  • 1. Data: 2003-01-30 19:34:35
    Temat: Umowa zlecenie czy o prace
    Od: "Pawel" <s...@p...pl>

    Poszukuje informacji na temat czynnosci ktore mozna wykonywac na umowe
    zlecenie, chodzi mo o to aby nikt nie podwazyl ze dana czynnosc moze byc
    wykonywana jedynie na umowe o prace. Dokladnie chodzi mo o zawod kierowcy
    dzwigu i konserwatora dzwigu. Pracuja oni w razie potrzeb firmy.

    Prosze o pomoc

  • 2. Data: 2003-01-30 22:19:08
    Temat: Re: Umowa zlecenie czy o prace
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Co do konserwatora dźwigu, to może być umowa o dzieło. Zlecasz mu na
    przykład wykonanie naprawy. Będzie to bez wątpienia dzieło. A jak nie, to
    umowa o pracę. Zlecenia sobie nie wyobrażam.

    Co do dźwigowego, to moim zdaniem zlecenie nie bardzo pasuje. Umowa
    zlecenie, to zobowiązanie do wykonania czynności prawnej. Załadowanie czegoś
    tam przy pomocy dźwigu, to raczej czynność mało prawna. Tu również
    ewentualnie dzieło, ale jednak raczej umowa o pracę. Choćby na trzy dni.

    Wiem, że to kłopot, ale jednak ... To, co napisałem, to teoria. W praktyce
    ludzie różne robią rzeczy, jednak od czasu do czasu ktoś to kontroluje.

  • 3. Data: 2003-01-30 22:32:49
    Od: "Lora" <l...@i...pl>

    moga na umowe zlecenie.
    Lora

  • 4. Data: 2003-01-31 08:46:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Co do dźwigowego, to moim zdaniem zlecenie nie bardzo pasuje. Umowa
    >+ zlecenie, to zobowiązanie do wykonania czynności prawnej. Załadowanie czegoś
    >+ tam przy pomocy dźwigu, to raczej czynność mało prawna.

    Sprzeciw z tego powodu, że nie jest to umowa zlecenia w rozumieniu
    KC ale umowa o właściwościach umowy zlecenia wg KC :)

    Do umowy która charakteryzuje się:
    - wymaganiem staranności
    - powierzeniem wykonywania czynności na czas jakiś
    - wynagrodzenie "odpowiadające wykonanej pracy"

    ... IMHO stosuje się art. 750 KC:

    ++++
    Art. 750. Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi
    przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
    ----

    >+ Tu również ewentualnie dzieło,

    IMHO zależy czy chodzi o załadowanie konkretnego czegośtam w ilości
    12500kG do godziny 16.30 dziś, czy ładowanie czegoś tam niewiadomego
    przez trzy dni.
    To drugie... to IMHO zlecenie trochę przystaje !

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-01-31 10:40:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > przez trzy dni.
    > To drugie... to IMHO zlecenie trochę przystaje !

    Niestety, jeżeli wykonuje sie te pod nadzorem albo kierownictwem
    zleceniodawcy (ew. pracownika zleceniodawcy), to az sie prosi żeby pod
    UoP podciągnąć.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-01-31 15:53:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    | Art. 750. Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi
    | przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

    Sprzeciw przyjęty, tylko że do świadczenia usług ten gość musiałby mieć
    chyba zgłoszoną działaność gospodarczą na siebie. Szczególnie, jakby chciał
    to robić kilka razy. A przecież chyba nie o to chodziło. To, że zgodnie z kc
    do umowy o świadczenie usług stosuje się przepisy umów-zlecenie, nie
    oznacza, że to umowa-zlecenie. To nadal jest umowa o świadczenie usług i
    wywołuje wszystkie wynikające z tego skutki - niezależnie od tego, jak sobie
    ją nazwiemy.

  • 7. Data: 2003-01-31 17:10:40
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    -/ w odpowiedzi na list od Maddy /-

    > Niestety, jeżeli wykonuje sie te pod nadzorem albo kierownictwem
    > zleceniodawcy (ew. pracownika zleceniodawcy), to az sie prosi żeby pod
    > UoP podciągnąć.

    Maddy, a jeśli umowa z nazwy zlecenie obejmuje rozwożenie 10 partii
    towaru na miesiąc do różnych klientów to jest to zlecenie czy praca?
    (raczej nikt kierowcy nie nadzowuje i nie patrzy mu na ręce - w miesiącu
    ma zrobić ileś tam kursów i już - fakt, że w jakieś tam określone dni, a
    nie np. w ostatnim dniu).

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 8. Data: 2003-01-31 22:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Jan 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wywołuje wszystkie wynikające z tego skutki - niezależnie od tego, jak sobie

    Prawdę mówiąc to ostatnio literalny zapisy prawa i komentarze
    rzecznika MF nieco się rozjeżdżają w zbliżonej kwestii ;)
    Przyznaję rację jeśli chodzi o literę prawa.
    I prawdę mówiąc... jakby prawo *było* stosowane to przynajmniej
    ludzie by wiedzieli czego się trzymać - patrz Ślimak (Prusa ?).

    Jakby nie dość spora ilość umów z OF nieDG tak rozliczanych (zgoda,
    to są często ukryte umowy "o pracę") to bym uwierzył że to jest
    stosowane prawo.
    Prawda, że owo prawo *może* zostać zastosowane, ale...
    Chyba - jak dotąd - zleceniobiorca musiałby zażądać ustalenia
    umowy o pracę (bo w takich przypadkach wyroki były !).

    Maddy, też o tym wspominałaś: znasz "samorzutne" przypadki
    występowania przez PIP i "nawiązanie stosunku" ?

    pzdr, Gotfryd