  • 1. Data: 2005-02-06 23:36:03
    Temat: Umowa zlecenie i umowa o dzieło u tego samego pracodawcy...
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@g...mm.pl>

    Pracuję na umowę zlecenie, od której pracodawca odprowadza mi składki ZUS
    (jest to moje jedyne źródło zatrudnienia), teraz mam z tym samym pracodawcą
    podpisać umowę o dzieło na wykonanie programu komputerowego. Czy od tej
    umowy powinny być pobrane składki ZUS? Wiem, że gdybym był pracownikiem
    etatowym, to pracodawca miałby obowiązek odprowadzić składki, czy to samo
    tyczy się umowy zlecenia?

  • 2. Data: 2005-02-07 11:40:19
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Marcin Wasilewski
    <r...@g...mm.pl> wystukał[a]:
> [...]
    > Wiem, że gdybym był pracownikiem etatowym, to pracodawca miałby
    > obowiązek odprowadzić składki, czy to samo tyczy się umowy zlecenia?

    imo w takim przypadku od umowy o dzieło nie trzeba odprowadzać składek
    ponieważ z zleceniodawcą/zamawiającym dzieło nie łączy cię stosunek
    pracy.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-02-07 16:08:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2005, Marcin Wasilewski wrote:

    > + Pracuję na umowę zlecenie, od której pracodawca odprowadza mi składki ZUS

    Rzuć okiem na post Herbiego w wątku "skladki zus".
    Jeśli PRACODAWCA - to zmienia to postać rzeczy.
    A jeśli ZLECENIODAWCA...

    > + (jest to moje jedyne źródło zatrudnienia), teraz mam z tym samym pracodawcą

    ...polecam tego posta. Gorąco. Bo inaczej sam się narażę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-02-07 22:04:18
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@g...mm.pl>

    > ...polecam tego posta. Gorąco. Bo inaczej sam się narażę ;)

    Z punktu widzenia prawa, to masz rację, z tym, że wiadomo jak wygląda
    zazwyczaj zatrudnienie na zlecenie.
    Ja i tak mam luz, bo nie mam ewidencjonowanego czasu pracy, po prostu robię
    co do mnie należy i ulatniam się. Niestety
    życie to nie bajka i oprócz tego co mam w umowie, robię też wiele innych
    rzeczy, na które wpadnie mój szef, którego niby nie mam.....

    BTW. tak z ciekawości.... mimo, że temat odbiega już dość znacznie od
    tej grupy... ale zawsze warto wiedzieć takie rzeczy. Jeśli "pracuję" na
    umowę zlecenie, zarabiam ponad płacę minimalną tj. 1150 zł./m-c, od której
    to odprowadzane są składki ZUS, to czy po 12-tu miesiącach nabywam prawo do
    zasiłku dla bezrobotnych?
    No i pytanie pokrewne.... zawsze mam płacone za dany miesiąc do dn.
    10-go nast. miesiąca. Jednak w grudniu jak wiadomo jest koniec roku i
    zazwyczaj sytuacja wygląda nast.: pierwszy przelew (za listopad) jest u mnie
    około 10 grudnia, drugi (za grudzień) około 20 grudnia. A nast. pieniądze
    dopiero w lutym. Jak to wygląda z punktu widzenia uzuskania dochodu powyżej
    płacy minimalnej - tzn. Jeśli na RMUA grudniowym mam dochód 2300 zł. a na
    styczniowym 0 zł. to czy z punktu widzenia nabywania uprawnień do
    ewentualnego zasiłku dla bezrobotnych ten styczeń bez wykazamych w RMUA
    zarobków mi się liczy, czy też nie? Co prawda na przelewach jest napisane
    "zlecone za m-c listopad" i "zlecone za m-c grudzień". Ale w RMUA sprawa już
    wygląda inaczej.

  • 5. Data: 2005-02-07 23:02:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2005, Marcin Wasilewski wrote:
    > + Z punktu widzenia prawa, to masz rację, z tym, że wiadomo jak wygląda
    > + zazwyczaj zatrudnienie na zlecenie.

    No... z tym iż "podobieństwo do umyw o pracę" bywa dla 'zleceniodawcy'
    ryzykowne - jak ma wyedukowanych pracowników i z nimi zadrze :)

    > + Ja i tak mam luz, bo nie mam ewidencjonowanego czasu pracy, po prostu robię
    > + co do mnie należy i ulatniam się.

    No to to JEST zlecenie :)

    > + Niestety życie to nie bajka i oprócz tego co mam w umowie, robię też wiele innych
    > + rzeczy, na które wpadnie mój szef, którego niby nie mam.....

    Acha. "Szef" to niekoniecznie jest zlecenie... :)

> [...]
    > + odprowadzane są składki ZUS, to czy po 12-tu miesiącach nabywam prawo do

    http://www.1praca.gov.pl/abc.php?id_doc=3231
    +++++
    1. Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy
    po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właœciwym powiatowym
    urzędzie pracy, z zastrzeżeniem art. 75* , jeżeli:
    [...]
    d) œwiadczył usługi na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia [...]
    przy czym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz
    Pracy stanowiła kwota co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    [...]

> [...]
    > + styczniowym 0 zł. to czy z punktu widzenia nabywania uprawnień do
    > + ewentualnego zasiłku dla bezrobotnych ten styczeń bez wykazamych w RMUA

    Liczy się (ta sama strona wyżej):
    ++++
    2) w okresie 18 miesięcy poprzedzajšcych dzień zarejestrowania, łšcznie
    przez okres co najmniej 365 dni: [...i tu "był zatrudniony", świadczył
    usługi w ramach umowy zlecenia" itepeitede.
    ----

    > + Co prawda na przelewach jest napisane
    > + "zlecone za m-c listopad" i "zlecone za m-c grudzień". Ale w RMUA sprawa już
    > + wygląda inaczej.

    IMO nie wadzi. Wadzi tylko o tyle iż może efektywnie skrócić czas do
    *rozpoczęcia* okresu przysługiwania zasiłku - o miesiąc, zależnie
    od momentu "padnięcia" umowy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-08 08:08:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <r...@g...mm.pl> napisał w
    wiadomości news:

> [...]
    > to odprowadzane są składki ZUS, to czy po 12-tu miesiącach nabywam prawo

    Płaca minimalna to 849/mc brutto.