  • 11. Data: 2004-06-18 18:16:40
    Temat: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości

    > a spółka to nie my - wspólnicy?
    >
    > czy mogę być równocześnie właścicielem lokalu i używającym jego części na
    > podstawie umowy użyczenia jako jeden ze wspólników spółki cywilnej?

    dla US SC jest osobnym tworem posiadającym własny NIP itd... zresztą taki
    twór jak SC istnieje w KC, inna sprawa że nie posiada osobowości prawnej

  • 12. Data: 2004-06-18 18:43:52
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

    [crosspost na pl.soc.prawo.podatki]

    > 1. Aby spółka mogła podnajać lokal od osoby fizycznej, to osoba ta
    > musi mieć tytuł prawny do tego lokalu. Może to być akt notarialny
    > (własność), umowa najmu lub inny tytuł prawny. Jeżeli jest to umowa
    > najmu to musi być zgoda właściciela lokalu (gminy, spółdzielni itp)
    > na podnajem.

    To lokal mieszkalny, stanowiący odrębną nieruchomość, której jestem
    właścicielem.

> [...]
    > zdecydowanie umowa najmu, ponieważ czynsz z najmu spółka może
    > zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności, a podatek, który musi
    > odprowadzić wynajmujacy z tytułu dochodów z najmu jest taki sam jak w
    > przypadku umowy użyczenia. Zawierajac umowę najmu spółka zwiększa
    > swoje koszty działalności co jest korzystne, gdyż spada wtedy podatek
    > dochodowy.
    >
    > Podpisujac bowiem umowę użyczenia, spółka ma lokal za darmo (brak
    > kosztu), ale wynajmujacy (właściciel lokalu) i tak musi odprowadzić
    > podatek z tytułu dochodu od wynajmu w wysokości takiej, jak gdyby

    A jak jest z podatkiem od nieruchomości od części użyczonej spółce cywilnej
    na działalność gospodarczą?
    Kto go płaci i jeśli można tak ustalić, aby płaciła go spółka cywilna,
    której został użyczony, czy stanowi on dla niej koszty uzyskania przychodów?

    Dzięki.

    Paweł

  • 13. Data: 2004-06-18 18:50:29
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Paweł Niezbecki<s...@p...acn.wawa>

    [...]
> [...]
    > Kto go płaci i jeśli można tak ustalić, aby płaciła go spółka cywilna,
    > której został użyczony, czy stanowi on dla niej koszty uzyskania
    [...]

    ... wynajęty...

    p.

  • 14. Data: 2004-06-18 19:03:39
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > telefon itp. (chyba, że spółka założy osobna linię telefoniczna i
    > cały rachunek z tego numeru będzie wliczac w koszty).

    czyli umowa najmu dotyczy całego mieszkania, ale określa się w niej,
    jaka część powierzchni przeznaczona jest na prowadzenie działalności
    gospodarczej przez Najemcę, tak?

    a czy wynająwszy mieszkanie spółce, której jestem wspólnikiem, mogę dalej
    mieszkać w wynajętym mieszkaniu? :)

    p.

  • 15. Data: 2004-06-18 19:22:22
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jerzy Roman<j...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > kosztu), ale wynajmujacy (właściciel lokalu) i tak musi odprowadzić
    > podatek z tytułu dochodu od wynajmu w wysokości takiej, jak gdyby

    Czy w przypadku użyczenia, użycza się również cały lokal,
    określając część przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej,
    czy też można użyczyć jego określoną część?

    P.

  • 16. Data: 2004-06-18 19:44:37
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Zakładam spółkę cywilną z siedzibą w moim mieszkaniu i muszę jako spółka
    > zawrzeć ze sobą umowę najmu albo użyczenia lokalu :)

    Hmm...a tak w ogole...to czemu spolka cywilna a nie jawna ? nie byloby
    wszystkich tych problemow z najmem etc. gdybys sie zdecydowal na spolke jawna.

    Konrad

  • 17. Data: 2004-06-18 20:11:23
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Konrad vel Legislator<g...@N...e-wro.pl>

    > Hmm...a tak w ogole...to czemu spolka cywilna a nie jawna ? nie byloby
    > wszystkich tych problemow z najmem etc. gdybys sie zdecydowal na
    > spolke jawna.

    Bo przy cywilnej miały być prostsze formalności hehe ;)

    (A jawna w planach, za pół roku na przykład).

    A dlaczego jawna eliminuje problem?

    P.

  • 18. Data: 2004-06-18 23:03:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2004, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości
    >+
    >+ > A czy można by sprawę załatwić zawierając umowę użyczenia części lokalu
    >+ > przeze mnie, jako właściciela lokalu, wspólnikowi?
    >+ >
    >+ > (Ja je mogę odesłać, ale to one przyjmują papiery potrzebne do przyznania
    >+ > NIP-u :))
    >+
    >+ użyczasz spółce, nie wspólnikowi, to spółka ma mieć prawo do lokalu...

    Slayer... sprzeciw. Spółka cywilna NIE MOŻE mieć jakichkolwiek praw
    i obowiązków, skoro nie jest osobą !

    Co do punktu siedzenia ;) prezentującego stanowisko iż właśnie tak
    należy traktować potocznie nazwane "udostępnienie spółce" - czyli
    osobno potraktować korzystanie z właściciela (nie ma ani dochodu
    ani kosztu, bo on korzysta ze *swojego* majątku) a osobno i inaczej
    korzystanie przez wpólnika) - to widziałem je na pewno w prasie :)

    >+ płacisz od tego podatek PCC

    ...od czego ? Od "prawa do korzystania", jak rozumiem ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 19. Data: 2004-06-18 23:07:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ dla US SC jest osobnym tworem posiadającym własny NIP itd...

    *TYLKO* w zakresie, w którym występuje jako podatnik.
    S.C. jest podatnikiem VATu, więc rozlicza VAT.
    Ale już podatnikiem podatku dochodowego nie jest, i podatek
    rozlicza każdy wspólnik ODDZIELNIE !

    >+ zresztą taki
    >+ twór jak SC istnieje w KC,

    Niezaprzeczalnie. Na zasadzie podobnej np. do wspólnoty
    mieszkaniowej.

    >+ inna sprawa że nie posiada osobowości prawnej

    ...no właśnie. Więc nie ma praw ani obowiązków !

    S.C. to:
    - umowa
    - majątek objęty umową
    - udział w majątka i prawach oraz obowiązkach wynikłych z umowy *dla
    wspólników*.

    IMHO & AFAIK, ale jak pamiętasz prawnikiem nie jestem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 20. Data: 2004-06-18 23:10:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:

> [...]
    >+ > Hmm...a tak w ogole...to czemu spolka cywilna a nie jawna ? nie byloby
    >+ > wszystkich tych problemow z najmem etc. gdybys sie zdecydowal na
    [...]
    >+ A dlaczego jawna eliminuje problem?

    ...prawdę mówiąc też miałem to pytanie na końcu języka i staję
    w kolejce po odpowiedź :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)