    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło pomiędzy osobami bez DG - podatek
    Date: Fri, 18 May 2007 15:36:40 +0200

    Dnia 18-05-2007 o 15:05:41 Xorock <x...@g...pl> napisał(a):

    > Witam.
    > Jak potrzebuję nie mogę nigdzie znaleźć.
    > Jeżeli dwie osoby nie prowadzące działalności gospodarczej chciałyby
    > podpisać umowę o dzieło to która strona i kiedy odprowadza podatek (o
    > ile coś takiego jest w ogóle możliwe)?

    Cywilnoprawnie jest możliwe, podatkowo można się nadziać.

    Jeśli chcecie coś takiego podpisać, to musicie nadać temu wszelkie pozory
    jednorazowości, nieciągłosci itd, tak żeby się nie załapać na niespodzianke
    w postaci uznania za przedsiębiorcę lub przedsiębiorców.

    Odnośnie odprowadzenia podatku:

    Art 13. updof:
    "
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane,
    lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora -
    jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z
    tą nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych
    w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności
    gospodarczej
    oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,
    "

    Art. 41 ust 1. updof:

    "
    1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich
    jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości
    prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w
    art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są
    obowiązane
    jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek
    dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego
    o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22
    ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których
    mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w
    skali, o której mowa w art. 27 ust. 1..
    "

    Czyli jeśli zamawiający nie prowadzi DG, to dla wykonawcy nie jest to
    przychód z działalności wykonywanej osobiście i zamawiający nie ma
    obowiązku odprowadzenia zaliczki do USu.
    Wystąpi natomiast IMHO przychód "inny", a podatek zapłaci wykonawca, w
    terminie złożenia PIT-37
    (chyba że pod PIT-53 albo pokrewny to się załapie, nie chce mi się
    sprawdzać).