  • 1. Data: 2010-07-13 17:34:07
    Temat: Założenie DG i Spis z Natury
    Od: " vax" <m...@g...pl>

    Jestem w trakcie zakładania działalności gospodarczej która będzie polegała na
    tworzeniu programów na telefony komórkowe i licencjonowaniu ich (sprzedaży)
    przez sklepy internetowe. Zamierzam prowadzic kpir i rozliczac sie na zasadach
    ogolnych. Część programów które zamierzam sprzedawać utworzyłem jeszcze przed
    rejestracją działalności (np. jeden program tworzyłem 2 lata w prywatnym
    czasie). W moim rozumieniu są to towary handlowe. Ponieważ na początku
    działalności należy zrobić spis z natury, powinienm ująć w nim towary
    handlowe, czyli jak rozumiem powinienem w spisie ująć te programy które
    utworzyłem przed założeniem działalności lub które są w trakcie tworzenia. W
    jaki sposób powinienem je zewidencjonować? Jak wycenić te programy (np. czas
    spędzony na pisaniu programu razy kwota za godzine)? Czy ma znaczenie to że
    część programów jest nie skończona? Czy może wogóle nie wpisywać tych
    programów do początkowego spisu z natury ponieważ sam je wytworzyłem?

  • 2. Data: 2010-07-13 17:50:31
    Temat: Re: Założenie DG i Spis z Natury
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-13 19:34, vax wrote:
> [...]
    > część programów jest nie skończona? Czy może wogóle nie wpisywać tych
    > programów do początkowego spisu z natury ponieważ sam je wytworzyłem?

    Jeśli ten software napisałeś samodzielnie, to przychody z MPA będą Twoim
    przychodem osobistym a nie przychodem z DG.

    Przeczytaj sobie wątki na temat MPA (majątkowych praw autorskich), na
    przykład taki z 50% w subject.

    Były też na ten temat interpretacje indywidualne i wyroki sądowe.

    Google Twoim przyjacielem ...

    Piotrek

  • 3. Data: 2010-07-13 19:00:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-07-2010 o 19:50:31 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    > przykład taki z 50% w subject.
    >
    > Były też na ten temat interpretacje indywidualne i wyroki sądowe.

    Dodajmy jeszcze że potraktowanie tego jako towary handlowe i umieszczenie
    w spisie z natury to nieporozumienie.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-07-13 19:02:45
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-07-2010 o 19:34:07 vax <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > część programów jest nie skończona? Czy może wogóle nie wpisywać tych
    > programów do początkowego spisu z natury ponieważ sam je wytworzyłem?

    Generalnie to jest to śliski temat, zwłaszcza gdy zaczniesz korzystać
    z dodatkowej mocy przerobowej w postaci podwykowawców - wtedy pojawi się
    kwestia nabycia wartości niematerialnych i związane z tym kwiatki.
    A przepisy niestety zostały napisane dla kiosków z warzywami :)

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-07-13 19:53:59
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 13-07-2010 19:34, vax pisze:
    > Jestem w trakcie zakładania działalności gospodarczej która będzie polegała na
    > tworzeniu programów na telefony komórkowe i licencjonowaniu ich (sprzedaży)
    > przez sklepy internetowe.

    Czy przez tworzenie i licencjonowanie rozumiesz:
    1) Tłoczenie (wypalenie?) płytki, wydruk instrukcji, pakowanie i
    dostarczenie tego do sklepu oraz licencjonowanie
    czy
    2) Samo udzielanie licencji na użytkowanie programu

    Oczywiście w uproszczeniu ale chodzi mi o zasadę.

> [...]
    > rejestracją działalności (np. jeden program tworzyłem 2 lata w prywatnym
    > czasie). W moim rozumieniu są to towary handlowe.

    To zależy od odpowiedzi na pytanie powyżej.

> [...]
    > utworzyłem przed założeniem działalności lub które są w trakcie tworzenia. W
    > jaki sposób powinienem je zewidencjonować?

    Program "w pudełku" (a raczej płytka+druki+pudełko) będzie towarem
    podlegającym ewidencjonowaniu wynikającym ze spisu z natury.
    Tzw. "licencje" nie. Nie możesz ewidencjonować czegoś czego jeszcze nie ma.

    > Jak wycenić te programy (np. czas
    > spędzony na pisaniu programu razy kwota za godzine)?

    (Koszt zakupu płytek+koszt tłoczenia+koszt zakupu papieru+koszt
    drukowania+koszt zakupu kartoników+koszt nadruku na kartonikach+koszt
    wynajęcia pracownika do pakowania+koszt zawiezienia tego do sklepu+ilość
    godzin spędzonych na napisanie programu * (razy) bez kozery pińcet /
    (podzielić przez) ilość egzemplarzy ) + (plus) 20%
    albo lepiej + (plus) 30% bo 10% będziesz musiał przeznaczyć na
    wynagrodzenie dla księgowego albo księgowej

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2010-07-13 20:33:52
    Od: "vax" <m...@g...pl>

    Dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
    Doprecyzowanie:
    Programy będą sprzedawane jedynie w formie elektronicznej (czyli
    licencjonowane), np w sklepie: http://store.ovi.com/ ,
    http://www.handango.com/ itp.
    W grę wchodzi także sprzedaż miedzynarodowa (UE i poza UE).
    Nie zamierzam zatrudniać żadnych podwykonawaców, wszystko bedę robił sam.

  • 7. Data: 2010-07-13 21:27:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-13 22:33, vax wrote:
> [...]
    > W grę wchodzi także sprzedaż miedzynarodowa (UE i poza UE).
    > Nie zamierzam zatrudniać żadnych podwykonawaców, wszystko bedę robił sam.

    Czyli koszty związane z przygotowaniem "pudełka" też odpadają.

    W takim razie IMHO powinieneś się dobrze zastanowić czy aby na pewno
    chcesz zakładać DG, skoro przychód i tak będziesz miał osobisty.

    W związku z tym koszty (sprzęt, narzędzia, koszty eksploatacji, etc.)
    produkcji tego software które poniosłeś / będziesz ponosił niespecjalnie
    mogą być KUP w DG.

    Dobra wiadomość jest taka, że za to będziesz miał ryczałtowy 50% KUP z
    tegoż osobistego przychodu z MPA.

    Jako alternatywę masz tutaj "schwycenie się lewą ręką za prawe ucho" w
    postaci zbycia tych MPA do jakiejś zaufanej firmy i następnie, jak już
    ta firma dopisze jakiś (raczej istotny) kawałek kodu choćby Twoimi
    rękami, odkupienie MPA tym razem już na DG.

    Debilne? "A to Polska właśnie."

    Piotrek

  • 8. Data: 2010-07-14 10:58:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jul 2010, Piotrek wrote:

> [...]
    > produkcji tego software które poniosłeś / będziesz ponosił niespecjalnie mogą

    Pytanie jest o ew. VAT od wydatków - na sprzęt i narzędzia.
    Bo oczywiscie, z okazji oVATowania sprzedaży (rozumiem że sprzedaż będzie
    miała charakter "luzem", nie będzie więc nijak łapała się pod "umowy
    wykonywane osobiście") prawo do odliczania VAT będzie przysługiwało
    - definicja "DG w rozumieniu VAT" jest szersza niż "DG w rozumieniu PIT" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-07-14 12:33:53
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > wykonywane osobiście") prawo do odliczania VAT będzie przysługiwało
    > - definicja "DG w rozumieniu VAT" jest szersza niż "DG w rozumieniu PIT" :D

    No i jeszcze pytanie o "DG w rozumiwniu ZUS" :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 10. Data: 2010-07-14 12:36:37
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-07-2010 o 14:33:53 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

    > No i jeszcze pytanie o "DG w rozumiwniu ZUS" :)

    A także ustawy o odpadach i prawa dewizowego ;))

    --
    Tomek