bo kasy z tego żadnej nie ma i tylko czas się marnuje ;-)
    Generalnie luzak i żartowniś - wszystkim życzę takich kontrolerów ;-)

    > Dopóki jesteś płotką to tak. Teorie spiskowe wracają do łask :-)

    Hmm... chyba nie rozumiem :)

    > Mamy same jasne przepisy a baza interpretacji na stronie MF
    > jest kompletnie pusta? Każda taka sprawa, to jakaś tam z jednej strony
    > pomyłka, a z drugiej jakiś dramat.

    Dlatego mówię - w sprawach wyjątkowo niejasnych najlepiej prosić o
    interpretację Izbę Skarbową. Ja z tego skorzystałem na wszelki wypadek w
    zeszłym roku, gdy ETS wydał wyrok w sprawie odliczania VAT od paliwa do
    samochodów służbowych, bo chciałem złożyć korektę za wcześniejsze lata.
    Ponieważ w samym USie dosłownie nikt - nawet kierowniczka referatu VAT -
    nie wiedział, czy taką korektę mogę złożyć bez żadnych konsekwencji, a moja
    księgowa spanikowała, to skierowałem pytanie do IS i dostałem odpowiedź
    (pozytywną na szczęście ;-)

    Pozdrawiam
    K.

  • 36. Data: 2010-07-16 21:37:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof pisze:

    > moja księgowa spanikowała, to skierowałem pytanie do IS i dostałem
    > odpowiedź (pozytywną na szczęście ;-)

    Czyżbyś miał wątpliwości w interpretacji jasnego i logicznego
    przepisu? ;)

    --
    Liwiusz

  • 37. Data: 2010-07-16 21:56:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Krzysztof wrote:

    > Hmm... chyba nie rozumiem :)

    Postaw się w sytuacji tych "przypadkowo" skrzywdzonych.
    Przecież oni nie robili żadnych przekrętów, papiery mieli w porządku,
    rzetelnie płacili podatki, mieli czyste księgi, działali zgodnie z
    przepisami,
    nie robili żadnych przewałów.
    US mógł jak sam piszesz
    "się skręcić i nic by im z tego nie wyszło", a jednak postępowanie było,
    urząd nie ustąpił, choć praktycznie nic nie miał i doprowadził firmę do
    upadku.
    Napisałem, ze teorie spiskowe wracają do łask, bo brak dowodów, a mam tylko
    dziwne uczucie,
    że tym upadkiem w wielu przypadkach był ktoś jednak zainteresowany.

    > Dlatego mówię - w sprawach wyjątkowo niejasnych najlepiej prosić o
    > interpretację Izbę Skarbową.

    Jak wiesz, że jest niejasna, to tak. Gorzej jak się dowiesz,
    że jest niejasna po kilku latach.

    > Ponieważ w samym USie dosłownie nikt - nawet
    > kierowniczka referatu VAT - nie wiedział

    Takie jest przejrzyste prawo. Nie mówię, żeby zaraz się bać i wieszać z
    rozpaczy
    ale warto sobie zdawać sprawę z tego, że z byle czego moze się zrobić
    problem.

  • 38. Data: 2010-07-16 22:06:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jul 2010, Krzysztof wrote:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Jakiego typu są to problemy?

    Przejrzyj archiwa .podatki na okoliczność hasła "nieuczciwa konkurencja".
    US potrafił się czepiać podatników bazując na tezie że "mają za małą
    marżę", i to w sposób bezsensowny (żądając aby marża była na poziomie
    "innych małych DG", a ignorując fakt że placówki gigantów *w okolicy*
    stosowały niższe ceny).

    Kwestię faktu iż chodzi o sprzedać pracownikom pomijam, bo wyjaśniono
    ("powiązanie").

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2010-07-16 22:07:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jul 2010, Gizayer wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy można swoim pracownikom sprzedawać towar ze sklepu bez marży czyli po
    > cenie nabycia?
    > Towar jest pełnowartościowy, nie zalega na magazynie i zazwyczaj byłby
    > sprowadzany
    > pod zamówienie pracownika.
    > Taki bonus.
    > Można tak robić?

    Nie pamiętam czy pisałem - jako część wynagrodzenia, czy jako "transakcję
    luzem"?
    IMHO - pierwsze oczywiście tak. Drugie... drugie już omówiono ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2010-07-16 22:11:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    cef pisze:

    > Napisałem, ze teorie spiskowe wracają do łask, bo brak dowodów, a mam
    > tylko dziwne uczucie,
    > że tym upadkiem w wielu przypadkach był ktoś jednak zainteresowany.

    Kluska nie raz publicznie mówił, że za jego nękaniami stały służby
    specjalne, i za łapówkę obiecywały ukręcenie sprawy. Na jego szczęście
    macki mafii (legalnej, państwowej) nie sięgały aż tak wysoko i udało mu
    się uniewinnić w najwyższej instancji.

    --
    Liwiusz