  • 1. Data: 2004-09-07 06:28:11
    Temat: Udokumentowanie zakupu
    Od: "Wtorek" <a...@p...onet.pl>

    Prowadzę od niedawna DG.
    Trafił mi się klient na maszynę do obróbki drewna, którą mam od ponad 20
    lat.
    Na zakup tej maszyny nie mam żadnych "papierów". Nie jest ona też środkiem
    trwałym w mojej firmie, ani nie jest nawet używana od dobrych 10 lat. Klient
    chce koniecznie fakturę VAT.

    Mam pytanie: czy wolno mi sprzedać tę maszynę wystawiając fakturę VAT z
    mojej firmy, skoro nie mam jej "na stanie"? Księgowa proponowała umowę kupna
    sprzedaży, ale klient nie chce żadnej umowy tylko fakturę.

    Poradźcie coś, bo sprawa pilna.
    pozdrowienia
    J.

  • 2. Data: 2004-09-07 20:04:57
    Temat: Re: Udokumentowanie zakupu
    Od: "marlo" <g...@h...pl>

    Użytkownik "Wtorek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kupna
    > sprzedaży, ale klient nie chce żadnej umowy tylko fakturę.

    Zdaje się, że księgowa ma rację. Wg mnie jest to jedyna możliwośc sprzedaży
    maszyny. Faktury niestety nie możesz wystawić ponieważ maszyna nie jest
    zwiazana z Twoja firmą w żaden udokumentowany sposób (jesli sie myle to
    proszę o sprost.). Jesli Twojemu kontrahentowi zależy na fakturze sprzedaj
    mu uslugę za równowartośc tej maszyny. Chyba, że zależy mu na amortyzacji
    ST - to wtedy klapa.
    Pozdrawiam - Marcin

  • 3. Data: 2004-09-07 20:13:28
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "Wtorek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    A 20 lat temu był VAT ???
    Co mu po takiej fakturze VAT bez VATu , nawet gdybyś miał dokumentu zakupu
    owej maszyny?

  • 4. Data: 2004-09-07 20:16:57
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "Wtorek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Trafił mi się klient na maszynę do obróbki drewna, którą mam od ponad 20
    > lat.

    To twoja prywatna maszyna ??? "załatwiłeś" ją sobie dawno temu ???
    Jeśli tak to niech ją bierze na umowę, albo lepiej niech się wypcha.
    Nawet prywatnie nie za bardzo możesz ją sprzedać.

  • 5. Data: 2004-09-07 21:29:50
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <chl4uv$nfu$1@news.onet.pl>, SP9LWH wrote:

    > To twoja prywatna maszyna ??? "załatwiłeś" ją sobie dawno temu ???
    > Jeśli tak to niech ją bierze na umowę, albo lepiej niech się wypcha.

    A co na temat wciagniecia jej do srodkow firmy i sprzedania jutro ?
    VATu to tam sie nie naliczy bo nie bardzo jest jak, wiec sie i nie
    odliczy ale fakture wysttawic sie da.

    > Nawet prywatnie nie za bardzo możesz ją sprzedać.

    ???
    Ja moze jestem wariat, słodzę truskawki, ale niech mi ktos powie ze
    nie moge sprzedac czegos co jest moja wlasnoscia.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 6. Data: 2004-09-08 06:48:41
    Od: "Wtorek" <a...@p...onet.pl>

    Dzięki za zainteresowanie.
    Problem nadal mam nie rozwiązany więc dla uściślenia napiszę jeszcze parę
    słów:

    Za wystawieniem faktury jest kilka punktów "za":
    - w zakresie działalności mam między innymi "sprzedaż maszyn i urządzeń
    technicznych" (w praktyce innej branży niż obróbka drewna)
    - klient daje mi cenę, która mi odpowiada, bo i tak chyba nikt maszyny by
    szybko nie kupił więc te 22% VAT niewiele tu zmienia

    Przeciw jest:
    - obawiam się, że ktoś mi zarzuci, że nie mam na tę maszynę dokumentów
    zakupu a ją sprzedaję

    Moim zdaniem to takie samo przeciwskazanie jest przy sprzedaży maszyny na
    umowę, a nawet obawiałbym się, że ktoś mi powie dlaczego sprzedałeś maszynę
    nie na fakturę tylko na umowę - unikałeś płacenia VAT?

    Może ktoś ma doświadczenia co zrobić.

    pozdrawiam]

  • 7. Data: 2004-09-08 07:45:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Sep 2004, Wtorek wrote:
    [...]
    >+ Problem nadal mam nie rozwiązany

    Obawiam się iż DOBREGO rozwiązania nie ma... :(

    [...]
    >+ Za wystawieniem faktury jest kilka punktów "za":
    >+ - w zakresie działalności mam między innymi "sprzedaż maszyn i urządzeń
    >+ technicznych" (w praktyce innej branży niż obróbka drewna)

    Pięknie.
    A obowiązek wprowadzenia do KPiR zakupów "towarów podstawowych
    i materiałów" jest co znany ? "Najpóżniej z dniem przekazania
    do magazynu lub przerobu"...
    O ile "inne koszty" możesz sobie księgować "z poślizgiem" to dla
    zabezpieczenia się z obrotem z "szarą strefą" ustawodawca wprowadził
    dość ostre restrykcje dla obrotu handlowego.
    Krótko mówiąc: jeśli nabyłeś "towar handlowy" to wpisałeś do KPiR
    i możesz pokazać od kogo i kiedy. A jak owa KPiR jest "już nieważna"
    (nabycie dawniej niż 6 lat temu i mogłeś wyrzucić) - to przecież
    masz ów "towar" we wszystkich remanentach za ostatnie 5 lat, prawda ? ;)

    [...]
    >+ Przeciw jest:
    >+ - obawiam się, że ktoś mi zarzuci, że nie mam na tę maszynę dokumentów
    >+ zakupu a ją sprzedaję

    No i tyle... i to chyba niezależnie od "drogi sprzedaży" !
    Przy "posiadaniu osobistym" AFAIK brak obowiązku posiadania
    dokumentacji; ale jeśli chcesz ją wprowadzić do obrotu to nie mam
    pojęcia z której strony popatrzeć :]

    >+ Moim zdaniem to takie samo przeciwskazanie jest przy sprzedaży maszyny na
    >+ umowę, a nawet obawiałbym się, że ktoś mi powie dlaczego sprzedałeś maszynę
    >+ nie na fakturę tylko na umowę - unikałeś płacenia VAT?

    IM*H*O groźniejszy zarzut może wyglądać (tylko trochę, ale...) inaczej:
    "Pan tym handluje, Pan kupił maszynę od kogoś i nie wykazał zakupu
    żeby ukryć obrót."
    A groźniejszy IMHO dlatego:
    "Szacujemy że Pan takich maszyn sprzedał w zeszłym
    roku 20 sztuk i od tej kwoty nie odprowadził podatku".
    I udowodnienie kto nie jest wielbłądem może spocząć na podatniku.

    Co do VATu... hm... jeśli od zakupu nie przysługiwało odliczenie VAT
    to i od sprzedaży VAT się nie należy (ale do "proporcji" może się
    owa sprzedaż liczyć).

    >+ Może ktoś ma doświadczenia co zrobić.

    Ja nie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-09-08 09:59:47
    Od: "ja" <...@m...il>

    > Może ktoś ma doświadczenia co zrobić.

    Iść na całość ?
    Kupić przedwczoraj swoją maszynę na umowę od "menela albo szwagra"
    Dziś sprzedać na fakturę
    I modlić się by "menel" trzymał mordę w kubeł
    ????

  • 9. Data: 2004-09-08 10:10:19
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 07-09-2004 08:28, Użytkownik Wtorek napisał:

> [...]
    > mojej firmy, skoro nie mam jej "na stanie"? Księgowa proponowała umowę kupna
    > sprzedaży, ale klient nie chce żadnej umowy tylko fakturę.

    Ujawnij środek trwały albo po prostu wciągnij do ewidencji jako
    wcześniej używany do celów prywatnych i już go masz legalnie w firmie.
    Dalej już wiadomo.

    --
    xyz

  • 10. Data: 2004-09-09 07:36:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Wtorek napisał:

> [...]
    > - w zakresie działalności mam między innymi "sprzedaż maszyn i urządzeń
    > technicznych" (w praktyce innej branży niż obróbka drewna)

    Sprzedaż towaru.. a skąd sie ten towar wziął? Oj, tu dopiero sie
    podkładasz....

    > - klient daje mi cenę, która mi odpowiada, bo i tak chyba nikt maszyny by
    > szybko nie kupił więc te 22% VAT niewiele tu zmienia

    Poniewaz od tej sprzedazy VAT sie nie należy więc jak kontrahent sobie
    ten VAT odliczy może mieć spore kłopoty z US. Całkiem duże kłopoty.
    A jednoczesnie jak wystawisz fakturę z VATem, nawet nienaleznym, to
    musisz go zapłacic.

    > Przeciw jest:
    > - obawiam się, że ktoś mi zarzuci, że nie mam na tę maszynę dokumentów
    > zakupu a ją sprzedaję

    Powiedz żeby Cie pocałował w wiadome miejsc.
    Masz prawo sprzedac wszystko co jest Twoje nawet jak nie masz dowodów
    zakupu tegoż. Kradziez trzeba udowodnic. Przede wszystkim musi sie
    znaleźć poszkodowany - ten któremu ukradłeś ;-)
    Samo nie posiadanie dowodu zakupu nie jest przestepstwem.

    > Moim zdaniem to takie samo przeciwskazanie jest przy sprzedaży maszyny na
    > umowę, a nawet obawiałbym się, że ktoś mi powie dlaczego sprzedałeś maszynę
    > nie na fakturę tylko na umowę - unikałeś płacenia VAT?

    Fakt że jesteś VATowcem nie znaczy, że cokolwiek sprzedasz musi byc na
    fakturę. Skoro maszyna jest majątkiem osobistym to obowązki VAtowskie
    jej nie dotyczą.

    Sprzedajesz maszynę na umowę - dla kontrahetna to jest oczywiści koszt
    (jednorazowy lub amortyzacja).
    Sprzedaż rzeczy używanych w dzialalności a nie wciągniętych do EŚT nie
    jest przychodem z działalności gospodarczej.
    Masz prawo używać rzeczy bedących Twoja osobistą wlasnością w
    działalności gospodarczej i nie wciągac tego do ewidencji a potem
    sprzedac to jako majątek osobisty i nikt Ci słowa złego powidzieć nie może.

    Ale jak sie upierasz na fakturę to wprowadź maszynę do EŚT, wyceń
    rynkowo a potem sprzedaj wystawiając fakturę VAT. Oczywiście ze stawką
    VAT zwolniony! I bezpieczniej gdy wciągnięcie do ewidencji będzie jakiś
    miesiąc - dwa przed sprzedażą.
    Sprzedaż zwolniona, jeżeli dotyczy ŚT, nie liczy sie do proporcji w VAT
    o 1 maja (Gotfrydzie, to do Ciebie!)
    Pamiętaj tez że jak sprzedasz 'w działalności' to jest to normalny
    przychód z działalności do opodatkowania (cześć niezamortyzowana stanowi
    koszt). Jak sprzedasz majatek osobisty na umowe to płacisz tylko PCC (2%)

    Tylko że własnie w tej operacji wprowadznie do EŚT i sprzedaży na
    fakturę tkwi niebezpieczeństwo - postępując tak unikasz PCC. Jeżeli na
    dodatek nic na sprzedazy nie zarobisz to US może Cię kiedyś wyczochrać
    za takie kombinacj.

    A poza tym jest jakis konkretny powod dla którego ten kontrahent chce
    miec fakturę VAT? Bo może on sam nie rozumie zagadnienia albo ktos mu
    cos nagadał i sam sobie i innym życie utrudnia?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl