    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło, okres ciąży i zasiłek chorobowy
    Date: Thu, 20 Aug 2009 21:23:03 +0200

    On Wed, 19 Aug 2009, Herald wrote:

    > Pisałem już na p.s.p, ale chyba "podatki" będą odpowiedniejsza grupą do
    > mojego problemu.
    >
    > Stan faktyczny:
    > - z początkiem tego roku moja żonka zawarła umowę o dzieło z terminem
    > wykonania do końca tego roku,

    Mam rozumieć, że jest umowa wykonywana *osobiście*?
    Znaczy (ze względow podatkowych) przypadkiem :) wskazano, iż
    przedsiębiorca zawiera umowę z osobą nie wykonującą DG, tak?

    > - pod koniec lutego dowiedziała się że zaszła w ciążę
    > - ze względu na charakter pracy (z tytułu umowy o pracę) oraz stan zdrowia
    > przebywa praktycznie całą ciąże na zwolnieniu lekarskim.
    > Jestem niemal pewien że to zwolnienie będzie trwało do dnia rozwiązania
    > (połowa października), a potem jak wiadomo - urlop macierzyński.

    Czyli jest "niezdolna".
    Stwierdzono urzędowo (zwolnieniem lekarskim).

    > I właśnie tu jest szkopuł (jak dla mnie):
    > - jak ma wywiązać się z tej umowy o dzieło?

    Nijak.
    Zrealizować polecenie ustawowe art.354 (albo podobnego ;)), aby
    zgodnie z art.361 nie "podpaść" pod odszkodowanie.
    Jak najszybciej powiadomić zamawiającego o powstałej sytuacji.

    > - jak wystawi rachunek za wykonanie tego dzieła?

    Wcale, skoro nie zrobi.

    > Wszak w trakcie zasiłku chorobowego nie można pracować - co oczywiste.
    > Na urlopie macierzyńskie także nie można pracować .... jak się nie obrócić
    > - du..a zawsze z tyłu
    > Za nie wykonanie dzieła w umowie jest klauzula o odszkodowaniu dla
    > zamawiającego (((
    > Wiadomo, umowy cywilne mają to do siebie że nie ważne kto wykonuje dzieło

    Nie gadaj głupot, uprzejmie proszę :)

    Po kolei:

    - nie jest prawdą, że "nie jest ważne kto wykonuje" - taką regulacją
    jest np. ograniczenie przenoszenia długu z art. 519 KC (długiem
    jest to wykonanie dzieła!) - wykonawca NIE MOŻE samowolnie powierzyć
    wykonania dzieła komu innemu

    - klauzula klauzulą, ale klauzula nie może uchylić regulacji ustawowej.

    A ta brzmi tak (przepraszam za "wężyki" wskutek cut&paste
    w różnych stronach kodowych):

    _117.html
    +++
    Art. 645
    § 1. Umowa o dzieło, którego wykonanie zależy od osobistych przymiotów
    przyjmujšcego zamówienie, rozwišzuje się wskutek jego œmierci lub
    niezdolnoœci do pracy.
    ---

    Jest zresztą regulacja ogólna (to na wypadek, jakby ktoś się
    spotkał z umową którą trudno "wepchnąć" w przepis powyżej lub
    podobne przepisy dla konkretnych umów nazwanych) - mianowicie
    w art.387. Tam nie ma zapisu, że nieważność musi istnieć
    w momencie zawierania umowy (taki zapis dotyczy tylko par.2),
    więc powstanie "niemożliwości" w trakcie trwania umowy
    IMVHO spowoduje również zadziałanie tego przepisu (o ile
    nie zadziała inny przepis szczegółowy, jak w naszym
    przypadku).

    > Jak z tego wybrnąć?

    Przeczytać Kodeks Cywilny!

    (nie, *nie* żartuję - tysiąc artykułów z hakiem, ale napisane zrozumiałym
    językiem, w porównaniu do ustaw podatkowych jest to czytanka dla dzieci :))

    Coś jeszcze: odnoszę niczym nie uzasadnione ;) wrażenie, że chciałeś
    tak naprawdę spytać "jak to zrobić, żeby jeszcze wziąć pieniądze
    za tę umowę" :> ale jak sam wywiodłeś - nie da się.
    Jeśli żona *może* pracować, to wynagrodzenie chorobowe jej się nie
    należy i basta.

    Tak naprawdę, to problem jest głębszy - jest nim zerojedynkowość
    zwolnienia chorobowego (z tylko drobnym odchyleniem - czyli
    sławnym "chory może chodzić/chory ma leżeć").

    Zwolnienie mogłoby określać jedynie zakres czynności których
    choremu robić nie wolno (oznaczałoby to również, że pracodawca
    może powierzyć mu inne czynnosci :P), ale AFAIK "na dziś"
    takiej możliwości nie ma.

    A w to co napisałeś obok, mianowicie że jeśliby żona te pieniadze
    zarobiła, to *uzyskany* dochód zostałby zaliczony do dochodów
    *utraconych* nie do końca wierzę (choć nie takie numery już
    wynikały z przepisów).

    pzdr, Gotfryd